کارآفرینی

تخصص ؛ کلید موفقیت کسب و کار

دکتر حوریه یحیائی

 

آنچه امروزه در دنیای کسب و کار و بالاخص در کشور ما متداول شده است با سیل عظیمی از دانش آموختگان دانشگاهی روبرو هستیم که در کاری مشغول به فعالیت اند که هیچ ربطی به رشته ی تحصیلی آن ها ندارد. اگرچه این موضوع نمی تواند قطعا منافاتی با موفقیت این افراد در کسب و کارشان داشته باشد، اما به دلایل متعددی افرادی که در کسب و کار مرتبط با رشته ی تحصیلی شان مشغول به فعالیت اند، عموما افراد موفق تری خواهند بود.

افراد معمولاً اهداف شخصی خاصی در زندگی دارند که قطعا با تحصیلات و تخصص شان مرتبط باشد. انجام کارهای به غیر از تخصص فرد می ‌تواند از رسیدن به اهداف شخصی مانند شغل رویایی یا رشد حرفه ‌شان دور نماید. در این مقاله سعی بر آن داریم که این موضوع را از منظر کارشناسان حوزه ی کسب و کار به دقت مورد بررسی و واوکاوی قرار دهیم.

با کار در زمینه تخصصی خود، شما فرصتی برای بهبود و عمق بخشیدن به دانش خود در آن حوزه خواهید داشت. با تمرکز در یک زمینه خاص، می‌توانید مهارت ‌ها و دانش خود را به طور عمیق‌ تر و جامع ‌تر ارتقا دهید. در واقع شما با تمرکز بر زمینه تخصصی خود، می ‌توانید بر مشکلات و چالش‌ هایی که در آن زمینه وجود دارد، تمرکز کنید. این امر به شما امکان می‌دهد راهکارهای خلاقانه‌ تر و بهینه ‌تری برای حل مسائل ارائه دهید و در نتیجه بهبود کارآمدی خود را تجربه کنید.

مازاد بر اینکه تمرکز بر یک تخصص خاص به افراد کمک می ‌کند تا در آن حوزه مهارت ‌های عمیق ‌تری بدست آورند و بتوانند ریسک‌های بزرگ تری را بپذیرند. افرادی که به کارهای متعدد می‌پردازند و تمرکزشان پراکنده است، ممکن است ریسک پذیری کمتری داشته باشند و نتوانند به طور کامل در یک زمینه به جلو حرکت کنند.

تسلط بر یک تخصص و کسب دانش عمیق در یک حوزه معمولاً نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد. از آنجا که زمان و انرژی هر انسانی محدود هست، کار در زمینه تخصصی تان می‌ تواند در زمان و انرژی تان صرفه جویی نماید. افرادی که در زمینه ی تخصصی تحصیلات خود مشغول به فعالیت اند، با کار در زمینه تخصصی خود، می‌توانند تخصص خاص خود را توسعه دهند و خود را تبدیل به یک متخصص در آن زمینه کنند و در بهبود فرصت‌های شغلی، جذب کارفرمایان و ایجاد شناخت و اعتبار در صنعت به آن ها کمک های شایانی نمایند و در واقع ارتباط شما را با جامعه تخصصی تان افزایش می دهد.

با کار در زمینه تخصصی خود، شما امکان ارتباط با افرادی که در همان زمینه فعالیت می‌کنند را خواهید داشت. این ارتباطات می‌توانند برای شبکه ‌سازی، به اشتراک گذاری دانش و تجربیات، و ایجاد فرصت ‌های شغلی بسیار مفید باشد. به یاد داشته باشید که کار در زمینه تخصصی تان به شما فرصت می ‌دهد تا حرفه تان را به صورت بسیار تخصصی و متمایز نسبت به سایر رقبا ارتقا ببخشید و با مواجهه با چالش‌ ها، پیشرفت در مهارت‌ ها، افزایش اعتماد به نفس و دستیابی به اهداف حرفه ‌ای تان در زمان کمتری پیشرفت و موفقیت را تجربه نمایید.

در نهایت تجربه انجام کارهای مختلفی که در حوزه ی تخصص شما نباشد، می‌تواند منجر به عدم تخصص و تسلط کامل در کسب و کارتان شود. تمرکز بر روی یک تخصص به افرد این امکان را می ‌دهد تا در آن زمینه به یک سطح عالی دست یابند و بتوانند مهارت‌های تخصصی شان  را توسعه دهند وعدم تخصص می‌ تواند به کاهش اعتماد به نفس در افراد و در نهایت به تجربه شکست منجر شود.

در نهایت ، کار در زمینه تخصصی شما نه تنها به شما این امکان را می ‌دهد که تجربیات و موفقیت های حرفه‌ ای بیشتری داشته باشید، بلکه شما را به اهداف و آرزوهایتان نزدیک تر می کند. چرا که شما در زمینه ‌ای که در آن علاقه، استعداد و توانایی دارید، فعالیت می‌کنید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=104038
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن