اقتصادی

تحول در بازار مسکن

کنترل بازار مسکن به دلیل اثرگذاری آن بر سایر بخش‌های اقتصادی اهمیت فراوانی دارد. از این رو دولت همواره در صدد آن است با ارائه طرح‌های مختلف نظارت خود را تکمیل کند. یکی از جدیدترین طرح‌های دولت طرح مالیات بر خانه‌های خالی است. مانند تمام طرح‌ها مخالفان و موافقان نظرات متفاونی در مورد میزان کارای این طرح دارند.

به گزارش تفاهم آنلاین، بازار مسکن به دلیل اثرات متقابلی که بر دیگر بخش‌های اقتصادی کشور دارد اهمیت فراوانی دارد. بخش مسکن با جذب نقدینگی بالا در تحقق اهداف اقتصادی نظیر ایجاد اشتغال، کنترل تورم و افزایش بهره‌وری نقش بسزایی دارد. به همین دلیل هر گونه اخلال در بازار مسکن نیز می‌تواند در سایر بخش‌های اقتصادی نیز اختلال ایجاد کند.

طرح تازه دولت برای رونق بازار مسکن طرح مالیات بر خانه‌های خالی است که به تازگی به مرحله اجرا رسیده است. دولت امیدوار است با اجرای این طرح اثرات مثبتی بر بازار داشته باشد. ولی مخالفان این طرح اجرای آن را بر رکود بازار مسکن بی‌اثر می‌دانند.

مالیات بر خانه‌های خالی چه فایده‌ای دارد؟

ماجرا از آنجا آغاز شد که کارشناسان، خانه‌های خالی متعدد را از عوامل اختلال در بازار مسکن معرفی کردند. در حقیقت آنها معتقدند وجه سرمایه‌گذاری این حوزه موجب افزایش قیمت‌ها در بازار شده است. زیرا سرمایه‌گذار با خیالی آسوده سرمایه خود را وارد بازار مسکن کرده و تنها در شرایطی که برایش منفعت داشته باشد آن را به متقاضی عرضه می‌کند.

نتیجه چنین فرایندی شرایط فعلی جامعه است که در آن متقاضیان واقعی موردی برای خرید یا اجاره پیدا نمی‌کنند در حالی که شهر پر از خانه‌های خالی است. لذا کارشناسان طرح مالیات بر خانه‌های خالی را ارائه کردند تا از طریق اهرم مالیات، سرمایه‌گذاران ناچار به عرضه املاک خود به بازار شوند. آنها امیدوارند افزایش عرضه موجب تعدیل قیمت مسکن در بازار شود.

جزئیات طرح مالیات بر خانه‌های خالی

– در هر سال مالیاتی اگر خانه‌ای بیش از چهار ماه خالی باشد به صورت ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می‌شود.

– مالکان خانه‌های خالی موظفند در سال اول 6 برابر، در سال دوم 12 برابر و از سال سوم به بعد 18 برابر مالیات تعیین شده را بپردازند.

– مطابق قانون، واحدهای ساختمانی نوساز عادی پس از 12 ماه و واحدهای پروژه‌های انبوه‌سازی پس از 18 ماه مشمول این قانون مالیاتی می‌شوند.

– اگر فردی دارای دو ملک در دو شهر مختلف باشد خانه دوم به عنوان اقامتگاه فرعی در سامانه ثبت شده و از مالیات معاف است.

– اگر فردی ملک مسکونی دوم خود را به عنوان واحد صنفی مورد استفاده قرار دهد باید در سامانه املاک آن را ثبت کند. در صورت تأیید مراجع قانونی این واحد صنفی نیز معاف از مالیات خواهد بود. ولی اگر در سامانه ثبت نشود در حکم واحد خالی محسوب می‌شود.

– مالیات بر خانه‌های خالی برای مالکان حقوقی دو برابر مالکان حقیقی است.

آیا طرح مالیات بر خانه‌های خالی موجب تحول بازار مسکن می‌شود؟

روشن است که اجرای طرح مالیات بر خانه‌های خالی عرضه مسکن را افزایش می‌دهد. اما فعالان عرصه ساخت و ساز معتقدند بسیاری از خانه‌های خالی واحدهای لوکسی هستند که مشتریان خاص خود را دارند. چنین واحدهایی حتّی در صورت عرضه به بازار مشکلی از متقاضیان عادی حل نخواهند کرد.

مسئله دیگر این که همواره مشکلات طرح و قانون جدید در هنگام اجرای آن نمایان می‌شود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت بلافاصله پس از اجرای این قانون تحولی در بازار رخ دهد. به ویژه آن که این بازار به خودی خود تحت تأثیر بازارهای موازی نظیر ارز، طلا و بورس نیز قرار دارد.

با این وجود طرح مالیات بر خانه‌های خالی از قوانین مورد نیاز و ضروری برای کنترل بازار مسکن محسوب می‌شود. حداقل تأثیر اجرای این قانون این است که از سوداگری و انجام معاملات مکرر برای کسب سود بیشتر در بازار مسکن جلوگیری می‌کند. علاوه بر آن میلیاردها تومان سرمایه راکد خانه‌های خالی را وارد چرخه اقتصاد می‌کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=53570
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن