کارآفرینی

تحقق مهاجرت معکوس با ایجاد اشتغال در روستاها

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور بیان کرد: ایجاد اشتغال در روستاها موجب مهاجرت معکوس به روستاها می‌شود.

به گزارش تفاهم آنلاین، محمد امید در آیین افتتاح نخستین پایانه صادراتی کشور در زنجان با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال در روستاها یکی از اولویت‌های دولت است، اظهار کرد: زیرساخت‌های روستایی ایران جزو کشورهای توسعه‌یافته است و امروز ۹۵ درصد روستا در بحث برق، بهداشت، آی.تی و آموزش و پرورش از امکانات لازم برخوردارند.

وی با اشاره به کاهش سیر جمعیتی در روستاها با وجود زیرساخت‌های ایجاد شده، بیان کرد: تنها اشتغال است که موجب مهاجرت معکوس می‌شود. این مسئول با بیان اینکه تا سال ۹۶ میزان کاهش جمعیت در روستاها ۷ دهم درصد بود، اضافه کرد: پس از آن بازه زمانی، با ایجاد اشتغال روستایی میزان مهاجرت از روستاها به شهرها به یک‌دهم درصد کاهش یافته است و این موضوع را مرکز آمار تایید می‌کند.

امید با اشاره به اینکه نام روستا با تولید عجین شده پس باید به بحث تولید در روستاها توجه ویژه شود، تصریح کرد: حتی اگر امکانات خوبی در روستاها ایجاد شود ما شاهد مهاجرت معکوس نیز خواهیم بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به فعالیت ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار بافنده در کشور اشاره کرد و گفت: به خاطر ظرفیت عظیم فرش، این صنعت از صنایع‌دستی جدا شده است، پس باید از آن استفاده کنیم.

وی از اختصاص ۱۰ درصد صنایع‌دستی روستایی به بحث فرش خبر داد و افزود: از این ۱۰ درصد، فقط ۴ درصد جذب شده است، هر چند که زنجان در کیفیت و کمیت اجرای طرح‌ها قابل قبول عمل کرده است.

امید با اشاره به اینکه امروز مشکل کشور ما پول و اشتغال نیست، تصریح کرد: گاهی مشکلات مربوط به مباحث دیگری از جمله بازار فروش و یا سایر موارد است، برای مثال در بسیاری از کشورها پایانه فروش وجود دارد، اما در ایران چنین مکانی وجود نداشت که احداث آن آغاز شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به ایجاد پایانه صادراتی فرش در زنجان، بیان کرد: امیدواریم ایجاد این پایانه موجب شود که فعالیت‌ها در حوزه فرش توسعه پیدا کند و اگر زنجان به‌عنوان پایلوت انتخاب شود، می‌تواند به استان‌های همجوار نیز تحرک بخشد.

در ادامه، مصطفی طاهری-نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: ریشه همه مشکلات اقتصادی با جهش تولید حل می‌شود. وی با بیان اینکه ما برای جهش تولید باید به بحث بازار فروش توجه کنیم، افزود: آخر کار از اول کار در اولویت‌ است.

این‌طور نیست که یک روستایی فرش را می‌بافد، اما فرصتی برای فروش آن پیدا نمی‌کند و با وجود بدهی نمی‌تواند آن را بفروشد. اگر در صنایع‌دستی مباحث آخرین زنجیره تولید را انجام دهیم، قطعا سود خوبی برای بافنده ایجاد خواهد شد و اشتغال‌زایی نیز می‌شود و در واقع ما باید بازار آن را تضمین کنیم.

وی با بیان اینکه باید با استفاده از روش‌های نو و متناسب با نیاز جامعه بازار فروشی برای تولیدات بخش‌های مختلف خانگی و خرد شناسایی کرد، ادامه داد: مسئولان باید در زمینه فروش و بازاریابی محصولات این افراد به صورت جدی وارد شوند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در صورتی که حمایت لازم از فعالان صنایع‌دستی صورت گیرد با احتساب خانواده فرشبافان برای ۴۰۰ هزار نفر شغل ایجاد خواهد کرد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=49047
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن