اجتماعی

«تحریف» جریانی انحرافی/ ارتقاء سواد رسانه‌ای مهم‌ترین راهکار مقابله با تحریف است

یکی از تحلیلگران حوزه فرهنگ و رسانه معتقد است که قدرت تجزیه و تحلیل در برابر مطالب و تشخیص تحریف از واقعیت امری مهم و ضروری است که ارتقاء سواد رسانه مهمترین راهکار مقابله با تحریف است.

ریحانه شریفی- تفاهم آنلاین- «تحریم»، «تحقیر»، «تحریف» و «تهدید» مهم‌ترین اهداف نظام سلطه و یک طیف داخلی در رویارویی با انقلاب اسلامی به‌ویژه طی سال‌های اخیر بوده است، اهدافی چندگانه که هر کدام به فراخور مقتضیات زمانی و مکانی مورد توجه قرار گرفته و کماکان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. شاید بتوان گفت بستر اصلی اهداف چهارگانه مورد اشاره «تحریف» است.

موضوع و مقوله تحریف بستر و زمینه ساز سه هدف دیگر قرار گرفته و نتیجه‌بخش بودن آن‌ها را به نوعی تضمین می‌کند.

در این رابطه، خبرنگار تفاهم آنلاین با محمد امامی کورنده-دکترای مدیریت و رسانه و تحلیلگر حوزه فرهنگ و رسانه به گفتگو پرداخته است.

*تحریف در لغت به چه معناست؟

تحریف در معنای لغوی برگرداندن یک موضوع یا وارونه سازی در عمل است، به گونه ای که بخشی از یک مطلب مهم، متناسب با سازگاری موضع گروه یا افرادی خاص برای رسیدن به اهدافشان تغییر می یابد. در حقیقت تخریب جملات یا سخنان واقعی و ارائه جملات وارونه و همسان با مواضع افراد را تحریف می گویند.

*راه مهم تحریف و اشاعه آن بیشتر از چه طریق است؟

در جامعه امروز آنچه که بیشتر از هر چیزی حرف اول را می زند، ارتباطات و رسانه است. مهمترین ابزار ارتباطات جمعی، انواع تکنولوژی های ارتباطی و فضای مجازی همگی از زیر مجموعه های مربوط به برقراری ارتباطات مردم سراسر جهان است که دشمن از طریق همین فضای مجازی و رسانه های جمعی در صدد ضربه زدن است.

*تحریف دشمن چه حربه ای و در چه زمینه ای است؟
دشمن برای جلب نظر مردم به دنبال ساختن جریانات و اتفاقاتی است که از طریق آن ذهنیت مردم را نسبت به موضوع اصلی گمراه کند‌. لذا بحث وارونه سازی و تحریف در بیان مسائل و مواضع دشمنان قسم خورده ملت ما به وضوح آشکار است.

ذهنیت مردم و متاسفانه بسیاری از مسئولان ما همان ذهنیت سنتی است و علی رغم هشت سال دفاع مقدس و رشادت های جنگ تحمیلی امروز شاهد عقبگرد و پسرفت مسئولان در زمینه شجاعت ها و رشادت های دوران انقلاب هستیم‌ و هر اتفاقی هرچند مهم در حوزه تحریف، وارونه سازی و وارونه نمایی، متاسفانه از سوی مسئولان جدی گرفته نمی شود. در نتیجه قطعا مردم ما هم به مرور هم به همان سمت هدایت می شوند.

ضرورت آینده نگری و عاقبت اندیشی و تصمیم گیری مسئولان ما حلقه مفقوده این اتفاقات است که تمامی این نگاه‌ها و انتظارات در بحث تحریف از منویات مورد نظر رهبر معظم انقلاب است.

* راهکار مقابله با تحریف دشمن چیست؟

در شکل گیری ذهنیت مردم و مسئولان، سواد رسانه ای نقش مهم و ارزشمندی ایفا می کند و قدرت تجزیه و تحلیل در برابر مطالب و تشخیص تحریف از واقعیت امری مهم و ضروری است و بالابردن سواد رسانه مهمترین راهکار مقابله با تحریف است.

امروز نداشتن سواد رسانه ای توسط مردم و مخصوصا مسئولان بزرگترین مشکل ما بعد از گذشت این همه سال از توسعه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات است‌. چرا که اگر مردم عادی از سواد رسانه ای کم بهره باشند نهایتا آسیب جدی متوجه همان افراد می‌شود اما اگر یک مسئول در جایگاه و پست مهم سازمانی خود دچار ضعف و ناتوانی در حوزه سواد رسانه ای باشد، قطعا در سطح وسیع و به یک جامعه کثیری از مردم آسیب های جدی و جبران ناپذیر وارد می‌شود.

بسیاری از آسیب ها از نداشتن سواد رسانه ای، ضعف مسئولان در قدرت تحلیل و تجزیه و ارزیابی ضعیف موارد واقعی و غیر واقعی است و یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با تحریف، آموزش صحیح به مسئولان و مردم در تجزیه و تحلیل صحیح رسانه ها و شناخت بیشتر از فضای پیرامونی است.

*مصداق تشریح موضوع تحریف چیست؟

تحریف، وارونه جلوه دادن واقعیت است و شاید بهترین مصداق و جامع ترین مثالی که بتوانم بیان کنم همانا تعبیر همیشگی و اشاره کاملا صحیح مقام معظم رهبری در بیان چهره واقعی آمریکاست که فرمودند:«این دستهای رفاقت که به سوی ما دراز می کنند در حقیقت همان ” دست چُدنی با دستکش مخملی ” است.»

*حرف آخر….

با یک نگاه مختصر به حوزه علوم ارتباطات می توانیم دریابیم که حتی در زمینه های موضوعاتی چون تحریف و وارونه نمایی، نظریاتی در ارتباطات داریم که یکی از نزدیکترین آنها نظریه گلوله جادویی است.

در نظریه گلوله جادویی تهیه کنندگان و فرستندگان یک پیام آنچه را که خود می پسندند و می خواهند را همانند یک گلوله به ذهن و مغز مخاطب و گیرنده پیام شلیک می کنند و این اتفاق مصداق بارز وارونه نمایی، وارونه سازی و پنهان کردن واقعیت در قالب تحریف، انتقال و القای آن به ذهن مخاطب است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=41470
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن