فرهنگی

تاسیس بنیاد هنرهای عاشورایی

دبیر شورای هنر و رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی، از تاسیس بنیاد هنرهای عاشورایی به انگیزه حفظ و ترویج این هنرها خبر داد.

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو به ایسنا گفت: طرح این بنیاد به زودی برای تصویب به شورای هنر شورای انقلاب فرهنگی ارایه خواهد شد.

وی بیان کرد: حماسه عاشورا در همه ابعاد ظهور و بروز دارد و هنر یکی از عرصه‌های آن است که واقعه عاشورا را آنچنان که مورد توجه مردم قرار گرفته، ثبت کرده است. متاسفانه برخی از این هنرها به مرور زمان دچار فراموشی شده‌اند و بیم آن می‌رود که به نسل‌های بعدی منتقل نشود. ما همیشه به دنبال این بودیم که این هنرها را حفظ و ارزشگذاری کنیم. بنابراین ایده آن در کمیسیون هنر و معماری شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد اما پیگیری نشد. بعدها طرح آن را در پارک علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با عنوان بنیاد هنرهای عاشواریی با هدف ترویج و اعتلای هنرهای عاشورایی در ابعاد مختلف، همچون ادبیات، فیلم، شعر، نقاشی، موسیقی، تئاتر و … آماده کردیم و به شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌شود تا سایر دستگاه‌ها نیز مشارکت و همکاری داشته باشند.

دبیر شورای هنر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: انجام مطالعات و پژوهش‌های بنیادین در حوزه هنرهای عاشورایی، خلق اثر، گرامی‌داشت و تکریم آثار و ثبت و ضبط آن‌ها، ترویج و آموزش هنرهای عاشورایی، حفاظت، مرمت و گردآوری آثار ارزشمند در حوزه میراث عاشورایی، گردآوری آثار شاخص در این حوزه، تالیف و حمایت از نشر این آثار و حمایت مادی و معنوی از هنرمندان و پژوهشگران، از جمله وظایف و اهداف تعریف شده برای بنیاد هنرهای عاشورایی است.

وی بیان کرد: حماسه عاشورا فراتر از مسلمانان و شیعان، مورد توجه ملیت‌ها و ادیان مختلف است، هیچ واقعه دیگری در جهان تا این حد مورد توجه نبوده است. در نتیجه هنرهای عاشورایی برای افرادی که بیرون از دین ما هستند می‌تواند بسیار جذاب باشد و از این طریق مفاهم آن را بهتر درک کنند.

ایمانی خوشخو درباره ضرورت تصویب طرح بیناد هنرهای عاشورایی در شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی، ابعاد ملی دارد و در حوزه رویدادهای و مناسبت‌ها فعالیت می‌کند و می‌تواند به حفظ و توسعه هنرهای عاشورایی کمک کند، در نتیجه آغازگر این ایده شد اما برای جلب مشارکت بین دستگاهی لازم است شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح را تصویب کند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=42489
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن