انرژی

تأمین انرژی طرح‌های انتقال آب دریا به سمت تجدیدپذیرها در دستور کار

سخنگوی صنعت آب گفت: تأمین بخشی از انرژی لازم برای شیرین‌سازی و انتقال آب دریا از منابع تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفت.

عیسی بزرگ‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح انتقال آب از دریا برای فلات مرکزی کشور گفت: با افزایش ۱.۱ درجه‌ای دما در نیم قرن اخیر و افزایش میزان تبخیر و تعرق ناشی از آن و با کاهش مستمر میزان بارندگی، بالغ بر ۲۵ میلیارد مترمکعب از میزان منابع آب تجدیدشونده‌ کشور کاهش یافته و به همین دلیل باید از منابع آب نامتعارف برای جبران کاهش آب متعارف کمک گرفت.

وی در بیان اهمیت انتقال آب از دریا گفت: استفاده از منابع آب نامتعارف برای مناطقی که در سند ملی آمایش سرزمین مورد اشاره قرار گرفته‌اند، ‌ در دستور کار نقشه‌راه آب کشور است و توسعه خطوط انتقال آب از دریا در ۵ خط مصداق اجرایی شدن این برنامه است.

وی افزود: در نشست گفت‌وگوهای آبی یکی از مهمترین مباحث حول تأمین انرژی شیرین‌سازی و انتقال آب از دریا شکل گرفت.

سخنگوی صنعت آب گفت: این دغدغه‌ کارشناسان در بالاترین سطح تصمیم‌گیری وزارت نیرو مطرح و پس از تعمیق مسئله، مقرر شد تا با توسعه تجدیدپذیرها بخشی از انرژی لازم برای شیرین‌سازی و انتقال آب دریا در دستور کار قرار گیرد.

بزرگ‌زاده عنوان کرد: بر اساس برآوردها ۵ طرح بهره‌برداری از آب دریا به ظرفیت حدود یک میلیارد مترمکعب، به حدود ۲۰۰۰ مگاوات برق نیاز دارد و بخشی از این انرژی مورد نیاز قرار است از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین شود.

وی ادامه داد: البته این امر بستر انتقال و توسعه فناوری‌های تجدیدپذیر نظیر فناوری CSP است که شیرین‌سازی و تأمین برق انتقال آب را به صورت همزمان در دستور کار قرار می‌دهد. سخنگوی صنعت آب تأکید کرد: صنعت آب پذیرای کلیه نظرات تکمیلی و انتقادات و پیشنهادات برای بهبود شرایط مدیریت منابع آب در ایران است و کارشناسان می‌توانند اظهارنظرهای خود را در محیطی دوستانه و علمی به اشتراک بگذارند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=100165
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن