بکارگیری قطار ملی در متروی تهران
به گزارش تفاهم آنلاین، محمد نعیمیپور در نشست فصلی اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور که به میزبانی شرکت متروی تهران برگزار شد، با بیان اینکه قطار ملی مترو در مجموع با درنظر گرفتن ۱۸ زیرسیستم طراحی میشود، گفت: در حال حاضر صفر تا صد طراحی بدنه واگن در کشور بومیسازی شده است.
وی با بیان اینکه در این پروژه ۴ تیپ بدنه تولید میشود، افزود: این بدنه از جنس کربن استیل بوده اما مهندسان ما تلاش کردهاند ظاهر و شکل دماغه آن را بهروزرسانی و مدرن کنند و همچنین در مورد چراغها و برف پاک کن نیز اصلاحاتی صورت گرفته تا استانداردهای ریلی برای آنها اعمال شود.
رئیس هیات مدیره شرکت مترو تاکید کرد: تغییرات اعمال شده در ظاهر و بدنه واگن ملی بر اساس تجربیات ۲۰ ساله شرکت مترو و نیز شرکت بهرهبرداری در استفاده از ۳ نسل واگن انجام شده است.
نعیمیپور با اشاره به اینکه در این پروژه برای اولین مرتبه راهروی اتصال واگنها در کشور طراحی و تولید شده، عنوان کرد: همچنین تهویه واگن با روش مهندسی معکوس در داخل کشور ساخته شده است؛ در این روش با بررسی نمونههای موجود و از قبل خریداری شده از شرکتهای خارجی، فرآیند ساخت تهویه واگن، بومیسازی شده است.
رئیس هیات مدیره شرکت مترو با اشاره به اینکه MCM به عنوان یکی از مهمترین اجزای سیستم رانش، ۴ درصد از قیمت کل یک قطار را شامل میشود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه موفق شدهایم با تجربه قبلی که جهاد دانشگاهی در این حوزه داشت بومیسازی این بخش را نیز انجام دهیم که با اتمام تستهای مورد نیاز، ایران جزء چند کشور محدود تولید کننده MCM در دنیا قرار میگیرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه موفق به نصب سنسور برای تمام ترمزها شدهایم، اظهار کرد: در نتیجه این اقدام در هر شرایطی راهبر از داخل واگن قادر به هدایت ترمزها است. رئیس هیات مدیره شرکت مترو با اشاره به نیاز مترو تهران و نیز سایر قطار شهریهای کشور به تامین واگن، گفت: با تکمیل این پروژه توسط شرکت متروی تهران، تمام اعضای اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور میتوانند از آن بهرهمند شوند.
وی با اشاره به اینکه شروع پروژه قطار ملی مترو، انعقاد قرارداد بین مترو تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نیز صندوق شکوفایی و نوآوری این معاونت بود، عنوان کرد: تلاش ما بر این بوده که اجرای این پروژه توسط شرکتهای قطار شهری کشور انجام شود.
در این میان شرکت متروی تهران، آمادگی بیشتری برای انجام این پروژه را داشت. نعیمیپور با اشاره به اینکه مهمترین چالش ما برای دستیابی به واگن ملی، چالش باور است، خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد اجرای این پروژه را غیرممکن میدانستند، به همین دلیل طی ۱۰ ماه گذشته تلاش کردیم تا دستیابی به نتیجه موردنظر در سکوت خبری اجرای پروژه را پیش ببریم.