انرژی

بومی‌ سازی 70 درصد کاتالیست های پرمصرف پتروشیمی

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از داخلی‌سازی ۷۰ درصد کاتالیست‌ های مصرفی صنعت پتروشیمی تا پایان سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، علی پژوهان در نشست با اصحاب رسانه به اهم فعالیت‌ های شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در سال ۹۹ اشاره کرد و اظهار داشت: این شرکت امسال موفق به اجرای پنج پروژه تهیه لایسنس و اسناد مهندسی فرآیندی شد که رکوردی بی‌ نظیر برای این شرکت به شمار می‌آید.

وی افزود: علاوه بر اینکه امسال پنج لایسنس واحد تولیدی به همراه اسناد مهندسی از سوی این شرکت ارائه شد، قراردادی جدید هم در حال نهایی شدن است که تا یک ماه و نیم آینده امضا می‌ شود به‌ طوری که می‌توان به انجام ۶ پروژه فرآیندی ازسوی این شرکت تا پایان امسال اشاره کرد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در تشریح این قراردادها به امضای قراردادی با یک پتروشیمی داخلی به‌ منظور ارائه لایسنس، اسناد مهندسی فرآیندی و مهندسی پایه واحد پلی‌اتیلن ۳۱۰ هزار تنی اشاره کرد و گفت: این پروژه اکنون ۵۰ درصد پیشرفت دارد و نخستین واحد پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمیایی است که از سوی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ساخته می‌ شود.

وی با بیان اینکه پروژه GTPP اسلام‌آباد غرب شامل سه واحد؛ تولید متانول با ظرفیت حدود سالانه ۶۶۰ هزار تن، یک واحد تبدیل متانول به پروپیلن و یک واحد تولید پلی‌پروپیلن از پروپیلن است، ادامه داد: این پروژه نیز براساس لایسنس و اسناد مهندسی فرآیندی و پایه این شرکت احداث می‌ شود.

تأمین بخش اعظم تجهیزات از داخل

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی بخش اعظم تجهیزات را از داخل تأمین می‌ کند، اظهار کرد: مهم‌ترین مزیت استفاده از لایسنس داخلی افزون بر هزینه، به‌ کارگیری ظرفیت صنایع داخلی و کاهش ارزبری‌ها به‌ویژه در خرید بعضی از تجهیزات مورد نیاز است.

پژوهان با اشاره به اینکه تا سال‌ های پیش بسیاری از مذاکرات این شرکت در چارچوب تفاهم‌ نامه بود، اما امسال خوشبختانه همه این موارد قرارداد هستند و وارد فاز اجرایی شده است، گفت: با وارد مدار تولید شدن این واحدها افزون بر اینکه این واحدها مرجع این شرکت می‌ شوند، اطمینان و اعتماد به لایسنس داخلی نیز افزایش می‌ یابد.

وی به ۴۰ دسته کاتالیست مصرفی صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: تا ابتدای سال ۹۹ حدود ۳۰ درصد کاتالیست مصرفی این صنعت داخلی‌سازی شده بود، اما انتظار این است که تا پایان سال آینده، ۷۰ درصد کاتالیست‌ های مصرفی صنعت پتروشیمی داخلی‌ سازی شود؛ کمتر از ۳۰ درصد باقیمانده نیز در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد که مقدار مصرف آنها پایین است و انحصاری هم نیستند و صرفه اقتصادی چندانی ندارند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ادامه داد: این بومی‌ سازی به آن معناست که کاتالیست افزون بر تولید در یک واحد هم استفاده شود.

صرفه‌جویی ارزی ۱۸۰ میلیون دلاری

وی ارزش کل کاتالیست‌ های مصرفی صنعت پتروشیمی را حدود ۲۷۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: داخلی‌ سازی ۷۰ درصد کاتالیست‌ ها تا پایان سال ۱۴۰۰، سالانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار صرفه‌ جویی ارزی را به همراه دارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=57464
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن