بانک-بیمه-بورس

بورس کالا ارتباطی با افزایش قیمت‌ها ندارد

کارشناس بورس کالا گفت: بورس کالا به شفاف شدن قیمت‌ها و تحقق شعار سال ۱۴۰۰ یعنی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی کمک می‌کند.

به گزارش تفاهم آنلاین، سعید انگبینی کارشناس بورس کالا در مورد نقش بورس کالا در تحقق شعار سال یعنی تولید، پیشتیبانی‌ ها و مانع زدایی‌ ها عنوان کرد: بورس کالا در تحقق این شعار نقش عمده‌ ای دارد، اما در بخش مانع زدایی‌ ها باید اظهار داشت که این موانع به‌طور معمول خارج از بورس‌کالا اعمال می‌ شوند، مانند قوانین محدودکننده، قیمت‌گذاری‌ های دستوری و از قبیل اقدامات که مجموعه این‌ ها مهم‌ ترین موانع هستند که در مجموع باعث جلوگیری از رشد اقتصاد و ایجاد رانت می‌ شوند.

وی در ادامه  افزود: بورس‌کالا به خودی خود بسیار مفید و موثر است، ولی بحث‌ های خارج از بورس کالا مهم‌ ترین دغدغه و مانع برای بورس‌کالا هستند. با این حال بورس کالا تمام پتانسیل‌ های لازم برای حرکت در راستای تحقق شعار امسال را دارد.

انگبینی بیان کرد: به طور کل وظیفه بورس کالا، حمایت از تولید و کمک به آن و در نتیجه اشتغال زایی است. بر این اساس شفافیتی که بورس کالا آن را به وجود می‌آورد، سبب این موضوعات می‌شود.

وی ادامه داد: محدودیت و موانعی که وجود دارد جلوی سرعت حرکت بورس‌کالا در مسیر رسیدن به اهدافش را می‌ گیرد. قواعد محدود، و محدودیت‌هایی که بر روی قیمت‌ها اعمال می‌شوند سبب شکل گیری قیمت گذاری دستوری می‌شوند.

به گفته این کارشناس بورس، همه این موارد در مجموع مانع از شکل‌گیری شفافیتی که از بورس‌کالا انتظار می‌‌رود، می‌ شوند و این موضوع را در مباحث فولاد و موارد صنعتی می‌توان به وضوح مشاهده کرد.

انگبینی اظهار کرد: برای جلوگیری از این موانع باید به‌سمت اقتصاد آزاد حرکت کنیم، به طور مثال پیش از این قیمت آتی سکه وجود داشت و اما مدتی پیش این آتی سکه بورس‌کالا را به طور کل حذف کردند، چرا که فکر می‌کردند این موضوع سبب افزایش قیمت سکه شده است.

او افزود: اما بعد از حذف معاملات آتی سکه از بورس کالا، مشاهده کردیم که قیمت سکه چندین برابر هم شد و به طور کلی بورس کالا ارتباطی با افزایش قیمت‌ها ندارد، در عوض بورس کالا به شفاف شدن قیمت‌ها کمک می‌کند.

انگبینی در پایان بیان کرد: متاسفانه افراد تجربه‌ ها و علم را کنار می‌ گذارند و دستور به حذف موضوع می‌ دهند و به‌طور کل صورت مسئله را پاک می‌ کنند، در مجموع برای داشتن اقتصادی باز و آزاد باید ورود دولت و مسائل دولتی را به بازار آزاد حذف کنیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=69329
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن