اقتصادی

بورس در ایستگاه سبز / بازار سرمایه بی رقیب ماند

بازار سرمایه بیست و ششم اسفند با نوسانات بسیاری همراه بود و کارشناسان درباره وضعیت آینده ان نظرات متفاوتی ارائه کردند.

به گزارش تفاهم آنلاین، بازار سرمایه روز سه شنبه طبق پیش بینی کارشناسان بورس در یک روز مانده به پایان سال روند صعودی داشت. تحلیلگران بر این عقیده هستند که این روند رو به رشد تا آخرین روز معاملات در سال 99 ادامه خواهد داشت.

شاخص کل امروز به یک میلیون و 290 هزار واحد و شاخص هم وزن به 437 هزار و 926 واحد رسید و نمادهای فارس، فولاد، فملی، وامید، تاپیکو، شپنا و پارس بر شاخص کل بیشترین تاثیر را داشتند و نمادهای برکت، اپال، ثبهساز، غرز، خساپا و خودرو بیشترین تراکنش در بازار سه شنبه داشتند.

نماد برکت همانند روز گذشته بیشترین تراکنش را داشت و روند ریزشی گروه دارویی در روزهای پایانی سال به ویژه در دو روز متوالی ادامه داشت. برخی از تحلیلگران معتقدند این روند ریزشی احتمالا در آخرین روز معاملات سال 99 هم ادامه خواهد داشت.

باتوجه به پیش بینی کارشناسان گروه های خودرویی با رشد همراه بودند و این روند ادامه خواهد داشت و این احتمال وجود دارد که در سال 1400 هم روند صعودی گروه های خودرویی ادامه یابد. همچنان تحلیلگران از سهامداران می خواهند که نگاه بلند مدت به بازار سرمایه داشته باشند و قطعا در کوتاه مدت به سود مورد نظر نمی رسند.

تغییر دیدگاه به سمت بازار سرمایه

کارشناسان بر این عقیده هستند که بر اساس نگاه سنتی اقتصاد کشور ما شرکت‌ها به تأمین مالی از ‏بانک‌ ها تمایل بیشتری دارند چراکه در ایران شرکت‌ها هرچه بزرگ‌تر می‌شوند، دسترسی بیشتری به امکانات دارند که یکی از این امکانات ‏تأمین مالی سریع‌تر و ارزان‌تر از سیستم بانکی است، این در حالی است که تأمین مالی از بازار بدهی کاملاً شفاف است و امکان هیچ ‏دسترسی خاصی وجود ندارد که البته این موضوع از مزیت‌های بسیار مهم بازار سرمایه است. ‏

آنها معتقدند که به‌عنوان نمونه در صنعت فلزات اساسی ‏بررسی شرکت فولاد مبارکه نشان می‌دهد که این بنگاه تولیدی بزرگ کشور حدود 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی دارد ‏درصورتی‌که کل اوراق این شرکت 2 هزار میلیارد تومان هم نیست. وظیفه سازمان بورس است که در راستای توسعه این بازار برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام دهد. ‏

روند بازار سرمایه تا پایان سال سبز می ماند؟

شاخص کل بازار دوشنبه به یک میلیون و 254 هزار واحد و شاخص هم وزن هم به 434 هزار و 183 واحد رسیده است. نمادهای فارس، تاپیکو، کچاد، و معادن، فخوز، شپنا و وبلمت بر شاهص کل تاثیر داشتند و نمادهای برکت، غرز، اپال، خودرو، شپنا، خساپا و فملی از پرتراکنش های بازار بودند.

نماد پالایشی هم برخلاف آنکه قرار بود در هفته آتی روند صعودی داشته باشد اما به دلیل حجم صف فروش روند بازار سیر نزولی پیدا کرد و خروج سرمایه از آن بسیار زیاد است. کارشناسان بر این عقیده هستند که مردم به خاطر تعطیلات عید نیاز به نقدینگی دارند و در نتیجه سرمایه در این بازار در حال خروج است. نماد های خودرو و خساپا هم بر خلاف روزهای گذشته ریزشی شد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66511
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن