اجتماعی

به کودکان کار کمک نکنید

محبت مردم گاه بستر مناسبی برای سوء‌استفاده ایجاد می‌کند. دلسوزی مردم نسبت به کودکان کار یکی از این موارد است. زیرا در حقیقت کمک مردم به این کودکان سبب تداوم کار آنها می‌شود. در حالی که نهادهای مختلفی به طور تخصصی به آموزش و توانمندسازی این کودکان می‌پردازند. کمک به این مؤسسات بهترین اقدام برای ساخت آینده بهتر برای کودکان کار است.

به گزارش تفاهم آنلاین، معضل کودکان کار معضل تازه‌ای در جوامع بشری نیست. از دیرباز به کار گرفتن کودکان در کارهای کم خطر و پرخطر رواج داشته است.

امّا در شرایط کنونی که به نوعی دوران فرزندسالاری است وجود کودکان دست‌فروش و زباله‌گرد در خیابان، افراد فراوانی را به تکاپو انداخته است. زیرا پدیده کودکان کار علاوه بر ایجاد ظاهری ناخوشایند برای جامعه، ناهنجاری‌های اجتماعی خاصی نیز به همراه دارد.

مسئله اینجاست که اغلب مردم شناخت کافی و درست از این پدیده ندارند و در مواجهه با کودکان کار سردرگم هستند. اگر با علل اصلی ایجاد این پدیده آگاه شویم می‌توانیم به سهم خود برای حل این معضل تلاش کنیم.

مهمترین عوامل مؤثر در پدیده کودکان کار

– فقر

بر خلاف آنچه در تصورات اغلب مردم وجود دارد باند مخوفی برای اجبار این کودکان وجود ندارد. متأسفانه مشکلات اقتصادی و فقر مهمترین عامل کار کودکان است. اغلب این کودکان توسط خانواده یا اقوام خود برای کار در خیابان هدایت می‌شوند.

مشکلات اقتصادی، خانواده پرجمعیت و از کارافتادگی سرپرست خانواده در بین این کودکان بسیار شایع است. در حقیقت اغلب این کودکان برای تأمین مخارج زندگی خود راهی جز کار کردن ندارند.

– درآمد کودکان کار

جالب است بدانید اغلب این کودکان به دلیل مهر و محبت مردم، درآمد بسیار خوبی دارند. در حالی که دیگر افراد خانواده به سختی کار پیدا می‌کنند و درآمد محدودی دارند. در نتیجه خانواده نمی‌تواند این منبع درآمد را نادیده بگیرد.

چگونه به کودکان کار کمک کنیم؟

با توجه به آنچه گفتیم بدیهی است که اوّلاً این کودکان به کمک نیاز دارند و ثانیاً کمک به افزایش درآمد آنها در حقیقت کمک به تداوم شرایط آنهاست.

بنابراین باید به دور از احساسات زودگذر به دنبال ایجاد تغییرات اساسی و ارائه کمک‌های اصولی باشیم. در این زمینه نهادهای مختلفی به طور تخصصی به حمایت از کودکان کار مشغولند؛ مؤسساتی که با هدف آموزش و توانمندسازی کودکان کار راه‌اندازی شده‌اند.

در این مؤسسات تحصیل کودکان رایگان بوده و نیازهای کودکان کار نیز حتی المقدور برطرف می‌شود. به عنوان مثال در یکی از مدارس کودکان کار تلاش می‌شود وعده غذایی سالمی نیز برای این کودکان مهیا شود تا علاوه بر امکان تحصیل، سلامت جسمی آنها نیز بهبود یابد.

برخی از این مؤسسات نیز در زمینه شناسایی و حمایت از خانواده کودکان کار فعالیت می‌کنند. آنها با شناسایی مشکلات خانواده تلاش می‌کنند شرایطی را فراهم کنند تا دیگر خانواده نیازی به کار فرزندان خود نداشته باشد.

برخی دیگر از این مؤسسات نیز با هدف توانمندسازی این کودکان برنامه‌هایی نظیر آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش‌های تخصصی فنی را به این کودکان ارائه می‌دهند.

هدف از این کار هدایت این کودکان به کسب درآمد از مسیر درست و توانایی رویارویی با معضلات اجتماعی است.

نکته مهم این است که کلیه فعالیت‌های فوق تحت نظر کارشناسان روانشناسی، جامعه‌شناسی و آموزشی صورت می‌گیرد.

در مرحله اجرایی نیز نیروهای داوطلب و حمایت مالی خیرین دو مؤلفه اصلی این گونه فعالیت‌ها هستند. زیرا اغلب این مؤسسات سازمان‌های مردم‌نهادی هستند که از دولت کمکی دریافت نمی‌کنند.

بنابراین هر بار که از دیدن این کودکان در خیابان آزرده خاطر شدید به جای خرید از آنها به یکی از این مؤسسات کمک کنید تا در ساخت آینده بهتر برای کودکان کار نقش مؤثری داشته باشید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=52409
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن