بانک-بیمه-بورس

بهره برداری از ۲۵پروژه هوشمندسازی اقتصاد در سال جاری

رييس مركز فناوري اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد در نشست خبری ارایه عملکرد، برنامه ها و پروژه های وزارت امور اقتصادی و دارایی و دستگاه های تابعه در حوزه فناوری اطلاعات امروز اظهار داشت: در سال جاری ۲۵ پروژه راهبردی و کلیدی هوشمند سازی اقتصاد به بهره برداری رسید.

به گزارش تفاهم آنلاین، علی عبدالهی در این نشست خبری با بیان اینکه از زمان حضور دکتر دژپسند در وزارت اقتصاد، یکی از محور های اصلی برنامه وزارت اقتصاد، بحث تحقق هوشمندسازی اقتصاد بوده است گفت: بر اساس تاکید وزیر اقتصاد ، وظیفه ما بعنوان مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند و همچنین مدیران فناوری اطلاعات دستگاه تابعه دو چندان شد، زیرا ما باید هم نقش موثری را  در مکانیزه کردن سامانه ها در راستای دولت الکترونیک ایفا کنیم و هم نیم نگاهی به اقتصاد دیجیتال در کشور و فراهم سازی و شکل گیری فضای اقتصاد هوشمند داشته باشیم.

رييس مركز فنآوري اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد به تهیه و تنظیم سند راهبردی و نقشه راه اقتصاد هوشمند اشاره کرد و افزود : جهت عملیاتی شدن این سند مبتنی بر راهبرد ها و اهداف، اسناد بالادستی و قانون برنامه ششم توسعه، ۵۰ پروژه مرتبط با هوشمند سازی اقتصاد در دستور کار قرار گرفت که از میان آنها ۳۳ پروژه در شورای راهبری وزارت اقتصاد مصوب گردید و ۲۵ پروژه کلیدی و راهبردی در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به هشت پروژه دیگر که هنوز به بهره برداری نرسیده اند، اعلام کرد: پروژه پنجره واحد خدمات مالیاتی فردا (چهارشنبه ۲۰ اسفند ماه) با حضور وزیر اقتصاد رونمایی خواهد شد.

عبدالهی افزود: پروژه پنجره واحد فرصت های سرمایه گذاری خارجی نیز تا یک ماه آینده به بهره برداری می رسد و پروژه هایی نظیر پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان و هسته  بومی سامانه معاملات بورس، تاکنون پیشرفت های خوبی داشته است.

عبدالهی با بیان اینکه وزارت اقتصاد شامل دستگاه های مهمی نظیر بانکها، بیمه ها، بورس و اوراق بهادار، گمرک و سازمان امور مالیاتی است، گفت: این دستگاه ها به همراه ستاد وزارتخانه نقش مهمی در توسعه دولت الکترونیک در حوزه مالی و اقتصادی ایفا می کنند و وزارت اقتصاد با این وسعت در ارائه خدمات الکترونیکی فعالیت دارد و مهیا کننده زیر ساخت های لازم برای شکل گیری فضای بلوغ اقتصاد دیجیتال و زیر ساخت های اقتصاد هوشمند است.

رييس مركز فنآوري اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد با اشاره به اینکه این وزارتخانه بحث توسعه خزانه داری الکترونیکی را دنبال می کند، گفت: با اقدامات صورت گرفته تا کنون حساب های بانک های دولتی در دستگاهها، بطور کامل به بانک مرکزی منتقل شد و ۲۲۰ هزار فقره حساب دولتی کاهش پیدا کرد.

وی افزود: این کار بسیار بزرگی بود و باعث شد، دسته چک های سنتی در سطح خزانه داری کل و خزانه معین و دستگاه های اجرایی که بالغ بر ۷۸ هزار دسته چک می شد، با کمک بانک مرکزی جمهوری اسلامی حذف شد.

وی همچنین به استقرار کامل درخواست وجه الکترونیکی در سطح دستگاه های اجرایی در ستاد وزارتخانه و در سطح استانها اشاره کرد و گفت: می توان ادعا کرد حقوق و دستمزد مستمر حدود ۲ میلیون و پانصد هزار نفر از کارکنان دولت، بصورت آنی واریز می شود که سبب یکسان سازی و یکپارچگی امور شده است.

علی عبدالهی با بیان اینکه در بحث سفته الکترونیکی جهت تسهیلات کرونایی بیش از ۶۵ هزار قرارداد منعقد شده است، اظهار داشت: این امر توسط نرم افزار های تلفن همراه و بدون مراجعه به بانک و بر اساس ابزارهای هوشمند و مکانیزم الکترونیکی احراز هویت صورت گرفته است.

وی افزود: با فرض انجام دیگر امور مربوط به اعطای تسهیلات و با ایجاد شرایط سفته دیجیتال، مشتریان در کمتر از یک ساعت، تسهیلات کرونایی را دریافت کرده اند و تلاش داریم در آینده ای نزدیک سامانه کلی سفته الکترونیک نیز به سرانجام برسد تا هر کسی از هر کجا بتواند تسهیلات را بطور کاملا الکترونیکی دریافت کند.

رييس مركز فنآوري اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد تاکید کرد: در بحث زیر ساخت های هوشمند سازی نیز باید به سمت تنظیم گری هوشمند حرکت کنیم؛ چرا که معتقدیم، وظیفه دستگاه های نظیر وزارت اقتصاد بحث تنظیم گری است و دنیای دیجیتال دیگر پاسخگوی فعالیت های سنتی تنظیم گری سنتی نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه امروزه دستگاه های دولتی متولی اجرای فناوری های نو نیستند و باید به دقت وظیفه تنظیم گری را انجام دهند، گفت: فناوری های نو ریسک زا هستند و دستگاه ها به سبب بروکراسی حاکم، طبیعتا ریسک گریزند و لذا نیاز است که پاسخگوی هر طرف بود.

رييس مركز فنآوري اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد افزود: در این راستا بر اساس مصوبه ای که مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ کرده است، وزارت اقتصاد موظف به تشکیل دبیرخانه کارگروه شکل دهی فضای آزمون یا محیط تنظیم گری رگولاتوری برای دستگاه های متولی تنظیم گری در کشور گردید که جهت این امر کارگروهی متشکل از نماینده قوه قضاییه، وزارت صمت، بانک مرکزی جمهوری اسلامی و بخش خصوصی تشکیل شد و اولین طرحی که در فضای آزمون تنظیم گری نهایی شد طرح سفته مبنی بر بلاکچین بود.

عبدالهی با اشاره به  بستر یکپارچه تبادل اطلاعات اقتصادی (بیتا) و فعالیت ۹۰ سازمان با ۸۲ سرویس فعال افزود : در این بستر ۹۲۵ هزار تراکنش در  روز نیز  تبادل اطلاعات اقتصادی کشور انجام پذیرفته است و وزارت اقتصاد و دستگاه های تابعه آن نظیر سازمان امور مالیاتی، گمرک، بانکها ، بیمه، بورس و اوراق بهادار و خود ستاد وزارتخانه،  نقش مهمی را در اشتراک گذاری اطلاعات دارند و وزارت اقتصاد جزو دستگاه هایی است که در زمینه ارایه سرویس به مجموعه ها پیشتاز است.

وی در ادامه به خلاصه ای از پروژه های مهم دستگاه های تابعه در حوزه فناوری اطلاعات در قالب ۲۵ پروژه راهبردی و کلیدی وزارت اقتصاد اشاره کرد و اظهار داشت: از پروژه های مهم سازمان امور مالیاتی کشور به بهینه سازی پروفایل فعالیت اقتصادی مودیان میتوان اشاره  کرد و در گمرک جمهوری اسلامی ایران، پروژه هایی مانند ارزش گذاری هوشمند کالا، انتخاب هوشمند محموله ها جهت ارزیابی، بکارگیری تجهیزاتی مانند پلمپ الکترونیکی و انواع کواد کوپتر برای رصد کالا به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه دریافت الکترونیکی  کد یکتا برای بیمه‌های حمل و نقل، باربری و آتش سوزی و بیمه شخص ثالث از پروژه های بیمه مرکزی است، از توسعه سامانه های نظارتی؛ توزیع الکترونیکی سود سهام به عنوان پروژه های سازمان بورس و اوراق بهادار نام برد و گفت: از پروژه های مهم سازمان خصوصی سازی میتوان به راه اندازی سامانه ثبت و صدور مجوز ها، سامانه ناظر ثبت اطلاعات و گزارش های نظارتی اشاره کرد.

رييس مركز فنآوري اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند وزارت اقتصاد در بخشی از سخنان خود به رتبه اول بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ارزیابی دستگاه های دولتی اشاره کرد و بیان داشت : وزارت اقتصاد با کسب رتبه نهم جزو 10 دستگاه برتر در این ارزیابی بوده است اما وزارت اقتصاد در شاخص “دولت کاربر محور” رتبه اول را در بین وزارتخانه ها کسب کرده است.

وی در این باره افزود: سعی ما این است که در سند اقتصاد هوشمند از سامانه محوری فاصله گرفته به سمتی حرکت کنیم که فرآیندها ، سرویس ها و کاربرها در اولویت باشند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66011
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن