اقتصادی

جزئیات تسهیلات صندوق نوآوری به دانش‌بنیان‌ها

به گزارش تفاهم آنلاین، محسن نوتاش روز گذشته در رویداد مجازی ارائه نیازهای فناورانه صنعت برق که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، در خصوص نحوه حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌های دانش‌بنیان در تمام مراحل تولید گفت: وظیفه صندوق نوآوری در اکوسیستم نوآوری حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است و در تمام چرخه تولید محصول از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: ابزارهای مالی صندوق نوآوری در تمام چرخه تولید محصول از ایده تا ورود به بازار در خدمت شرکت‌های دانش‌بنیان است. مدیر پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی به چهار دسته تقسیم می‌شود، گفت: این خدمات در حوزه ارائه تسهیلات ضمانتنامه، سرمایه‌گذاری و توانمندسازی هستند.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات که یکی از خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی محسوب می‌شود، گفت: این تسهیلات برای نمونه‌سازی قبل از تولید صنعتی، تولید صنعتی، سرمایه در گردش، اشتغال‌زایی، اسناد خزانه اسلامی، تأمین دفتر کاری، لیزینگ و استصناع مصنوعی به فناوران از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی ارائه می‌شود.

وی با اشاره به تسهیلات توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: این تسهیلات در حوزه آموزش، مشاوره، توسعه بازار، استاندارد و تأییدیه، حفاظت از مالکیت فکری، رویدادها و شبکه‌سازی، رتبه‌بندی رقابت‌پذیری و کمک هزینه تحقیق و توسعه به فناوران اعطاء می‌شود.

مدیر پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه با همکاری ۱۲ بانک بیش از سه برابر منابع اهرمی‌ ‌شده، به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات اعطاء شده است، خاطرنشان کرد: با پرداخت ۴۴۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۲۲ صندوق پژوهش و فناوری، زمینه فعالیت گسترده این صندوق‌ها در سراسر کشور فراهم شد.

وی با اشاره به مبلغ ضمانتنامه صادر شده از آذرماه ۹۷ تاکنون به شرکت‌های دانش‌بنیان تأکید کرد: صدور ضمانتنامه از طریق شبکه بانکی و مورد پذیرش کلیه کارفرمایان با ایجاد شرایط ترجیحی برای شرکت‌ها انجام شده که این میزان ۳۷ برابر عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی گذشته است.

وی گفت: در سال ۹۸، ۱۱ میلیارد تومان حمایت بلاعوض برای بیش از سه هزار درخواست شرکت‌های دانش‌بنیان اعطاء شده است.

مدیر پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی افزود: میزان حمایت بلاعوض صندوق در سال ۹۸ بیش از ۴ برابر سال‌های قبل بوده که در سه ماهه ابتدایی امسال، یک‌هزار و ۲۰۰ درخواست برای دریافت خدمات توانمندسازی ثبت شده است.

نوتاش در مورد تسهیلات نمونه‌سازی صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: این تسهیلات برای ساخت نمونه اولیه محصول بوده و منجر به ظرفیت‌سازی برای ورود به بازار محصولات دانش‌بنیان می‌شود که حمایت صندوق تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های مورد نیاز برای نمونه‌سازی است. ن

وتاش با اشاره به معیارهای تأثیرگذار در میزان و نوع تضامین در انتهای فرآیند ارزیابی شرکت‌ها، خاطرنشان کرد: برای ارائه ضمانت نامه مبلغ تسهیلات مصوب، وضعیت اعتباری شرکت، وضعیت مالی و ریسک‌های طرح و شرکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی در خصوص ارائه تسهیلات نمونه‌سازی گفت: این تسهیلات برای نمونه‌سازی صنعتی یک محصول دانش‌بنیان، حمایت از ارتقاء یا توسعه نمونه مهندسی این محصول، ظرفیت‌سازی برای ورود محصولات به بازار، تأییدیه فنی و تست عملکرد نمونه محصول در شرایط واقعی و فرآیندهای صرفاً تحقیق و توسعه اختصاص می‌یابد.

مدیر پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه تا ۱۰۰ درصد هزینه‌های مورد نیاز برای نمونه‌سازی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت می‌شود، اظهار داشت: باید حداقل یک نمونه آزمایشگاهی ازمحصول دانش‌بنیان تأیید شده باشد.

نوتاش در خصوص فعالیت‌های قبل از تولید صنعتی تصریح کرد: این تسهیلات با نرخ بهره ۱۱ درصد به شرکت‌ها اعطاء می‌شود که دوره بازپرداخت آن ۵ ساله است.

وی به تسهیلات فروش اقساطی، لیزینگ و استصناع اشاره و بیان کرد: این تسهیلات با هدف توسعه بازار محصولات دانش‌بنیان از طریق تأمین خریدار اعطاء می‌شود؛ نرخ این تسهیلات، ۹ درصد است و دوره تنفس سه ساله دارد.

مدیر پذیرش صندوق نوآوری و شکوفایی در خصوص تسهیلات صنایع در گردش نیز اظهار کرد: این تسهیلات در هزینه‌های اجرای قراردادهای جاری، هزینه‌های تولید سالانه محصولات دانش‌بنیان براساس برآورد فروش شرکت و خرید مواد اولیه، دستمزد، اجاره محل و غیره توسط شرکت‌ها مصرف می‌شود.

وی به اعطای سرمایه در گردش بانکی اشاره کرد و گفت: این تسهیلات برای ارزیابی مالی و اعتباری شرکت، تعیین تضامین توسط بانک، حمایت تا ۷۰ درصد فروش دانش‌بنیان، تسهیلات بیش از ۱۰ میلیارد ریال اعطاء می‌شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=31892
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن