انرژی

بلاروس گزینه جدید توسعه دیپلماسی انرژی ایران

دولت سیزدهم یک گام دیگر در راستای توسعه دیپلماسی انرژی برداشت و با سفر امروز وزیر نفت به بلاروس فصل جدیدی از توسعه روابط اقتصادی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی باز خواهد شد.

به‌ گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از ایسنا، همسو با توافق‌های سال ۱۴۰۱ رؤسای جمهور دو کشور ایران و بلاروس در حاشیه اجلاس سران سازمان شانگهای در سمرقند، یک هیئت عالی‌رتبه نفتی طی سفر به تهران در مهرماه سال ۱۴۰۱ و ملاقات با مقام‌ها و مدیران ارشد وزارت نفت و سازندگان تجهیزات نفتی، مسیر جدیدی را برای همکاری‌های اقتصادی در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی باز کردند.

اخیراً نیز هیئت‌های نفتی بلاروس به ایران سفر کردند و به‌طور متقابل برخی سفرها از سوی طرف ایرانی به بلاروس انجام شده است. مذاکرات خوبی بین طرفین درباره همکاری‌های تخصصی نفتی آغاز شده و ایران برای تامین و تعمیر تجهیزات پیشرفته نفتی بلاروس به خصوص تامین کاتالیست ها و سایر اقلام مورد مذاکرات طرف های نفتی دو کشور آمادگی کامل دارد، امروز نیز جواد اوجی در معیت محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری برای مذاکره و رایزنی درباره همکاری‌های دوجانبه در حوزه انرژی همزمان با سی‌امین سالگرد روابط رسمی دو کشور ایران و بلاروس، به مینسک سفر می‌کند که باید تلاش کنیم در سفر پیش روی معاون اول رئیس‌جمهوری به بلاروس به نتایج مطلوبی منتهی شود.

وزیر نفت در خصوص این سفر و ظرفیت‌های همکاری با این کشور اظهار کرد: تنها همکاری دو کشور در یک پروژه نفتی در سال ۱۳۹۱ که به‌دلیل فشار کشورهای غربی به نتیجه نرسید، تغییر رویکرد سیاست خارجی بلاروس و گسترش روابط با کشورهای شرقی از جمله ایران در چند سال اخیر، زمینه مهمی برای توسعه همکاری‌های دو کشور ایجاد کرد که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری و هیئت همراه پس از دو دوره سفر رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر این کشور به ایران، می‌تواند زمینه‌ساز تعامل بیشتر به‌خصوص در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی باشد.

وی از اعلام آمادگی ایران برای تأمین تجهیزات صنعت نفت، پتروشیمی، قطعات صنعتی و ماشین‌آلات شرکت‌های بلاروسی خبر داد و اظهار کرد: به‌ صورت متقابل از سرمایه‌گذاری طرف بلاروسی در توسعه میدان‌های نفتی جدید ایران و امکان فعالیت مشاوران و پیمانکاران ایرانی در اجرای طرح‌های انتقال و توزیع گاز بلاروس استقبال می‌کنیم.

محمد مخبر به دعوت رسمی نخست‌وزیر بلاروس، در سفری یک روزه با مقام‌های عالی این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند. دیدار با رئیس‌جمهوری، نخست‌وزیر و رئیس مجلس بلاروس، همچنین برگزاری جلسات گفت‌وگوی دوجانبه میان هیئت‌های عالی دو کشور از جمله برنامه‌های سفر معاون اول رئیس‌جمهوری است. ملاقات‌های دوجانبه رؤسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس‌ منطقه‌ای و بین‌المللی، همچنین سفر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری کشور بلاروس به تهران در اسفندماه سال گذشته نشان‌دهنده مهیا بودن توسعه همه‌جانبه روابط اقتصادی است که می‌تواند در سفر پیش رو به توافق‌هایی مهم برای دو کشور بینجامد.

برخی از وزرا و مسئولان از جمله وزیر نفت در این سفر معاون اول رئیس‌جمهوری را  همراهی می‌کنند. سیاست تحریمی کشورهای غربی علیه کشورهای مستقل اقتضا می‌کند که اشتراکات بیشتر و راهکارهای دوجانبه افزون‌تری برای غلبه بر تحریم‌های ظالمانه کشورهای غربی ایجاد شود که این موضوع مهم به‌طور جدی در دستور کار دولتمردان ایرانی در این سفر قرار دارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=98845
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن