گزارش

بزرگ ترین مشکل کریدور شمال و جنوب

۲۸ جولای ۲۰۲۱ کنفرانس کریدور شمال و جنوب برگزار شد. سید جلیل جلالی فر -عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه از جمله سخنرانان این کنفرانس بودند.سید جلیل جلالی فر در ابتدای سخنانش گفت:قبل از هر چیز لازم می دانم  از ریاست محترم باشگاه کریدور شمال و جنوب -جناب آقای رمضان عبدول تیپوف و سایر سازمان دهندگان این میز گرد تشکر ویژه ای داشته باشم

خانم ها و آقایان حاضر در این میزگرد !

امروز بنا ندارم در خصوص مزیت های کریدور شمال و جنوب صحبت کنم لذا مزیت این کریدور مهم ، برای همه  کارشناسان و فعالان اقتصادی مشخص است . برای تسریع در راه اندازی کریدور شمال و جنوب اقدامات دولتها  مهم یوده و البته اقداماتی از سوی سه دولت ایران و روسیه و هند در حال انجام می باشد اما ناکافی است :

قبل از هرچیز باید عنوان کنم بنا به شواهد حاضر ، یکی از راهبردهای رئیس جمهور منتخب کشورمان و دولت جدید ، توسعه همکاریهای اقتصادی با کشورهای همسایه خصوصا با روسیه می باشد.باتوجه به سطح روابط گسترده  ایران و روسیه  ، قطعا شاهد توسعه پیوندهای اقتصادی کارآمد و بی سابقه ای بین این دو کشور خواهیم بود . و همچنین با همگاری اقتصادی مشترک ایران ، روسیه ، هند  ظرفیت جدید ژئواکونومی در مسیر این کریدور مهم ایجاد و موقعیت جدید ژئوپلیتیکی اقتصادی شکل خواهد گرفت

نظرتان را به  اقدامات زیرساختی در حال انجام در قلمرو جمهوری اسلامی ایران جلب می نمایم :

  • تکمیل توسعه زیرساخت بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی و اتمام اتصال خط ریلی به این بندر تا پایان ماه مارس ۲۰۲۲ و همچین هم اکنون تکمیل ظرفیت های مناسب انبارها و مخازن غلات و روغن مایع و مواد سوختی.
  • تکمیل توسعه زیرساخت بندرمنطقه آزاد چابهار با مشارکت کشور هند.
  • عملیاتی یودن بنادر در شمال و جنوب ایران که دارای همه امکانات لازم لجستیکی می باشد.
  • اعطای تخفیفات ویژه هزینه های بندری جهت کالاهای تراتزیتی توسط سازمان بنادر و کشتیرانی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران و آمادگی کامل شرکت سهامی بیمه ایران جهت خدمات بیمه ای.

همچنین  ما شاهد اقدامات مهمی در قلمرو فدراسیون روسیه نیزهستیم که به اختصار چند مورد آن را ذکر می کنم:

  • تنظیم و تصویب سند راهبردی توسعه ژئوپلیتیک و اقتصادی روسیه در ۸ نوامبر ۲۰۱۷  که بیانگر اراده قوی دولت کشور روسیه در راه اندازی  وفعال سازی کریدور شمال و جنوب  و راه اندازی تجارت آزاد با جمهوری اسلامی  ایران می باشد
  • تصویب منطقه آزاد لجستیکی لوتوس در منطقه علیا در آستراخان که قطعا با تلاشهای شبانه روزی جناب آقای سرگی میلوشکین که ما شاهد تلاش های ایشان هستیم بزودی آغاز و تکمیل می گردد.
  • تصویب ساخت بندر لاگان که عملیات ساخت آن را دوستان ما در جمهوری کالمیکیا دنبال می کنند .
  • ایده و طرح بزرگ و مهم ایجاد کانال اوراسیا با ظرفیت بزرگتر در جنوب ولگا – دن با مشارکت کشورهای قزاقستان و چین.

با وجود زیرساخت های فعلی بنادر جنوب روسیه و شمال و جنوب ایران  در صورت اقدامات بخش دولتی در حوزه تسهیل مقررات و هماهنگی های سازمانی بین دو کشور می تواند جابجایی کالاهای ترانزیتی در این کریدور به سرعت انجام بپذیرد . لذا در این راستا پیشنهاد می کنم :

  • با توجه به اهمیت کریدور شمال جنوب متاسفانه کاهش اختیارات گمرک آستراخان موانع بزرگی برای تجارت با ایران و تجار ایجاد کرده است لازم است گمرک آستراخان همچون گذشته با اختیارات بیشتر ومستقل فعالیت نموده تا در ترخیص کالاها تسریع شود.
  • لازم است جهت تسهیل در ترخیص کالا ، رویه مشترکی بین سازمان های نظارتی همچون استاندارد ، قرنطینه و دامپزشکی دو کشور ایران و روسیه  به منظورکنترل  متدهای آزمایشگاهی  و کنترل  انطباق کالاها ایجاد گردد .
  • وجود رسوب در رود ولگا امروز مهمترین چالش برای تردد کشتی ها می باشد . من به نمایندگی از بخش خصوصی ایران اعلام میکنم آمادگی داریم با ثبت شرکت در منطقه لوتوس آستراخان ، لایروبی نقاط مهم رود ولگا ، با شرایط تسویه ( ۲۰% نقدی و۸۰% تهاتر با کالاهای مورد درخواست بازار ایران ) را انجام دهیم .
  • امروز بزرگترین مشکل زیرساختی کریدور شمال و جنوب فرسودگی ناوگان دریایی می باشد . لذا تامین اعتبار لیزینگ صفربهره یا کم بهره حداکثر ۴ درصدی به بخش خصوصی ایرانی و روسی  جهت ساخت ۲۰ فروند انواع کشتی ( رو – رو  –  و کشتی ویژه حمل کانتینرهای یخچالی و نظایر  در کارخانجات کشتی سازی  روسیه می تواند این مشکل بزرگ را حل نماید .
کریدور شمال و جنوب
بزرگ ترین مشکل کریدور شمال و جنوب

گفتنی است،سید جلیل جلالی فر – عضو اتاق بازرگانی ایران و روسیه به دعوت باشگاه کریدور‌شمال و جنوب به ریاست آقای رمضان عبدل تیموف وزیر اسبق قفقاز جهت ایراد سخنرانی به جلسه میزگرد کریدور شمال جنوب که در حاشیه برگزاری نمایشگاه حلال و همایش جهان اسلام – روسیه در شهر کازان برگزار شد ،دعوت شد.در این مراسم گفتگوی کوتاهی با آقای مراد کابایف – رئیس انجمن بیزینس اسلامی  داشت.سید جلیل جلالی فر – در پایان سخنرانی به نمایندگی از منطقه آزاد انزلی  پیشنهاد نمود، در ماه اکتبر اجلاس بزرگ کریدور شمال جنوب تحت عنوان باشگاه کریدور شمال و جنوب در منطقه ازاد انزلی برگزار گردد . وی همچنین تاکید کرد ،کریدور شمال و جنوب فقط از راه زمینی آذربایجان و مسیر دریایی نیست، لذا باید کشور همسایه مشترک ترکمنستان و قزاقستان و حتی ازبکستان نیز در اجلاس این باشگاه شرکت نمایند، چون خطوط ریلی و جاده ای کشورهای یاد شده اهمیت فراوانی دارد و باید این کشورها در استراتژی مشترک دو کشور ایران و روسیه جهت فعال سازی این کریدور مهم نیز نقش آفرینی و هم افزایی داشته باشند . پیشنهاد ایشان مورد موافقت قرار گرفت  و قرار شد، در اولین فرصت مناسب با هماهنگی سفارت محترم کشورمان این اجلاس به بهترین شکل ممکن سازماندهی شود.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=74469
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن