گزارش

بزرگترین پارک انرژی سبز جهان در هندوستان

غلامرضا عینی سرکله -  پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی

 

 

در راستای تحقق اهداف توسعه پایدار، شرکت انرژی سبز آدانی در کشور هندوستان با احداث یک مزرعه انرژی خورشیدی عظیم به ظرفیت 30 گیگاوات در ایالات گجرات گامی بلند در جهت کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی، کاهش آلودگی هوا، ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه اقتصادی برداشته است. تولید این مقدار انرژی معادل جلوگیری از سوختن بیش از ۶۰ هزار تن زغال‌سنگ و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از بیش از 12.6 میلیون خودرو خواهد بود. این پروژه که با استفاده از فناوری‌های نوین اجرا می‌شود، تا سال 2029 به بهره‌برداری رسیده و به عنوان یک الگو برای سایر کشورها در زمینه انرژی‌های پاک مطرح خواهد شد.

فاز نخست پارک خورشیدی خاودا، ظرفیت 1000 مگاواتی برای تولید برق ایجاد خواهد کرد. این پارک که وسعتی پنج برابر شهر پاریس دارد، علاوه بر تأمین برق 6/1میلیون خانوار، برای 15200 نفر شغل ایجاد کرده و به کاهش قابل توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند. با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته پنل‌های خورشیدی و سیستم‌های هوشمند مدیریت انرژی، این پروژه به طور چشمگیری به افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد انرژی هند کمک خواهد کرد. با نصب توربین‌های بادی اضافی، ظرفیت تولید برق این مجموعه به طور قابل توجهی افزایش یافته و هند را در مسیر تحقق هدف بلند پروازانه خود برای دستیابی به سهم 40 درصدی تولید انرژی الکتریکی در سبد انرژی کشور تا سال 2030 نزدیک‌تر می‌کند.

 این پروژه نه تنها به عنوان یکی از بزرگ ترین پروژه‌های انرژی خورشیدی در آسیا شناخته می‌شود، بلکه الگویی برای سایر کشورها در زمینه توسعه انرژی‌های پاک محسوب می‌شود. یکی از ویژگی‌های بارز این مجموعه، استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و استفاده از ربات‌های تمیزکننده خودکار برای مقابله با تجمع گرد و غبار روی صفحات خورشیدی، به‌ منظور افزایش بازدهی انرژی است که نشان از تعهد هند به توسعه فناوری‌های نوین و حرکت به سمت یک آینده پایدار است. با توجه به پیش‌بینی‌های انرژی بین‌المللی، هند به زودی به یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان تبدیل خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا