اقتصادی

نکات کلیدی برندسازی

برندسازی به معنای ایجاد هویتی مستقل و متمایز برای یک شرکت یا محصول است. این امر در واقع تدوین استراتژی بلندمدتی است که چشم‌انداز و تصویر ذهنی مورد نظر سازمان را به مشتریان معرفی می‌کند. در این فرایند کیفیت محصول، تعهد به مشتری، ایجاد هویت منسجم و خدمات پس از فروش اهمیت زیادی دارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، برندسازی به زبان ساده به معنای ایجاد هویت برای یک شرکت یا یک محصول است. در بازار پررقیب امروزی که مملو از محصولات و خدمات مشابه است ساخت هویت مستقل و تدوین استراتژی ارتباط با مشتری تنها راه بقا در بازار است. به عبارت دیگر هر شرکتی باید در قالب برندسازی، مزیت رقابتی خود را بیان کرده و مشتری را متقاعد سازد تا از محصولات او استفاده کند.

برندسازی بستری است که در آن تصویر دلخواه شرکت برای معرفی به مشتریان ایجاد می‌شود. در این فرایند که فرهنگ، چشم‌انداز و تصویر ذهنی مورد نظر برای سازمان ایجاد می‌شود مولفه‌های مهمی وجود دارد که در این مطلب به معرفی آنها می‌پردازیم.

تعهد به مشتری

بیراه نیست اگر اولین و مهمترین مؤلفه‌ در برندسازی را تعهد به مشتری بدانیم. سازمانی در برندسازی موفق خواهد بود که در وهله اول نسبت به مشتری خود تعهد داشته باشد. این تعهد از ابتدای ارتباط با مشتری آغاز شده و به نوعی هیچگاه به پایان نمی‌رسد.

کارکنان یک شرکت در تمام سطوح سازمانی باید در قبال مشتری متعهد بوده و دغدغه رضایت مشتری را داشته باشند. از کیفیت ساخت محصول گرفته تا زمان تحویل و عمل به تعهدات، خدمات پس از فروش و پشتیبانی مشتری باید سازمان را کاملاً در کنار خود احساس کند.

کیفیت کار

علیرغم ضرورت بازاریابی و برندسازی برای معرفی محصول هیچ چیز به اندازه کیفیت محصول نمی‌تواند رضایت مشتری را جلب نماید. کیفیت آن چیزی است که مشتریان وفادار شما را افزایش می‌دهد.

هیچ بهانه و توجیهی برای کاهش کیفیت کار قابل قبول نیست. در مقابل، حفظ کیفیت و حتی بهبود کیفیت محصول می‌تواند مزیت رقابتی ارزشمند شرکت شما باشد.

هویت‌سازی برند

ایجاد هویت متمایز و مستقل از موارد مشابه موجود در بازار اهمیت خاصی در برندسازی دارد. منظور از هویت برند به زبان ساده همان احساسی است که تمایل دارید تا مشتری در ارتباط و تعامل با برند شما تجربه کند.

در هویت‌سازی برند باید بر نقاط قوت و امتیازات برند خود تأکید کرده و تلاش کنید با حضور خود، خلأ موجود در بازار را رفع نمایید. این هویت باید در لوگو، کلیه نمادها و فعالیت‌های تبلیغاتی شرکت نمایان باشد.

این امر بر اساس اصول روانشناسی و شناخت جامعه هدف صورت می‌گیرد. رنگ، شعار تبلیغاتی و شخصیت برند که توسط تبلیغات مختلف معرفی می‌شود ویترین برندسازی را شکل می‌دهند که باید قدرت جذب مشتری را داشته باشند.

به جز آن، تبلیغات شما باید انعطاف‌پذیری زیادی داشته باشد تا مطابق شرایط روز جامعه و انتظارات متغیر مشتریان قابل ارائه باشد. فراموش نکنید یکپارچه‌سازی نام و نشان تجاری در تمام بسترها از قبیل تمام محصولات، صفحات اینترنتی، تبلیغات و به عبارت دیگر ارائه یک هویت منسجم نقش بسیار زیادی در اعتمادسازی میان مشتریان دارد.

خدمات پس از فروش

در استراتژی برندسازی، فروش، پایان ارتباط با مشتری نیست. خدمات پس از فروش فرصت مناسبی است که برند خود را در ذهن مشتری ماندگار سازید. پس باید برنامه مشخصی برای ارزش‌آفرینی خدمات پس از فروش داشته باشید. این برنامه‌ریزی باید بر اساس نیاز مشتری و شرایط بازار صورت گیرد.

سخن آخر اینکه فرایند برندسازی معرفی محصولی باکیفیت است که یک سازمان مقتدر و هدفمند متعهد به جلب رضایت مشتریان آن است. فراموش نکنید هرگونه ابهام یا زیاده‌روی در معرفی محصول نتیجه عکس دارد. به جای آنکه طوماری از ویژگی‌های بدیهی محصول خود را بیان کنید بر امتیاز انحصاری خود و منفعتی که مشتری از خرید محصول شما کسب می‌کند تمرکز کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا