انرژی

برنامه‌ریزی ۲۰ میلیارد یورویی برای ایجاد سومین هاب پتروشیمی ایران

طبق برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته  حدود ۲۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در شهرک پتروشیمی مکران انجام می شود و از این میزان، هم اکنون ۸ میلیارد یورو سرمایه گذاری در این منطقه جذب شده و در حال اجرا است.

به گزارش تفاهم آنلاین ، علیرضا منیری‌ابیانه – مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران، در بازدید مرتضی شاهمیرزایی – مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اصحاب رسانه از شهرک پتروشیمی مکران با اشاره به ضرورت توسعه سواحل مکران، اظهار کرد: توسعه این منطقه به عنوان قطب سوم صنعت پتروشیمی ایران در بهار ۱۳۹۰ در هیأت وزیران تصویب شد.

وی با بیان اینکه بر مبنای سیاست‌های وزارت نفت و شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره خوراک در این منطقه مورد تأکید است، گفت: با هماهنگی وزارت‌خانه‌های نفت و دفاع مقرر شد شرکت سرمایه‌گذاری تجاری شستان نقش توسعه‌گر را در این منطقه ایفا کند که به این منظور شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران تأسیس شد.

مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران بیان اینکه در پنج سال نخست از آغاز طرح به آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای توسعه منطقه پرداخته شد، گفت: خط خوراک مورد نیاز این شهرک نیز با هماهنگی شرکت ملی گاز ایران در شهریور ۱۳۹۸ ساماندهی شد و پارسال خوراک به شهرک رسید.

منیری‌ابیانه با بیان اینکه شش واحد بزرگ پتروشیمی شامل پنج واحد GTX و یک واحد اوره و آمونیاک در فاز نخست شهرک پتروشیمی مکران تعریف شده است، اظهار کرد: با هماهنگی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، ۲۱ طرح در زنجیره کاربردی صنایع پایین‌دستی با استفاده از خوراک تولیدی فاز نخست تعریف شده است.

وی با تاکید بر اینکه براساس برنامه، در مجموع با احتساب فراهم کردن زیرساخت‌ها، حدود ۲۰ میلیارد یورو در شهرک پتروشیمی مکران سرمایه‌گذاری خواهد شد که بالغ بر ۲۰ هزار اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند، گفت: به منظور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های نیروهای بومی نخستین هنرستان فنی‌وحرفه‌ای پتروشیمی برای توانمندسازی نیروی انسانی راه‌اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه برآورد شده است که با تکمیل پنج طرح حدود ۸ تا ۹ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در مجموعه انجام می‌شود، گفت: پس از راه‌اندازی واحد یوتیلیتی، دو واحد متانول هلدینگ باختر به‌عنوان نخستین واحدهای تکمیل شده این شهرک در دولت سیزدهم و در بهار ۱۴۰۴ عملیاتی می‌شود.

منیری‌ابیانه با بیان اینکه از ابتدای شکل‌گیری این قطب و براساس مطالعات کشور چین، این منطقه بهترین نقطه برای توسعه پارک پتروشیمی ایران و چین اعلام شده است، گفت: در مجموع برآورد شده است که بازگشت سرمایه شهرک پتروشیمی مکران به غیر از یوتیلیتی بیش از ۲۷ درصد است و سرمایه طی کمتر از چهار سال بازمی‌گردد.

او با بیان اینکه این شهرک دارای مجوز روزانه ۳۰ میلیون مترمکعب خوراک گازی است، اظهار کرد: در این قطب براساس سیاست‌گذاری وزارت نفت و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، چهار کارخانه کوچک مقیاس تولید گاز طبیعی مایع شده در دستور کار بوده و برای نخستین بار در ایران MTO (تبدیل متانول به الفین) از سوی هلدینگ باختر در حال اجرا است.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=100585
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن