صنعت-معدن-تجارت

بررسی انواع بایوساید تصفیه آب

انواع بایوساید تصفیه آب در فرایند تصفیه آب اهمیت بسیار زیادی دارد. برای تصفیه نیز از مواد شیمیایی ضد رسوب بسیار زیادی استفاده می‌کنند که درصدی از میکروارگانیسم‌های آب را از بین خواهند برد. این میکروب‌ها و آلودگی‌ها حتی گاهی تحت تاثیر برخی از ترکیبات به صورت کامل حذف می‌شود. اما در بسیاری از موارد نیز تنها بخشی از آنها از بین می رود. در رابطه با اینکه انواع بایوساید تصفیه آب چگونه و تا چند درصد آلودگی‌ها را از بین می‌برد، در ادامه توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

 

انواع بایوساید تصفیه آب

بایوساید تصفیه آب همانطور که از نام آن پیداست برای تصفیه کردن آب و ضدعفونی نمودن آن استفاده می‌شود. این مواد به دلیل مزایای فراوان امروزه نقش مهمی برای از بین بردن تمامی میکروارگانیسم‌ها دارند. قطعاً که فعالیت تمامی موجودات زنده نظیر باکتری‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها در آب آشامیدنی یا غیره باعث به وجود آمدن مشکلات بسیار زیادی می‌شود. هیچ ماده تصفیه کننده‌ای به اندازه بایوساید قدرت از بین بردن میکروارگانیسم‌ها را ندارد. اما بایوسایدها خود شامل ۲ دسته هستند که هر یک از انواع بایوساید تصفیه آب و بایوساید آب های گردشی نیز مزایایی خواهند داشت. این مواد را در صنعت کشاورزی، داروسازی، پزشکی، مواد غذایی، مبدل‌های حرارتی، لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی تولید ضدعفونی کننده‌ها می‌توان استفاده کرد.

• بایوسایدهای اکسید کننده

این دسته از بایوساید‌ها از ترکیباتی چون دی اکسید، کلر، برم، ازن، پروکسی هیدروژن و غیره تشکیل می شوند. این بایوسایدها از مواد تصفیه کننده توسط فرایند الکتروشیمیایی اکسیداسیون باعث از بین بردن باکتری‌ها خواهند شد. برای از بین بردن باکتری‌ها، تصفیه کننده‌های اکسید کننده بیشترین نقش را دارند. استفاده از این نوع تصفیه کننده‌ها مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

• بایوسایدهای غیر اکسید کننده

بایوسایدهای غیر اکسید کننده نیز مانند بایوساید ممبران نمونه‌ای از مواد تصفیه کننده آب با واکنش خاص هستند. این مواد خود از ترکیباتی چون کوارتز، آمونیوم، ایزوتیازولین، برونوپل، گلوتارآلديید و… تشکیل می‌شوند. این مواد را معمولاً برای مواقعی که چالش آب نسبت به رشد بیولوژیکی خاص وجود دارد، استفاده می‌کنند. عملکرد این مواد به صورت تجویزی است. معمولاً اکسید کننده‌ها را در غلظت‌های بیشتری در مقایسه با بایوساید‌های اکسید کننده باید استفاده کرد.

به صورت مداوم از این تصفیه کننده‌های آب هرگز استفاده نکنید، چرا که باعث رسوب گذاری میکروبی در آب خواهد شد. برای جلوگیری از این فرآیند نیز می‌توانید به صورت همزمان از دو نوع بایوساید اکسید کننده و غیر اکسید کننده استفاده نمایید.

بایوسایدهای بسیار پرکاربرد

همانگونه که اشاره شد، بایوسایدها در دو نوع اکسید کننده و غیر اکسید کننده هستند. هر یک از این انواع بایوساید‌ها نیز خود دارای تقسیم بندی‌های مختلفی می باشند.

پراکسید هیدروژن

از انواع بایوساید‌های اکسید کننده محسوب می‌شود. این ماده برای افزایش اکسید رادیکال‌ها است. طی این فرآیند تمامی میکروب‌های خارج و داخل سلولی را از بین می‌برد. وزن مولکولی این ماده نسبت به ‌مولکول ها کم است و به همین سبب از دیواره و غشاهای سلولی میکروبی به راحتی عبور می‌کند. پس از عبور از این دیواره‌های سلولی در داخل شروع به تخریب سلول‌ها خواهد نمود. این مواد ناپایدار هستند و معمولا هم در سم زدایی بیشتر از آنها استفاده می‌کنند.

ازن

یکی دیگر از انواع بایوساید تصفیه آب محسوب می‌شود. این ماده نیز مشابه پراکسید هیدروژن برای از بین بردن طیف وسیعی از باکتری‌ها از آن استفاده می‌کنند. یک عامل اکسید کننده قوی می‌باشد که حتی ویروس و قارچ‌ها را نیز از بین می برد. فرآیند تسویه این ماده بر اساس اکسیداسیون فسفو لیپیدهای غشایی است. با تجزیه سلول‌های باکتریایی و لیپوپروتئین آن ها را از بین می ‌برد. با توجه به اینکه حدود ۲۰ دقیقه عمر دارند، پس قدرت پاکسازی آنها نیز بیشتر است. در غلظت‌های بسیار بالاتر معمولاً ازن‌ها سمی هستند. از این ماده بیشتر برای ضدعفونی کردن بیمارستان استفاده می‌ کنند. ازن نیز در دسته‌ بندی بایوسایدهای اکسید کننده قرار دارد.

بایوساید آمونیوم‌دار

یکی از انواع تصفیه کننده‌های غیر اکسید کننده می‌ باشد. از این ماده در مصارف داخلی و صنعتی استفاده می‌ کنند و خاصیت ضدعفونی کنندگی و از بین بردن عفونت‌ ها را دارد. چنین موادی برای از بین بردن انگل، ویروس، باکتری و حتی قارچ موثر هستند. این مواد برخلاف تصفیه کننده‌ های اکسید کننده، رادیکال آزاد نمی ‌کنند: پس هرگز سرطان زا نخواهند بود. هنگام استفاده از این مواد به این نکته توجه کنید که بایوسایدهای اکسید کننده در برخی از ترکیبات شیمیایی خاص ممکن است سرطان زا باشند.

مزایای بایوساید

اهمیت تصفیه آب و پاکسازی آن از تمامی آلودگی‌ها باعث شد تا ترکیبات شیمیایی بسیار زیادی نظیر بایوساید تصفیه آب تولید شود. در کنار هم قرار گرفتن چندین ترکیب شیمیایی باعث می‌شود بسیاری میکروب‌ها، قارچ‌ها، میکروارگانیسم‌ها، ویروس‌ها، خزه‌ها و حتی جلبک‌ها از بین بروند. هر یک از انواع بایوساید تصفیه آب به همین منظور استفاده می‌شود. اما برخی از مواد تصفیه کننده آب می‌تواند ضرر داشته باشد. بایوسایدها جزو تصفیه کننده‌های بی‌ضرری هستند که توسط ترکیبات شیمیایی و بیولوژیکی از رشد و انتشار تمامی میکروارگانیسم‌های مضر جلوگیری می‌کنند.

وظایف یا ویژگی انواع بایوساید تصفیه آب

اشاره شد که هر یک از انواع بایو ساید تصفیه آب به عنوان یک تصفیه کننده بی ضرر برای از بین بردن کامل میکروارگانیسم‌ها هستند. ما تنها می‌دانیم که ماده برای از بین بردن آلودگی‌ها است. اما در رابطه با ویژگی‌ها و وظایف مهم چنین موادی باید اطلاعات بیشتری کسب کرد.

• از این ماده برای فرآیند میکروب کشی، گند زدایی و حتی ضدعفونی آب استفاده می‌ کنند.

• این ماده چنین قابلیتی دارد تا با نفوذ به دیواره سلولی تمامی میکروب‌ها باعث تخریب یا از بین بردن آنها شود. البته در اثر این نفوذ در فرایند حیاتی میکروارگانیسم‌ها نیز اختلال به وجود می‌آورد.

• طی فرآیند حذف تمامی میکروب‌ها، باکتری‌ها به ویژه قارچ‌ها آب مورد نظر قابل آشامیدن است.

• این ماده به عنوان یک نوع آفت کش، حشره کش، علف کش و قارچ کش نیز محسوب می ‌شود.

• برای داروهای ضد انگل نیز از این مواد استفاده می ‌کنند.

• بایوسایدها ضد ویروس و آنتی باکتریال هستند. گاهی بایوسایدهایی که در سیستم‌های خنک کاری نیز استفاده می‌شود، طی فرآیند گرماگیری، تبخیر دمای آب را کاهش خواهد داد.

• این ماده قدرت پیشگیری و همچنین ماندگاری بسیار بالایی دارد، از طرفی تاثیرگذاری آن نیز بیشتر است.

این ماده کشش سطحی آب را نیز تا حد زیادی کاهش می ‌دهد.

نتیجه

تصفیه آب و حذف بسیاری از میکروارگانیسم‌های آن یکی از فرآیندهای مهم است. این پروسه امروزه تحت تاثیر روش‌ها و مواد بسیار مختلفی انجام می‌شود. بایوساید تصفیه آب یکی از مواد اصلی حذف میکروب‌ها، قارچ‌ها، کپک‌ها، باکتری‌ها و غیره است. هر یک از انواع بایوساید تصفیه آب نیز بر اساس ترکیبات شیمیایی، مزایا و معایبی دارند.

با بررسی معایب، خطرات و حتی مزایای هر یک از انواع این مواد تصفیه کننده می‌دانید که کدام یک بدون خطر بوده و قدرت تصفیه بیشتری خواهد داشت. هم اکنون در مجموعه آبان شیمی فرصتی مهیا شده تا در صورت تماس با کارشناسان این مجموعه، اطلاعات بیشتری کسب کنید حتی بهترین تصفیه کننده‌های با کیفیت و غیر سمی را از این مجموعه با قیمت ارزان می‌خرید.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=97513

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن