بررسی آماری شبكه فروش بیمه در ایران
شبکه فروش بیمه به منزله بازوی اجرایی شرکتهای بیمه در حوزه تبلیغات، بازاریابی و فروش است و نقش مهمی در تحقق اهداف شرکتها و صنعت بیمه ایفا میکند. لذا شناخت اجزای شبکهفروش بیمه ، موجب بهرهگیری هرچه مناسبتر از آنها در این شبکه گسترده میشود.
به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشکده بیمه، بازار و تحولات آن از مهمترین چالشهای پیش روی شرکتهای بیمه به شمار میرود؛ چراکه دو عامل بسیار مهم و حیاتی برای شرکتهای بیمه یعنی مشتریان و رقبا در این محیط حضور دارند. نگاهی اجمالی به شیوه های بازاریابی، جذب نمایندگان فروش و سیستمهای عملیاتی و نگهداری شبکه فروش در صنعت بیمه کشور از یک سو و ظرفیتهای باز و بدون نفوذ بازار بیمه های مختلف بازرگانی و غیربازرگانی، نشان از وجود ضعفهای اساسی در نظام بازاریابی صنعت بیمه کشور دارد. همین امر لزوم انجام مطالعات دقیق در زمینه شبکه فروش صنعت بیمه را پر رنگتر مینماید.
بر این اساس، گزارش پژوهشی با عنوان «بررسی آماری شبکه فروش بیمه در ایران»، با هدف شناخت شبکه فروش صنعت بیمه و ارائه راهکارهای اجرایی برای کاهش چالشهای پیش روی این شبکه، با مدیریت و راهبری گروه پژوهشی بیمههای اشخاص پژوهشکده بیمه و توسط دکتر میثم رافعی در دو بخش طراحی شده است. بخش اول، ضمن ارائه تعاریف اجزای شبکه فروش، به تحلیل آماریِ وضعیت عملکردی این اجزا در سطح کشور، سطح استانی و همچنین برحسب شرکتهای بیمه دولتی و غیردولتی میپردازد و در بخش دوم با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، به مدلیابی شعب و نمایندگیهای بیمه در استانهای ایران برای سالهای 1385 تا 1398 پرداخته شده است.
بر اساس یافتههای این پژوهش، نمایندگیهای بیمههای غیردولتی از رشد مناسبی در قیاس با نمایندگان بیمه دولتی برخوردار بوده و میتوان گفت جنبههای توسعه خصوصی نمایندگان بیمهای در صنعت بیمه ایران مشهود است. گفتنی است بر اساس آخرین آمار، بیشترین سهم در میان نمایندگیهای صنعت بیمه، مربوط به بیمه پاسارگاد با سهم 35 درصد و بیمه ایران با سهم 17 درصد است و نزدیک به نیمی از نمایندگان کل کشور مربوط به این دو شرکت بیمه میباشد. همچنین بخش عمده حقبیمه تولیدی توسط کارگزاریها و شعب صنعت بیمه نسبت به نمایندگیها به دست میآید، اگرچه نرخ آن بین کارگزاریها و شعب با نمایندگیها در حال کاهش است.
علاقهمندان برای مشاهده و دریافت متن کامل گزارش پژوهشی «بررسی آماری شبکه فروش بیمه در ایران» میتوانند به وبسایت پژوهشکده بیمه و یا به نشانی http://www.irc.ac.ir/fa-IR/Irc/4946/Articles/view/14643/1452/ مراجعه نمایند.