استان هاخراسان جنوبی

برداشت۲۶۰ تن زیتون از باغات خراسان جنوبی

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: براساس پیش بینی‌ها امسال ۲۶۰ تن زیتون در استان برداشت می شود

رضا بهنام- خراسان جنوبی- «عبدالرضا رضایی» با بیان اینکه سطح زیركشت درختان زیتون استان ۶۲۵ هكتار است، گفت: از این رقم ۲۱۵ هكتار غیربارور و ۴۱۰ هكتار بارور است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی با اشاره به اینکه بیشترین سطح زیر كشت باغ های زیتون استان در شهرستان های نهبندان، طبس و سربیشه قرار دارد، افزود: محصول زیتون استان بسته به نوع رقم و شرایط آب و هوایی هر منطقه از نیمه اول شهریور ماه به منظور تهیه کنسرو قابل برداشت است و پس از رسیدن تا اواخر آبان به منظور تهیه روغن برداشت می‏ شود.
رضایی ادامه داد: پیش ‏بینی می‏ شود در سال جاری ۲۶۰ تن میوه زیتون در سطح استان برداشت شود که از این مقدار ۳۱ تن روغن قابل استحصال خواهد بود.
وی بیان کرد: پارسال ۴۲۸ تن زیتون در باغ های زیر کاشت این محصول در خراسان جنوبی برداشت شد.
رضایی با بیان اینکه زیتون دارای ارقام متعدد است که از نظر نوع میوه تولیدی به ارقام روغنی، کنسروی و دو منظوره تقسیم بندی می‏ شوند، گفت: عمده ارقام زیتون شامل زرد، روغنی، استوایی، شنگه، آربیکن و کروناکی است.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌ جنوبی عنوان کرد: قسمتی از روغن زیتون تولید شده استان مصرف داخلی دارد اما قسمت عمده آن در سایر استان ها به فروش می‏ رسد.
رضایی در ارتباط با واحدهای صنعتی روغن كشی و فرآوری این محصول، اظهار كرد: در سال گذشته یک دستگاه روغن‌کشی زیتون با ظرفیت ۵۰۰ کیلوگرم در ساعت به ارزش ۹ میلیارد ریال توسط یکی از باغداران شهرستان نهبندان خریداری شد که هم اکنون تعداد سه دستگاهای روغن‌کشی زیتون در استان وجود دارد.
وی با تاکید بر اینکه میزان درآمد سالانه استان از محصول زیتون حدود ۲۸ میلیارد ریال است، افزود: با توجه به اینکه درخت زیتون دارای تناوب باردهی است عملکرد باغات زیتون در سال های مختلف متفاوت است بر این اساس متوسط عملکرد سال گذشته یک هزار و ۴۱ کیلوگرم در هکتار بوده و پیش بینی می‏ شود در سال جاری عملکرد ۶۴۰کیلوگرم در هکتار باشد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=40545

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن