کارآفرینی

برخورداری شاغلین خارج از کشور از مزایای تامین اجتماعی

بر اساس بخشنامه صادر شده از سوی محمد سالاری-مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، کارکنان شاغل در قراردادهای صدور خدمات فنی به خارج از کشور از مزایای قانون تامین اجتماعی برخوردار می‌شوند.

به گزارش تفاهم آنلاین، بر مبنای این بخشنامه قراردادهای صدورخدمات فنی و مهندسی به خارج از کشور مشتمل بر پیمان‌هایی است که در جهت ارائه خدمات طراحی، مدیریت، تدارک یا طراحی و ساخت توسط شرکت‌های ایرانی به متقاضیان خارج از کشور منعقد می‌شود.

بنابراین شعب تأمین اجتماعی بابت هر پروژه در شعبه محل استقرار دفتر مرکزی کارفرما، پرونده تشکیل و با اخذ مدارک و مستندات مربوط به کارکنان اعزامی، نسبت به دریافت لیست حقوق و دستمزد و حق‌بیمه آنان اقدام می‌کنند.

مقاطعه‌کاران موضوع این قانون مکلفند، صورت مزد و حقوق کارکنان دفتر مرکزی خود را کماکان طبق مقررات تأمین اجتماعی تهیه و به انضمام حق‌بیمه مقرر، به صورت جداگانه به شعبه تسلیم و پرداخت کنند.

اشخاص حقوقی که در خارج از مرزهای کشور اقدام به ثبت شرکت کرده‌اند و از نیروی کار ایرانی جهت انجام فعالیت بهره می‌گیرند، می‌توانند کارگران ایرانی خود را برای برخورداری از پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی در قالب بیمه ایرانیان خارج از کشور به شعب این سازمان معرفی کنند.

بر اساس این گزارش، با توجه به اینکه تنظیم گزارش حادثه به موجب قوانین کار و تامین اجتماعی به عهده کارفرما یا مسئول کارگاه ‌است، لذا کارفرما به استناد قانون کار و قانون تامین اجتماعی موظف است همه حوادث ناشی از کار بیمه‌شدگان مشمول (نیروی کار ایرانی اعزام به خارج از کشور) را سریعا و در مهلت مقرر قانونی به صورت کتبی به همراه مدارک به شعبه تامین اجتماعی محل پرداخت حق بیمه گزارش و اعلام کند.

ارائه همه تعهدات قانونی به این قبیل از بیمه‌شدگان همانند سایر بیمه‌شدگان اجباری، موضوع قانون تامین اجتماعی خواهد بود که به هر عنوان در قبال انجام کار، مزد یا حقوق دریافت می‌کنند.

درباره آن دسته از افرادی که درچارچوب ضوابط و مقررات بیمه ایرانیان خارج از کشور اقدام به پرداخت حق بیمه می‌کنند، ارائه تعهدات قانونی مطابق آئین‌نامه اجرایی مربوطه خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا