اقتصادی

برج مراقبت پرواز سیار فرودگاهی تولید داخل رونمایی شد

به گزارش تفاهم آنلاین، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در آیین رونمایی از برج مراقبت پرواز سیار فرودگاهی تولید داخل گفت: در بخش مراقبت پرواز و ناوبری شرکت فرودگاه ها، نخستین برج مراقبت سیار پیشرفته کشور، تحویل شرکت فرودگاه‌ها شد. وی اظهار کرد: در وزارت راه و شهرسازی توجه به ساخت داخل و ظرفیت‌های داخلی به باور و فرهنگ سازمانی تبدیل شده است به طوری که امروز در بخش مراقبت پرواز و ناوبری شرکت فرودگاه ها، نخستین برج مراقبت سیار پیشرفته کشور که ساخت صاایران است تحویل شرکت فرودگاه‌ها شد.

وی افزود: این موضوع برای ما مهم است که چرخ حرکت توسعه به دلیل فشار‌های تحریم، کُند نشود و همواره از فرصت تحریم برای جهش و پرش استفاده کنیم که هم فناوری‌های روز به کار گرفته و هم تجهیز و توسعه فرودگاه‌های ما با سرعت و اطمینان بالاتری حاصل شود. وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این دستاورد را به همه دست‌اندرکاران تبریک می‌گوییم و هم اکنون شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواشناسی برای استفاده از رادار و سیستم‌های مراقبت پرواز، سفارش‌هایی به صاایران داده و این تازه نقطه آغاز است که بتوانیم به صورت گسترده‌تر و در همه ابعاد و زمینه‌های حمل‌و‌نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از ظرفیت‌های داخلی استفاده و به سمت سیستم یکپارچه و هوشمند حرکت کنیم.

همچنین در ادامه، امیر سرتیپ حاتمی با اشاره به نامگذاری سال ۹۹ به نام “جهش تولید” توسط مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اظهار داشت: در تمامی این سال ها وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با مدیریت جهادی و بهره گیری از طرفیت دانشمندان ایرانی تمام تلاش خود را در محقق نمودن و اجرای شعار” ما می‌توانیم” معطوف داشته و همواره پیشگام  و در خط مقدم تولید بوده است. وزیر دفاع تحریم‌ها و ایجاد محدودیت‌ها توسط دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی را نقطه عطف آغاز پیشرفت‌های خیره‌کننده دفاعی عنوان کرد و افزود: وزارت دفاع از پیروزی انقلاب تاکنون با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و همت و تلاش خستگی ناپذیر متخصصان و دانشمندان متعهد عرصه دفاعی کشور روندی رو به‌رشد داشته و توانسته است با تولید انواع تسلیحات، محصولات و دستاوردهای قدرت آفرین  و کمک به حوزه علم و فناوری کشور، اقتدار و عزت را برای ایران اسلامی به ارمغان آورد.

امیر سرتیپ حاتمی افزود: با توجه به تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی و در رأس آن شیطان بزرگ و ازنابش، امکان اینکه فرودگاه‌های کشور با مشکل اساسی تأمین تجهیزات حساس ناوبری و ارتباطی پیشرفته کنترل و مراقبت پرواز روبرو شود، وجود داشت که با اقدامات به هنگام و هماهنگی صنایع الکترونیک وزارت دفاع و شرکت فرودگاه‌ها، تأمین و ساخت این تجهیزات پیشرفته و بومی در جهت استقلال و بی نیازی از این سامانه در دستور کار قرار گرفت و وزارت دفاع با استفاده از سرزیر دانش دفاعی خود در حوزه تولید انواع تجهیزات مخابراتی، الکترونیکی و ناوبری این پروژه مهم و مورد نیاز فرودگاه‌های کشور را به صورت بومی و ظرف یکسال تولید و به مرحله بهره برداری رساند و از این طریق از خروج میلیون‌ها دلار ارز جلوگیری کرد.

وی افزود: به لحاظ علمی و فناورانه دستاورد با ارزشی است که در اختیار تعداد محدودی از کشورهاست و از لحاظ اقتصادی باارزش است، چرا که با قیمت کمتر از یک سوم بین‌المللی و قیمت دنیا تامین می‌کنیم و از طرف دیگر صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی خواهد داشت در واقع به تعداد سامانه‌هایی که تولید می‌شود و در اختیار قرار می‌گیرد حداقل به میزان ۲ میلیون یورو صرف جویی ارزی خواهد بود که با توجه به تعداد قابل‌توجه مورد نیاز می‌تواند صرفه‌جویی ارزی مهمی را داشته باشد.

وی در تشریح برج کنترل و مراقبت پرواز سیار فرودگاهی (mobile air traffic control tower) گفت: این محصول یک سامانه کاملا بومی است که برای هدایت کلیه پروازهای فرودگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امیرسرتیپ حاتمی برقراری این سامانه در فرودگاه‌های فاقد برج مراقبت ثابت و یا فرودگاه‌های با کاربری موقت، استفاده در فرودگاه‌ها در شرایط بحران ناشی از سیل، زلزله، آتش‌سوزی، جنگ و استفاده از این سامانه در هنگام آسیب دیدن زیرساخت‌ها و از کار افتادن برج ثابت را از مهم‌ترین کاربرد‌های برج کنترل و مراقب پرواز سیار فرودگاهی برشمرد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=36143
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن