اجتماعی

برای رفع زردی نوزاد مادر چه بخورد | میوه های مفید برای زردی نوزاد چی خوبه؟!

 

 

به گزارش تفاهم آنلاین و نقل از زردی گرام متخصص درمان زردی نوزادان، بسیاری از ما می‌دانیم که حفظ یک رژیم غذایی سالم می‌تواند بدن ما را التیام بخشد. با این حال، وقتی صحبت از زردی نوزاد مطرح می‌شود سؤالی که پیش میاید این است که برای زردی نوزاد چی خوبه؟ باید بدانید که اگر شیر می‌دهید، رژیم غذایی و تغذیه مادر برای زردی می‌تواند به بهبود بدن نوزاد کمک کند.

اینکه برای رفع زردی نوزاد مادر چه بخورد می‌تواند بر شیر مادر تأثیر زیاد و مفیدی بگذارد. به عنوان یک مادر شیرده، مهم است که غذاهای مغذی را انتخاب کنید و از غذاهایی که ممکن است باعث ناراحتی گوارشی نوزاد شما شود اجتناب کنید.

در ادامه مطلب زردی گرام قصد دارد با توجه به اینکه برای زردی نوزاد چی خوبه و برای رفع زردی نوزاد مادر چه بخورد تا درجه یرقان کمتر شود، درمورد میوه های مفید برای زردی نوزادان و غذاهایی که مادر نوزاد باید از آنها اجتناب کند، به طور جامع آن‌ها را برای والدین عزیز شرح می‌دهد.

در ابتدا به توضیح بیماری زردی و علل و علائم آن می‌پردازیم.

زردی نوزاد (یرقان) چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

زردی (زرد شدن پوست و چشم نوزاد) نشانه افزایش سطح بیلی روبین است. در هفته‌های اول زندگی نوزاد، به ویژه در نوزادان نارس این بیماری شایع است. بیلی روبین محصولی از تجزیه طبیعی گلبول‌های قرمز خون است و در نوزادان افزایش می‌یابد زیرا:

  • نوزادان نسبت به بزرگسالان میزان تولید بیلی روبین بالاتری دارند. به دلیل اینکه طول عمر گلبول‌های قرمز کوتاه‌تر غلظت آن‌ها بالاتر است.
  • در برخی از نوزادان، کبد آنها به اندازه کافی بالغ نیست که بتواند از شر بیلی روبین اضافی موجود در جریان خون خلاص شود. این به عنوان هیپربیلی روبینمی شناخته می‌شود. هیپربیلی روبینمی وضعیتی است که در آن گلبول‌های قرمز خون نوزاد رنگ‌دانه‌ای زرد می‌گیرد که می‌تواند باعث زرد شدن چشم‌ها یا پوست شود.
  • ممکن است نوزاد تأخیر در دفع مکونیوم (اولین مدفوع قیر مانند) داشته باشد که منجر به افزایش بازجذب بیلی روبین در روده می‌شود.

در بیشتر نوزادان، یرقان را زردی فیزیولوژیک می‌نامند و بی خطر در نظر گرفته می‌شود؛ اما در برخی موارد تشخیص بموقع و اقدام به درمان زردی بسیار حیاتی است.

انواع روش‌های درمان زردی نوزاد

اگر نوزاد شیر مادر خود را به مقدار کافی دریافت نکند ممکن است دچار بیماری زردی شود. در این حالت که اغلب در هفته اول زندگی نوزاد رخ می‌دهد، کمبود شیر دریافتی نوزاد منجر به افزایش سطح بیلی روبین به دلیل افزایش بازجذب بیلی روبین در روده می‌شود.

مصرف ناکافی شیر نیز باعث تأخیر در عبور و دفع مکونیوم می‌شود. مکونیوم (اولین مدفوع نوزاد) حاوی مقادیر زیادی بیلی روبین است که به گردش خون نوزاد منتقل می‌شود. در بیشتر موارد، شیردهی مداوم به نوزاد می‌تواند خطر زردی را به مقدار زیادی کاهش دهد.

یکی دیگر از انواع این بیماری، زردی شیر مادر است که در هفته‌های دوم یا سوم زندگی نوزاد رخ می‌دهد و می‌تواند تا چند هفته ادامه داشته باشد. مکانیسم دقیقی که منجر به زردی شیر مادر می‌شود ناشناخته است. برخی معتقدند که مواد موجود در شیر مادر ممکن است توانایی کبد نوزاد را برای پردازش بیلی روبین مهار کند.

پس برای زردی نوزاد چی خوبه؟ نگران نباشید با استفاده از دستگاه فتوتراپی یا همان نوردرمانی می‌توان به راحتی زردی نوزادان را درمان کرد. استفاده از دستگاه زردی نوزاد که به عنوان سریع‌ترین درمان زردی نوزاد نیز شناخته می‌شود با استفاده از نورهای مخصوص برای تبدیل بیلی روبین به لومی روبین استفاده می‌شود که می‌تواند با ادرار کودک دفع شود.

دستگاه زردی نوزاد

برای رفع زردی نوزاد مادر چه بخورد؟ (تغذیه برای زردی نوزاد)

وقتی صحبت از زردی و شیردهی به میان می‌آید، رژیم غذایی مادر برای درمان زردی نوزاد اهمیت زیادی دارد و باید بدانید که برای زردی نوزاد چی بخوریم؟

کبد نوزاد شما هر چیزی را که می‌خورد و می‌نوشد پردازش می‌کند و به دفع سموم کمک می‌کند. برخی از غذاها و میوه های مفید برای زردی نوزادان که مادر نوزاد با خوردن آن‌ها می‌تواند به این امر کمک کنند عبارت‌اند از:

غذاهایی که فیبر بالایی دارند، انبه، چای خار مریم، سبزیجات تازه، نان چند غله، مقداری آب، توفو، ماهی سالمون. همچنین خوردن غذاهای سالم مانند بروکلی، بلغور و جو دوسر برای مادر، سلامت نوزاد را نیز تضمین می‌کند و برای زردی نوزاد خوب است.

توجه: مصرف انار، خرما، خوردن ماهی زنده برای درمان زردی یا درمان زردی نوزاد با لیموشیرین تأیید یا رد نشده است و صحت آن به طور دقیق مشخص نیست!

غذاهای مضر برای زردی نوزاد چیست؟

همان‌طور که غذاهایی وجود دارد که می‌توانیم برای کمک به درمان زردی نوزادمان بخوریم، غذاهایی نیز وجود دارند که می‌توانند بر عملکرد بهینه کبد نوزاد تأثیر بگذارند پس باید بدانید که چه غذاهایی برای زردی نوزاد مضر است. غذاهای ناسالمی که می‌خواهید از انتقال آنها به کودک از طریق شیر مادر خودداری کنید عبارت‌اند از:

  • نوشیدنی‌های الکلی
  • غذاهای روغنی
  • غذای تند
  • غذاهای فراوری شده
  • چربی اشباع نشده
  • غذای آشغال
  • نوشابه‌های گازدار
  • شکر تصفیه شده
  • غذاهای شور

این غذاها برای تغذیه مادر شیرده برای زردی نوزاد مضر هستند. آنها ممکن است زردی نوزاد شما را بدتر نکنند، اما برای تسریع بهبودی نیز کاری انجام نمی‌دهند.

استفاده از دستگاه فتوتراپی به همراه شیر مادر، قدرتمندترین درمان زردی

در بیشتر موارد، زردی نوزاد در روز دوم یا سوم زندگی کودک شما ظاهر می‌شود و خود به خود برطرف می‌شود. شما می‌توانید با انتخاب دقیق رژیم غذایی به رفع آن و درمان زردی نوزاد کمک کنید، بنابراین باید بدانید که برای زردی چشم چه بخوریم؟

همان‌طور که گفته شد برای رفع کامل زردی بچه می‌توان با اجاره دستگاه زردی نوزاد به راحتی درجه زردی نوزاد را کاهش داد. در زمان استفاده از دستگاه فتوتراپی ممکن است بدن نوزاد شروع به گرم شدن کند که می‌تواند برای او آزار دهنده باشد پس باید شیردهی مداوم به نوزاد صورت بگیرد تا زردی نوزاد هرچه زودتر بهبود پیدا کند.

همچنین با توجه به مطالب، خوردن غذاهای سالم و میوه های مفید برای زردی نوزاد و داشتن تغذیه مناسب برای زردی می‌تواند به شیردهی مادر کمک زیادی کند تا روند درمان زردی نوزاد در منزل بهتر صورت بگیرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا