اجتماعی

برای درخواست طلاق کجا باید رفت؟ (نحوه درخواست طلاق)

زندگی زناشویی یکی از مهم‌ترین مراحل زندگی هر فردی است. اینکه بخواهید فردی را برای ادامه زندگی خود انتخاب کرده و تمامی مسائل خود را با او تقسیم کنید، اهمیت خیلی زیادی داشته و می‌تواند به صورت کلی همه چیز را تغییر دهد. در شرایطی ممکن است انتخاب ما اشتباه باشد. در این صورت مجبور خواهید بود این زندگی را تمامی کنید. طلاق راه حل اتمام زندگی‌های سمی است. ولی سوالی که پیش می‌آید این است که برای درخواست طلاق کجا باید رفت؟

در تمامی لحظات به زوج‌ها توصیه می‌شود که تا حد ممکن با هم سازگاری داشته و زندگی را از بین نبرند ولی در شرایطی واقعا این موضوع امکان پذیر نبوده و طلاق تنها راه چاره است.

در این مطلب شما را راهنمایی خواهیم کرد تا بتوانید درخواست طلاق را ثبت کنید.

برای درخواست طلاق کجا باید رفت؟

برای طرح درخواست طلاق باید به کجا مراجعه کنیم؟

اگر بخواهیم به صورت کلی در رابطه با مراحل قانونی دادخواست طلاق صحبت کنیم باید گفت که طبق قانون جدید، تنها دادگاه می‌تواند به درخواست طلاق افراد مختلف رسیدگی کند. بعد از اینکه مراحل مختلف طلاق انجام شد و این امر از نظر دادگاه قابل قبول بود، باید حکم مورد نظر را صادر کرده و زوج با در دست داشتن این حکم، به دفاتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه کنند تا حکم اجرا شود.

البته این مراحل ساده نبوده و برای اینکه بخواهید حکم مورد نظر خود را دریافت کنید، باید انرژی زیادی صرف کنید. خیلی از افراد به دلیل اینکه اطلاعات کاملی در رابطه با این مراحل ندارند، در همان ابتدا با شکست رو به رو می‌شوند. حتی اگر طلاق شما توافقی باشد باید باز هم تمامی این مراحل را بگذرانید. بهترین و ساده‌ترین راه حل برای گذراندن این مراحل این است که از وکیل طلاق توافقی در مشهد کمک بگیرید.

قبل از اینکه درخواست شما توسط دادگاه بررسی شود، باید آن را ثبت کنید. برای ثبت دادخواست طلاق، سه روش زیر وجود دارد:

مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

یکی از جدیدترین خدماتی که برای راحتی حال متقاضیان راه اندازی شده است، دفاتر خدمات الکترونیک می‌باشد. این سیستم هنوز در تمامی شهرهای ایران راه اندازی نشده است. در واقع بیشتر در شهرهای بزرگ سیستم الکترونیک وجود دارد. برای مثال اگر در شهر تهران هستید می‌توانید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق خود را به صورت الکترونیک ارائه دهید.

پس از ثبت این دادخواست، سامانه ثنا به آن رسیدگی کرده و نهایتا این سامانه، زمان رسیدگی به دادخواست شما و همچنین شعبه مورد نظر را اعلام خواهد کرد. اگر شهر شما سیستم الکترونیک ندارد، می‌توانید از سایر روش‌های ثبت طلاق استفاده کنید. این روش‌ها را در ادامه بیان خواهیم کرد.

مراجعه به دادگاه خانواده

گزینه بعدی که می‌توانید برای ارائه درخواست طلاق به آن مراجعه کنید، دادگاه خانواده است. به صورت کلی این دادگاه است که به درخواست شما رسیدگی خواهد کرد و به همین دلیل باید درخواست خود را از همان ابتدا به دادگاه خانواده ارائه دهید.

برای طرح درخواست طلاق باید به کجا مراجعه کنیم؟

در شهرهای مختلف مجتمع‌های ویژه‌ای برای دعاوی خانوادگی وجود دارد که دادخواست شما را دریافت خواهند کرد. اگر مجتمع ویژه خانواده در شهر شما وجود داشته باشد، باید درخواست خود را به صورت مستقیم به ریاست دادگاه شهرستان و یا بخش ارائه کنید.

مراجعه به دادگاه محل سکونت

گزینه سوم این است که به دادگاه محل سکونت خود مراجعه کنید. قانون گذار به تازگی امکان ویژه‌ای را بر اساس قانون حمایت خانواده، برای زن به وجود آورده است تا بتواند علاوه بر مراجعه به دادگاه محل اقامت مرد برای ثبت دادخواست، به دادگاه محلی که در آن ساکن شده است نیز مراجعه کند.

اجازه دهید مثالی بزنیم تا بهتر متوجه این قانون شوید. برای مثال فرض کنید زن و مرد در شیراز زندگی می‌کنند ولی زن بعد از دعوا، خانه را ترک کرده و به بابل می‌رود. در چنین شرایطی زن برای ارائه دادخواست طلاق هم می‌تواند به دادگاه شهر شیراز و هم به دادگاه شهر بابل مراجعه کند.

البته این موضوع در رابطه با مرد صدق نمی‌کند. یعنی او باید حتما به دادگاه محل سکونت زن مراجعه کرده و دادخواست طلاق خود را ارائه دهد یعنی در مثال قبلی، مرد باید حتما به شهر بابل رفته و در دادگاه این شهر درخواست طلاق خود را ارائه کند. یعنی نمی‌تواند در شهر شیراز، درخواست را ثبت نماید.

نحوه درخواست طلاق

نحوه درخواست طلاق به سه دسته زیر تقسیم می‌شود:

درخواست طلاق از طرف مرد

باید این را بدانید که به صورت کلی و بر اساس قانون ایران، حق طلاق متعلق به مرد بوده و او می‌تواند هر زمانی که بخواهد با در دست داشتن مدارک مورد نظر، درخواست طلاق خود را ثبت نماید. البته باید تمامی حقوق زن، مانند مهریه را پرداخت کند.

این را نیز باید بدانید که روند طلاق دارای سه مرحله بدوی، تجدید نظر و فرجام خواهی بوده و زن می‌تواند در تمامی مراحل نسبت به رای دادگاه اعتراض کند. در این صورت مدت زمان رسیدگی به پرونده طولانی خواهد شد.

درخواست طلاق از طرف زن

نحوه درخواست طلاق از جانب زن مانند مرد بوده و او نیز باید با در دست داشتن مدارک، درخواست خود را ثبت نموده و منتظر رای دادگاه باشد. البته تفاوتی که در این میان وجود دارد این است که زن حق طلاق نداشته و باید دلایل و مدارک محکمه پسندی برای طلاق داشته باشد. در واقع راه های طلاق از طرف زن بسیار محدود است و زن باید ثابت کند در زندگی با مرد در شرایط خوبی نبوده و دچار عسر و حرج است. به همین دلیل ممکن است این پرونده طولانی‌تر شود.

درخواست طلاق توافقی

همانطور که از نام این نوع از طلاق پیداست، هم مرد و هم زن به جدایی رضایت داشته و تنها کاری که باید انجام دهند این است که درخواست خود را ارائه کرده و بعد از گذراندن جلسات مشاوره، گواهی عدم انصراف از طلاق را از دادگاه دریافت کرده و مراحل آخر را انجام دهند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=93300
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن