اقتصادی

براری: پروژه‌های ماهواره‌ای با سرعت ادامه دارد

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه به رغم شیوع ویروس کرونا، پروژه‌های ماهواره‌ای با سرعت در حال پیشرفت است. 

به گزارش تفاهم آنلاین، مرتضی براری در گفت‌وگو با مهر، اظهار داشت: امروزه آنقدر خدمات و کاربردهای ماهواره فراگیر شده که به جرات می‌توان گفت زندگی بدون ماهواره ناممکن و یا خیلی سخت خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که هم‌اکنون چه داده‌هایی از ماهواره‌ها استخراج می‌شود و چه بخش‌هایی از کشور از این داده‌ها استفاده می‌کنند؟ گفت: از زمان تاسیس مرکز سنجش از دور ایران تا کنون داده‌های ماهواره‌ای اخذ شده و می‌شود.

یعنی هم‌‌اکنون آرشیوی ۴۰ ساله و بسیار گرانبها از داده‌های ماهواره‌ای در اختیار سازمان فضایی ایران است که در اولین گام در حمایت از کسب‌وکارهای فضاپایه این داده‌ها را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم و همین داده‌ها می‌تواند یک ظرفیت بسیار مناسب برای شکل‌گیری کسب‌وکارهای این حوزه باشد.

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: هم‌اکنون نیز سازمان فضایی ایران با نصب ایستگاه‌های زمینی مختلف از ماهواره‌های مختلف و با قدرت تفکیک، تصاویر مختلف دریافت می‌کند و می‌تواند آن را در اختیار کسب‌وکارهای این حوزه بگذارد. تحلیل‌هایی که بر اساس این داده‌ها انجام می‌شود در حوزه‌هایی مانند محیط زیست، پایش گردوغبار و ریزگردها، آلودگی هوا، کشاورزی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

براری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه هنوز ایران موفق به ساخت و پرتاب ماهواره عملیاتی نشده و از داده‌های ماهواره‌های سایر کشورها استفاده می‌کند، آیا این موضوع با طرح کاربردی بودن ماهواره‌ها در زندگی مردم، در تعارض نیست؟ تاکید کرد: چنین تعارضی وجود ندارد و در عین حال که ما در حال توسعه فناوری فضایی بومی هستیم از کاربردها و خدمات فضایی نیز استفاده می‌کنیم و در زندگی ما رسوخ کرده است که ملموس‌ترین آن مباحثی مانند ناوبری و موقعیت یابی است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه‌های در دست انجام حوزه فضایی کشور گفت: خوشبختانه با تلاش و کوشش همکارانم در حوزه فضایی و به رغم شیوع ویروس کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تمام برنامه‌ها مطابق با جدول برنامه زمان‌بندی خود در حال پیشرفت است. پروژه‌های ماهواره‌ای با سرعت در حال پیشرفت است و گام به گام در حال تحقق اهداف سند چشم‌انداز هستیم.

براری بیان کرد: به تازگی نیز تست‌های ماهواره سنجشی پارس ۱ به سرانجام رسید و به زودی نیز تحویل سازمان فضایی خواهد شد و دیگر پروژه‌ها نیز مطابق با برنامه و بدون هیچ تاخیر زمانی در حال پیشرفت است. در مورد دیگر پروژه‌ها نیز به محض تایید نهایی تست‌ها، اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به موتور آرش نیز که در پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده است، گفت: این موتور نیز برای بکارگیری در بلوک انتقال مداری در حال طی کردن تست‌های نهایی خود است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=49359
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن