بانک-بیمه-بورس

با مدیریت جدید، بازگشت بیمه میهن به ریل امن پیشرفت رقم خورد

مجمع عمومی عادی سالیانه سهامداران شرکت بیمه میهن برای بررسی عملکرد صورت‌های مالی منتهی به 29 اسفند 1402، روز یکشنبه 31 تیر 1403 با مشارکتِ 72/139 درصدی سهامداران برگزار شد.مهر تایید سهامداران بر عملکرد بیمه میهن در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام که با حضور اکثریت سهامداران، اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل، نمایندگان سازمان بورس و اوراق بهادار، بیمه مرکزی و حسابرس و بازرس قانونی شرکت برگزار گردید گرفته شد.

به گزارش تفاهم آنلاین ، سیّد هادی شیخ‌الاسلامی، مدیرعامل و نایب‌رئیس هیئت‌مدیره شرکت بیمه میهن، در مجمع سالانه ضمن تأکید بر قرار گرفتن این شرکت در مسیر پیشرفت، یادآور شد:« این شرکت در شرایطی خریداری شد که با دو چالش بزرگ مواجه بود؛ خطر لغو پذیرش از طرف سازمان بورس و بحران قرار گرفتن ذیل ماده ۱۴۱ قانون تجارت که با تلاش مدیریت، کارکنان و حمایت سهامداران شرکت، از هر دو چالش سربلند بیرون آمد؛ ضمن اینکه، در این دوره، با هدف معرفی یک «بیمه میهن جدید»، بازآفرینی نشان تجاری در دستور کار قرار گرفت و با موفقیت عملیاتی شد.»
شیخ‌الاسلامی ادامه داد:« همزمان با ساماندهی شرکت به لحاظ مالی، توسعه رشته‌های بیمه‌ای و ایجاد فرصت‌های جدید بازاریابی نیز محقّق شد و پرداخت بدهی‌های معوّق شرکت در اولویّت قرار گرفت. رویکردی که در کنار هزینه‌های آماده‌سازی زیرساخت‌های شرکت برای جذب پرتفوهای سهامداری و سایر پرتفوهای بزرگ کشور، به صورت موقت هزینه‌های شرکت را افزایش داد، اما این کار سبب شد که بیمه میهن به عنوان یک شركت بيمه‌ای معتبر و قابل اطمینان بازآفرینی و شناخته شود»
سکاندار بیمه میهن ضمن اشاره به اینکه در دوره قبل، بیمه میهن فاقد تجربه بیمه‌های کلان کشوری بود، خاطرنشان کرد:« در این دوره، بیمه میهن تجربه بیمه‌گری رویدادهای بزرگی چون اربعین، حج و انعقاد قرارداد جمعی بیمه تکمیلی درمان برای قرارگاه خاتم‌الانبیا را به‌دست آورد. در همین راستا، در اربعین سال 1402، بیمه میهن ضمن شرکت در مناقصه برگزار شده توسط سازمان حج و زیارت و در رقابت با دیگر شرکت‌های بیمه‌ای برنده شد و بیمه زُوّار پیاده‌روی میلیونی اربعین حسینی در کشور عراق را به بهترین شیوه برگزار کرد. در حج سال 1403 نیز در فرایندی حرفه‌ای بیمه گروهی درمان، عمر، حادثه و مسئولیت کاروان حجّاج ایرانی به تعداد بیش از 87 هزار نفر را عهده‌دار شد.»
شیخ‌الاسلامی با اشاره به رفع نارضایتی قبلی از خدمات بیمه میهن، گفت:«در آغاز این دوره، شرکت با پرونده‌های خسارتی عقب‌افتاده روبرو بود که علاوه بر ایجاد عدم رضایت در بین مشتریان، این نشان تجاری بیمه‌ای را نیز در بازار با مشکلاتی مواجه کرده بود. بر همین اساس، یکی از برنامه‌های جدی در دوره جدید، رسیدگی به پرونده‌ها و پرداخت تمام خسارت‌های عقب‌افتاده دوره‌های قبل بود که با موفقیت به سرانجام رسید. عملکرد مثبتی که به طور طبیعی به واسطه افزایش پرداخت خسارت در یک‌سال، موجب بالارفتن هزینه‌های شرکت در بیلان سالانه شد اما همزمان، بیمه میهن را از یک بحران تعهدی نجات داد و شرکت، سال بعد کاهش 64 درصدی پرداخت خسارت را ثبت کرد.»
مدیرعامل بیمه میهن در پاسخ به این پرسش که شرکت بیمه میهن به‌طور کامل بحران مالی را پشت‌سر گذاشته است یا خیر، تأکید کرد:« شرکت بیمه میهن همچنان با چالش‌هایی از سوءمدیریت‌های قبلی روبروست که در صدد رفع آنهاست؛
از جمله پروژه آسایش، پرونده‌های باز حقوقی و بازیافت خسارت‌ها.»
وی در ادامه با استناد به گزارش‌های بررسی عملکرد فنی بیمه میهن در6 سال گذشته تأکید کرد:« گزارش‌های کارشناسی نشان می‌دهد پرتفوی تولیدی بیمه میهن از محل فروش بیمه‌نامه در سال 1402 به ویژه با افزایش فروش بیمه‌های زندگی، با افزایش رشد 137 درصدی مواجه شده و همزمان، نسبت خسارت پرداختی با روندی کاهشی، از 80 درصد در سال 1401 به 55 درصد در سال 1402 رسید. روند رو به بهبودی که در سال 1403 نیز تداوم دارد. همچنین، از سال 1401 به بعد با جابجایی حدود 70 درصد از مدیران شعب و افزایش نسبت کارکنان شعب به کارکنان ستاد، بیمه میهن با بکارگیری نیروهای متخصص و اثرگذار به افزایش فروش بیمه‌نامه‌ها و تولید حق بیمه صعودی دست پیدا کرد.»
مدیر عامل بیمه میهن در مورد افزایش سرمایه این شرکت نیز بیان کرد:« بیمه میهن که در سال 1387 با سرمایه 40 میلیارد تومانی تأسیس شده و در سال 1394 سرمایه خود را به 80 میلیارد تومان افزایش داده بود، تا سال 1397 تنها موفق به ارتقای سرمایه به 150 میلیارد تومان شده بود میزان سرمایه‌ای که تا سال 1402 متوقف ماند. مسئله‌ای که شرکت را به دلیل کسری 150 میلیارد تومانی حداقل سرمایه ثبتی شرکت‌های بیمه‌ای، از سوی بیمه مرکزی با خطر لغو مجوز یا محدودیت مواجه کرد؛ اما در سال 1402 با جهش 139درصدی، سرمایه شرکت به 359 میلیارد تومان ارتقاء یافت. ضمن اینکه این شرکت در 6 ماهه دوم سال 1401 موفق شد ضمن خروج شرکت از شمول ماده 141، توانگری خود را ارتقاء دهد.»
سیّد هادی شیخ‌الاسلامی، خاطرنشان کرد:« بیمه میهن به عنوان یکی از شرکت‌های سهامی عام که در دوره‌های قبل با گزینه «لغو پذیرش» از سازمان بورس مواجه شده بود، با اقدامات مالی انجام شده و تغییر روندها، موفق شد در سال 1402، بالاترین رشد نماد بورسی در بین شرکت‌های بورسی بیمه‌ای را برای نماد «میهن» به ثبت برساند.»
وی یادآور شد:« بیمه میهن در کنار افزایش سرمایه ثبتی خود، در حوزه املاک نیز از مهرماه سال 1401 تاکنون، املاک تحت تملک خود را 17 درصد افزایش داده و هم‌اکنون املاک مازادی در اختیار دارد که می‌توان از محل فروش یا شناسایی سود آنها به عنوان فرصت سرمایه‌گذاری استفاده کرد.»
مدیرعامل بیمه میهن با اشاره به آینده صنعت بیمه در حوزه‌های دیجیتال و حتی هوش مصنوعی گفت:« بیمه میهن تا پیش از این دوره در این مسیر متوقف بود. به همین دلیل، توسعه و بازطراحی زیرساخت‌های دیجیتال در دستور کار قرار گرفت و بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آن پس از 15 سال ارتقا یافت. بیمه میهن، همزمان با تجهیز فنی زیرساخت‌ها، در راستای طرح‌های توسعه‌ای، طراحی و راه‌اندازی برنامه کاربردی آساتو را در دستور کار قرار داد تا در کنار ارائه خدمات متنوع به کاربران و مشتریان شرکت، به طور مستقل سهم قابل توجهی از بازار آنلاین صنعت بیمه را به دست بیاورد. ضمن اینکه شرکت به سامانه‌های ارزیابی و پرداخت هوشمند خسارت آنلاین در رشته‌های درمان و خودرو نیز مجهز شد که برنامه‌ریزی و عملیاتی کردن توسعه این زیرساخت‌ها یکی از علل رشد مقطعی هزینه‌های عملیاتی شرکت بود.»
شیخ‌الاسلامی، تأکید کرد:« در این دوره شرکت در زمینه منابع انسانی نیز پیشرفت چشمگیری داشته و با تمرکز بر ارتقاء توان کارشناسی و سطح تحصیلات مدیران و کارشناسان و ارتقاء چشمگیر سقف حقوق و دستمزد عقب‌مانده کارکنان شرکت، همچنین جوانسازی نیروی انسانی و جذب نیرو از بدنه کارشناسی صنعت بیمه و خارج از آن را عملیاتی کرده است.»
وی ادامه داد:« میانگین سنی نیروی انسانی در شرکت 34 سال است که نسبت به میانگین سنی صنعت بیمه وضعیت مطلوبی دارد و 37 درصد از همکاران از جامعه زنان پذیرش شده‌اند. همچنین، با هدف توسعه آموزش در شرکت، بیش از 1250 نفرساعت آموزش به کارکنان ارائه شده و همزمان، با هدف ایجاد انگیزه و بالا بردن ماندگاری بدنه کارشناسی در شرکت، از سال 1401 تا کنون سه مرتبه افزایش حقوق و دستمزد در شرکت اعمال شده است.»
سکاندار این شرکت درباره ارتقاء سطح استانداردهای مدیریتی در دوره جدید به دریافت استانداردهای ایزو 9001 – 10004 – 10002 -10015 –27001 اشاره کرد و خاطرنشان کرد سرفصل‌های این استانداردها در حال پیاده‌سازی است.
با توجه به این مسئله که زیان‌های انباشته در صورت‌های مالی با هدف شفاف‌سازی نمایش داده شده و شفاف بودن از اصول اخلاقی وحرفه‌ای این شرکت بیمه‌ایست نه‌تنها ضعف عملکرد شرکت نیست بلکه نشانه قوّت آن است و تمام زیرساخت‌هایی که می‌بایست طی سه سال عملیاتی می‌شد با اتکا به نیروهای جوان شرکت طی یک سال سامان گرفت و به افتخارات شرکت افزود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا