گزارش

با رشد 108 درصدی حق بیمه تولیدی اتکایی‌ها در سال 402؛ اتکایی آوای پارس پیشتاز حق بیمه تولیدی شد

سید عبداله حسینی

 

در جغرافیایی صنعت بیمه کشور ۳۹ شرکت با ۶۲ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان سرمایه در حال و هوای بیمه‌های جنرال و اتکایی هریک به رنگی که برگرفته از عملیات بیمه‌گری شان است، فعالیت می‌کنند. در این میان ۷ شرکت اتکایی به خصوص در شرایط تحریمی با پذیرش ریسک خارج از توان یا همان سهم نگهداری شرکت های جنرال در قابل اتکا شدن ۳۲ همقطار خود نقش مهمی دارند. این شرکت ها با تعریف؛ بیمه اتکایی نوعی از عملیات بیمه‌ای است که در آن بیمه‌گر واگذارنده، مبلغ یا سهمی از سرمایه هر ریسک یا هر خسارت را که در توان نگهداری خود است، نگهداری و مازاد آن را به بیمه‌گر اتکایی واگذار می‌کند و در مقابل هنگام بروز خسارت، بیمه‌گر اتکایی خسارت‌های مازاد بر سهم نگهداری واگذارنده را پرداخت می‌کند، سال ۱۴۰۲در قالب قراردادهای اتکایی اختیاری و قراردادی با ۱۰۸ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ معادل  ۳ هزارو ۸۲۶ میلیارد تومان حق بیمه تولید کرده و در فصل مشترک نوع فعالیت، هریک در شاخصه‌ای برتر شدند.

آوای پارس، شماره یک حق بیمه تولیدی

آوای پارس با سابقه‌ای کمتر از ۲ سال فعالیت در صنعت بیمه توانست سال گذشته بیشترین حق بیمه تولیدی را به عنوان مهم‌ترین ملاک ارزیابی از آن خود کرده و رتبه اول را در میان ۶ رقیب دیگر آن هم در رقابتی سخت به دست آورد. موفقیت این شرکت در تولید ۷۸۴ میلیارد تومان حق بیمه که نسبت به مدت مشابه ۸۹ درصد رشد داشت و اختصاص ۲۰ درصد سهم از بازار بیمه اتکایی یادآور این مهم بود که در سایه مدیریت درست و ریل‌گذاری اصولی می‌توان به اهداف هرچند مشکل دست یافت. بیمه اتکایی سامان با ۱۸ درصد سهم، بیمه اتکایی ایرانیان با ۱۷ درصد، بیمه های اتکایی تهران رواک و ایران معین با ۱۶ درصد و بیمه اتکایی امین با ۱۲ درصد سهم در رتبه های بعد قرار گرفتند.

“معین” سرمایه‌دار ترین شرکت اتکایی

بیمه اتکایی ایران‌معین که پیش از سال ۱۴۰۰ در کسوت شرکت جنرال در مناظق آزاد و ویژه اقتصادی با عنوان راهبر چهره بود، پیرو تصمیم سهامدار عمده با ۱۰ سال تجربه بیمه‌گری اتکایی پای در این عرصه گذاشت. این شرکت که هنوز با ۱۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه ثبتی بیشترین سرمایه و دارایی ۳ هزار میلیارد تومانی بیشترین پشتوانه مالی را در میان دیگر شرکت‌های اتکایی دارد، از مزیت‌های متعددی چون افزایش ظرفیت نگهداری اتکایی و افزایش پرتفوی سرمایه‌گذاری طبق حد نصاب‌های آئین نامه سرمایه‌گذاری بیمه مرکزی برخوردار است. از این رو سال گذشته یکی از رتبه های یک، تحت عنوان ظرفیت نگهداری را به نام خود ثبت کرد. بیمه اتکایی امین ۱۲۴۰ میلیارد تومانی تنها با ۱۰ میلیارد سرمایه کمتر درحرکت سایه به سایه در رتبه دوم و بیمه اتکایی ایرانیان با ۱۱۵۰میلیارد تومان، بیمه اتکایی آوای پارس با ۳۵۰ میلیارد تومان و بیمه های اتکایی تهران رواک، رایا و سامان با ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه در رتبه های بعد قرار گرفتند.

اتکایی امین با بیشترین سود

در ارزیابی عملکرد بیمه های اتکایی ۱۴۰۲، بیمه اتکایی امین با بیشترین سود خالص و انباشته پیشتاز شد. این شرکت با ۶۰۸ میلیارد تومان سود خالص و ۵۵۰ سود انباشته در بهترین موقعیت سوددهی نسبت به دیگر شرکت‌های اتکایی قرار گرفت. بیمه اتکایی ایرانیان۵۹۱ میلیارد تومان، بیمه اتکای ایران‌معین ۵۳۹ میلیارد تومان، بیمه اتکایی آوای پارس ۱۷۱میلیارد تومان ، بیمه اتکایی تهران رواک ۱۴۰میلیارد تومان، بیمه اتکایی سامان۴۵ میلیارد تومان و بیمه اتکایی رایا ۲۸  میلیارد تومان سود خالص رقم زده و در ردیف‌های بعد نشستند.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا