اجتماعی

با الحاقیه ی بیمه بدنه ، کمتر متضرر شوید

رضا رضازاده – کارشناس اقتصادی

 

الحاقیه ی بیمه بدنه ی ماشین هر تغییری است که در بیمه ‌نامه اتفاق بیافتد. بر اساس قانونی که سال ۹۶ تصویب شد ، بیمه شخص ثالث دیگر نیازی به الحاقیه ندارد. اما با توجه به تغییرات نرخ خودرو  الحاقیه ی بیمه بدنه اهمیت بسیاری دارد. در سال های اخیر با توجه به نوسان‌های عجیب و غریب قیمت ارز و تاثیر مستقیم آن بر قیمت های خودرو بالاخص خودرو های وارداتی، شرکت‌های بیمه‌، الحاقیه‌ بیمه بدنه را برای بیمه ‌گذاران صادر می ‌کنند.

صادر شدن الحاقیه پوشش نوسانات قیمت خودرو در بیمه بدنه به نفع بیمه ‌گذار است ، زیرا با توجه به قانون بیمه، شرکت بیمه متناسب با مبلغ بیمه شده خسارت پرداخت خواهد کرد. اگر این الحاقیه تهیه نشود؛ شرکت بیمه، متناسب با قیمتی که بیمه ‌گذار هنگام خرید بیمه‌ نامه خودرو را بیمه کرده است، خسارت پرداخت می‌کند و افزایش قیمت خودرو تاثیری بر افزایش مبلغ خسارت نخواهد داشت.

در اين راستا، خسارت ديدگان به هنگام مراجعه به شركت های بيمه ای، متوجه اين نكته مي شوند كه اولا ميزان خسارت مورد بررسی كمتر از رقمی است كه تعميرگاه به آنها اعلام كرده و دوما، شركت های بيمه بابت افت قيمت خودرو در نتيجه تصادف ، رقمی را به مشتری پرداخت نمی كنند.  واضح تر بگوییم بطور مثال، اگر قیمت خودرویی هنگام خرید بیمه بدنه 300 میلیون تومان باشد و با گذشت زمان ارزش آن به 600 میلیون تومان برسد، در صورت بروز خسارتی که 50 میلیون تومان ضرر وارد کرده‌ باشد، شرکت بیمه تمام خسارت را پرداخت نمی‌کند. چون در حال حاضر ارزش خودرو دو برابر ارزش آن در زمان صدور بیمه ‌نامه شده است. در چنین شرایطی شرکت بیمه تنها نیمی از خسارت را یعنی 25 میلیون تومان از مبلغ خسارت را پرداخت می‌کند. اما در شرایطی که این الحاقیه تهیه شده‌ باشد، شرکت بیمه وظیفه دارد تا بر اساس قیمت روز ماشین ، خسارت را جبران کند.

اما حال با یک سئوال مهم روبرو هستیم. با توجه به افت شدید قیمت خودرو بالاخص در خودروهای خارجی آیا این الحاقیه بصورت منفی هم اعمال می شود. یعنی بطور مثال فردی در ماه های گذشته خودروی خود را با قیمت 1 میلیارد خریداری نموده است و اکنون که با افت شدید قیمت خودرو روبرو هستیم و قیمت این خودرو تا هشتصد میلیون تومان کاهش یافته است، آیا شرکت های بیمه این الحاقیه ی منفی را نیز تاثیر خواهند داد. البته این یک قانون نانوشته است. اما بنظر می رسد که همانطور که افزایش قیمت خودرو می تواند بر الحاقیه ی بیمه تاثیرگذار باشد، کاهش قیمت خودرو نیز بر کاهش این الحاقیه بی تاثیر نباشد.

در واقع اگر قیمت ماشین کاهش پیدا کرد آیا می توان الحاقیه گرفت و قیمت ماشین را کاهش داد و مازاد حق بیمه را پس گرفت؟ بله اگر قیمت ماشین تان کاهش زیادی داشت و مطمئن بودید که دوباره افزایش نخواهد داشت، می توانید الحاقیه کاهش قیمت در بیمه بدنه بگیرید و حق بیمه مازادی را که قبلا واریز کرده اید پس بگیرید. در هر صورت حواستان به الحاقیه ی بیمه ی ماشین تان باشد تا در صورت بروز هر گونه خسارتی شما به کمترین میزان ممکن متضرر شوید.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=98546
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن