بانک-بیمه-بورس

با افزایش سرمایه 54 درصدی محقق شد؛ یک سوم سرمایه بازار بیمه اتکایی در دست ایران معین

رقابت در بازار بیمه اتکایی در حال دگرگونی است و شرکت‌های بیمه‌گر اتکایی در تلاش برای در اختیار گرفتن پرتفوی بیشتر همراه با مدیریت ریسک هستند، اما نقش آفرینی در این بازار بدون سرمایه کافی، خود یک ریسک بزرگ به شمار می‌رود. در این میان شرکت بیمه اتکایی ایران معین با بالاترین سرمایه ثبتی، اکنون سودای توسعه عملیات اتکایی داردکه می‌تواند در عملیات بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری برتر باشد.

حال تصمیم اعضای هیأت مدیره همراه با موافقت سهامداران شرکت بیمه اتکایی ایران معین به افزایش سرمایه 5/54 درصدی گامی مثبت و مهم به شمار می‌رود چرا که این شرکت با سرمایه 12 هزار و 500 میلیارد ریالی اکنون بزرگترین شرکت اتکایی از حیث سرمایه ثبت شده می‌باشد و همین امر موجب خواهد شد تا این شرکت در افق پیش رو علاوه بر افزایش ظرفیت نگهداری اتکایی‌، در سرمایه‌گذاری و سودسازی نیز متمایز ظاهر شود. به ویژه اینکه با افزایش سرمایه مذکور، شرکت بیمه اتکایی ایران‌معین حتی در بین شرکت‌های بیمه‌ای که به صورت مستقیم در بازار بیمه فعالیت می‌کنند سرمایه قابل توجهی دارد.

افزایش سرمایه بیمه اتکایی ایران معین مقوله با اهمیتی ارزیابی می‌شود، این شرکت که در29 اسفندماه سال 1382 ثبت شده و 15 بهمن ماه سال 1383 پروانه فعالیت خود را در کلیه رشته‌های بیمه‌ای از بیمه مرکزی دریافت کرد، در یک تصمیم تاریخی توسط سهامداران در24 آذر سال 1400 موضوع فعالیت خود را از عملیات بیمه‌گری مستقیم به عملیات بیمه اتکایی تغییر داد.

این تصمیم با توجه به حضور شرکت‌های بیمه‌ای در سرزمین اصلی، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نشان داد که فعالیت بیمه اتکایی ایران‌معین با سطح توانگری مالی بالا و تجربه 18 ساله به عنوان بازیگر بزرگ و راهبر در بازار بیمه مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی دیگر موضوعیت ندارد و در آستانه دهه سوم فعالیت مجموعه این ضرورت احساس شد تا یک ریل‌گذاری دقیق و صحیح با توجه به چشم‌انداز بازار بیمه اتکایی صورت پذیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مجموع سرمایه 6 شرکت بیمه‌گر اتکایی شامل بیمه اتکایی ایران معین، بیمه اتکایی سامان، بیمه اتکایی تهران رواک، بیمه اتکایی امین، بیمه اتکایی ایرانیان و بیمه اتکایی آوای پارس با فرض انجام مراحل ثبت نهایی به 41 هزار میلیارد ريال می‌رسد که 5/30 درصد آن یعنی حدود یک سوم این سرمایه به تنهایی متعلق به شرکت بیمه اتکایی ایران‌ معین است.

افزون بر اینکه با شروع سال 1401 و تغییر موضوع فعالیت بیمه اتکایی ایران معین، این شرکت در نیمه نخست امسال بالغ بر 777 میلیارد و 661 میلیون ریال حق بیمه تولیدی از محل اتکایی داشته که انتظار می‌رود در آینده این بخش از عملیات شرکت رشد قابل توجهی را تجربه کند.. عزم سهامداران و مدیران شرکت برای اصلاح ساختار مالی به ویژه در 3 سال اخیر نشان می‌دهد که مسیر ترسیم شده برای رسیدن به اهداف در یک افق میان‌مدت هموار است به طوریکه سرمایه این شرک از 2.500 میلیارد ریال در سال 1395 به 5.600 میلیارد ریال در پایان سال1399، به 8.090 میلیارد ریال در 15 دی 1400رسیده و در کمتر از یک سال پس از آن یعنی 23 آبان سال 1401 به 12 هزار و 500 میلیارد ریال افزایش یافته است.

روند افزایش سرمایه بیمه اتکایی معین از بدو تاسیس تا امروز

تغییر ریل از عملیات بیمه‌گری مستقیم و ورود به بازار بیمه اتکایی در این شرکت با تغییر در ساختار شرکتی متناسب با موضوع فعالیت جدید و اهتمام اعضای هیأت مدیره همراه بوده و انتظار می‌رود سنگ بنای محکم برای حضور موثر، متمایز و حتی ممتاز در بازار بیمه اتکایی با برنامه‌های در دست اجرای هیأت مدیره در آینده با قدرت بیشتری دنبال شود.

میزان حق بیمه تولیدی شرکت بیمه اتکایی ایران معین در نیمه نخست 1401

 

شروع جدید اتکایی ایران معین در قرن جدید

قرن جدید خورشیدی برای صنعت و بازار بیمه ایران را می‌توان شروع رقابت در بازار اتکایی قلمداد کرد به ویژه با در نظر گرفتن شاخص‌هایی چون افزایش نرخ تورم و اثر آن بر ارزش سرمایه‌های تحت پوشش بیمه‌ای، ایجاد ظرفیت‌های جدید و حتی ریسک‌های نوظهور، نیاز جامعه به در اختیار داشتن یک تکیه گاه مطمئن در برابر ریسک‌ها و خطرها و البته با محدودیت‌های ناشی از فشار تحریم‌ها و سیاست دولت مبنی بر حمایت و تقویت بیمه‌گران اتکایی و آزادسازی و رقابت‌پذیری این بازار، روشن است که یک شرکت بیمه‌گر اتکایی درصورتی می‌تواند موفق و کارآمد ظاهر شود که ماموریت‌ها، اهداف و برنامه‌های روشنی را ترسیم کرده و تصمیم به اجرای آن داشته باشد.

اراده سهامداران فعلی و تلاش هیأت مدیره بیمه اتکایی ایران معین در سال نخست فعالیت در بازار بیمه اتکایی این است که حجم قبولی از شرکت‌ها را با رویکرد دستیابی به بهترین و البته مناسب‌ترین پیشنهادهای عرضه شده در بازار بیمه اتکایی افزایش دهند. این رویکرد البته مبتنی بر مدیریت ریسک و صیانت از حقوق سهامداران بوده و شرکت در تلاش است به جای جهش تصنعی و کوتاه‌نگر در افزایش قبولی ریسک، رشد پایدار و مستمر مبتنی بر تداوم سودسازی، رضایت بیمه‌گران طرف قرارداد و البته رقابت در عین شفافیت داشته باشد. از این جهت است که هیأت مدیره اتکایی ایران معین تصمیم به پیاده کردن فرآیندهای علمی و کارشناسی در ارزیابی ریسک دارد و در گام نخست اصلاح ساختارهای مالی را با توجه به تغییر فعالیت در دستور کار قرار داده که ثمره آن ثبت افزایش سرمایه شرکت بوده است.

اتکایی ایران معین مجهز می‌شود

افزایش سرمایه هرچند یک تصمیم درست، ضروری و به موقع بود اما ناگفته پیداست که حضور در بازار بیمه اتکایی بدون تجهیز منابع انسانی، آموزش‌های تخصصی و فراهم نمودن زیرساخت‌های مالی و فنی با ریسک‌های زیادی همراه خواهد بود. از این جهت می‌توان سال نخست حضور اتکایی ایران‌معین را سال شناسایی فرصت‌ها، ارزیابی کارنامه چندین ساله و برنامه‌ریزی برای آینده دانست. روشن است که نقطه شروع این شرکت متفاوت با دیگر بازیگران اتکایی خواهد بود. تیم مدیریتی شرکت با شناسایی و جمع‌بندی خسارت‌های رخ داده در سال‌های گذشته و تحلیل فنی آنها، توسعه دانش نیروی انسانی با برگزاری کارگروه‌ها و برنامه‌های آموزشی تلاش دارد در واکنش به گزینه های پیش رو دقت را فدای سرعت نکند. به نظر می‌رسد با تثبیت وضعیت تیم هیأت مدیره شرکت با حمایت جدی سهامداران، این شرکت در سال آینده سهم بالایی از بازار اتکایی را به خود اختصاص داده و حتی پیشگام باشد. به خصوص در حوزه‌هایی که پوشش ریسک‌های بزرگ، بازیگران بزرگ با سرمایه بالا و البته چشم‌انداز روشن و مستحکم را می طلبد، بیمه اتکایی ایران معین سعی خواهد کرد نقشی کلیدی را ایفا کند.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89269
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن