کارآفرینی

بازاریابی مد در یک نگاه

مهسا صالحی  - ارشد مدیریت مالی

بازاریابی مد و نقش آن در دنیای کسب و کار ، موضوعی کلیدی به حساب می آید ، چرا که به دیدگاه طراحان این عرصه جان می بخشد . این خلاقیت آن ها را به نوعی پیش خریداران و مصرف کنندگان عمده فروشی برده و این امر به خریداران کمک می کند تا با برند ارتباط برقرار کنند.

وقتی که صحبت از مد می شود ، بی تردید ذهنمان به دنیای مد و لباس معطوف می شود. درحالیکه بازاریابی مد ، شاخه ای منحصر به فرد برای تحلیل و شناسایی مشتریان و نیازهای آنان است که می تواند پیش بینی قابل تاملی درباره ی رفتار خرید مصرفی آن ها ارائه دهد. این فعالیت در گستره ای از حوزه ها قابل بررسی است.

در این روش از بازاریابی شما به تولید کنندگان کمک می کنید به جای آنکه محصولی تولید کنند که تلاش ها در جهت فروش هر چه بیشتر آن ها صورت بپذیرد، محصولی را تولید و به بازار ارائه نمایند که می توانند براحتی بفروشند. در واقع در بازاریابی مد نیازها و البته خواستگاه مصرفی یک محصول با دقت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و آنگاه هویت تجاری یک محصول شکل می گیرد. این در واقع همان روشی است که سال هاست چینی ها در اقصی نقاط جهان بکار گرفته اند. یک تولید کننده ی چینی هرگز به دنبال تولید چادر مشکی نبوده و نیست. اما زمانی که بر طبق روند بازاریابی مد توسط بازاریابان حرفه ای، خواستگاه مصرف محصول را شناسایی می کند ، براحتی می تواند محصولات خود را بفروش برساند. این کارکرد عملیاتی تعرف دقیق، کامل و جامعی از بازاریابی مد است.

البته همانطور که دنیای مد همواره در حال تغییر است و این تغییر نیز پی درپی مصرف کننده را ترغیب به استفاده از محصولات و خدمات جدیدتری می نماید، دراین سبک از بازاریابی نیز تغییرات مکرر و قابل توجه باید با دقت رصد شود تا بستری فراهم گردد که مصرف‌ کنندگان بارها و بارها محصولات بیشتری را خریداری نمایند. حال این مسئله می تواند در پوشاک، در صنعت مبلمان و حتی سبک مصرف غذایی یک جامعه باشد.

در دنیای تجارت گذشته و سنتی، زمانی که مغازه ای باز می شد ، کاسب در انتظار مشتری بود تا جنسی بخواهد و از او خرید کند. از اینرو باز کردن مغازه ها در معابر شلوغ امری حیاتی برای جذب مشتری بود. اما در بازاریابی مد، هر چه شما شناخت دقیق تر و کامل تری از مشتریان خود داشته باشید به مراتب می توانید تولید کننده ی اجناسی باشید که به او راحت تر بفروشید. در واقع هدف اصلی بازاریابی مد ، افزایش فروش است. از اینرو برای جلب توجه افراد و مشتریان نیاز به ارائه تبلیغات جذاب و مخاطب پسند دارید تا بتوانید آن را در شبکه های مناسب نمایش دهید و بدین صورت، محصولات مورد نظر را برای تعداد زیادی از افراد نمایش داده و مشتری جذب کنید.

در هر حوزه ی تخصصی که فعالیت می کنید، آشنایی با رفتار مصرف کننده، آشنایی با انواع برندها بالاخص برندهای مطرح جهانی در حوزه ی تخصصی کسب و کار شما، آشنایی با رسانه ها ارتباطی در جهت افزایش تبلیغات و ازهمه مهم تر، آشنایی با اصول صحیح تبلیغات در جهت فرایند فروش موثر زیر مجموعه های مهم بازاریابی مد هستند. خلاقیت هم چاشنی منحصر به فرد در این سبک از بازاریابی است که طراحان مد و لباس هم از آن بهره ی اصلی را می برند. خلاقیت و ایده های ناب در تمامی حوزه ها به شدت بر فرایند فروش موثر است و این دقیقا همان نکته ی مهم در رونق کسب و کارهاست.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا