صنعت-معدن-تجارت

ایمپاسکو رقم زد: معرفی ۹۴ محدوده معدنی امیدبخش

کشور ایران به لحاظ ذخائر معدنی جزو ۱۰ کشور نخست جهان و اولین کشور خاورمیانه است و حدود ۷ درصد ذخایر معدنی جهان در ایران جای دارد. با توجه به مساحت قابل توجهی از کشور که نیاز به تکمیل اطلاعات اکتشافی سطحی و شناسایی اندیس ­های احتمالی از معادن مختلف را دارد، پهنه های اکتشافی در سال های اخیر با رویکرد تولید داده ­های جدید و استفاده از روش ­های نوین اکتشاف و در پایان شناسایی و معرفی پتانسیل های احتمالی از معادن آتی در دستور کار شرکت های بزرگ دولتی و خصوصی کشور قرار گرفته است.

به گزارش تفاهم آنلاین، شرکت ایمپاسکو از سال ۱۳۹۲ با هدف اکتشاف ذخایر جدید مساحتی بالغ بر ۱۱۵ هزار کیلومتر مربع از سطح کشور را در قالب مطالعات ۳۴ پهنه ­ اکتشافی در دستور کار قرار داده است. از این مقدار تاکنون ۱۹ پهنه با مجموع مساحت ۴۶۵۳۱٫۷ خاتمه پیدا کرده که منجر به معرفی ۹۴ محدوده امید بخش با مجموع مساحت ۱۰ هزار کیلومتر مربع شده است.

بر اساس این گزارش حاصل معرفی ۹۴ محدوده امیدبخش، تاکنون صدور ۱۲ پروانه اکتشاف و ۲ گواهی کشف است و عملیات اکتشافی در ۱۰ پروانه اکتشافی در حال اجرا می­ باشد.

از آنجایی که یکی از اهداف اصلی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران انجام خدمات در مناطق محروم با هدف توسعه و سرمایه­ گذاری­ های آتی می­ باشد، عمده پهنه­ های اکتشافی در استان­ های محروم کشور مانند سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کهکیلویه و بویراحمد و … تعریف شده است.

این گزارش حاکیست در پهنه­ های باقیمانده نیز که در استان ­های فارس، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان، قزوین، چهارمحال و بخیاری، هرمزگان، مرکزی و کرمان واقع شده ­اند، عملیات اکتشافی علیرغم شیوع کرونا با سرعت تمام در حال انجام است و فاز شناسایی در تمامی آنها خاتمه یافته و در بازه زمانی ۶ ماهه آتی عملیات پی­ جویی نیز به پایان خواهد رسید.

علاوه بر پهنه­ های یاد شده با هدف توسعه فعالیت­ های معدنی در استان­ های غربی کشور برای ۶ استان کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، کرمانشاه، چهار محال بختیاری، لرستان و استان فارس، عملیات پتانسیل­یابی مواد معدنی نیز تعریف شده که مطالعات لازم برای ۳ استان کهگیلویه و بویر احمد، ایلام و فارس نهایی شده است.

گفتنی است در استان کهگیلویه و بویر احمد پتانسیل­ های مناسبی از مواد معدنی مس، بوکست، فسفات، آهک، عناصرکمیاب، سنگ ساختمانی و سلستین، در شهرستان ممسنی استان فارس آهک، بوکسیت و فسفات و در استان ایلام سنگ تزیینی، بیتومین، خاک صنعتی، نمک، گوگرد و گچ معرفی شده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=58528
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن