اقتصادی

ایران در جایگاه ۲۳ قدرت‌های سایبری جهان

مرکز بلفر که زیرمجموعه دانشگاه‌ هاروارد است، آخرین رده‌بندی قدرت سایبری ملی کشورها را انجام داده که بر اساس آن آمریکا و چین ۲ کشور برتر جهان در زمینه قدرت سایبری هستند که در جایگاه اول و دوم ایستاده‌اند و ایران در رده ۲۳ قرار دارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، در این رده‌بندی کشورهای بریتانیا، روسیه، هلند، فرانسه، آلمان، کانادا، ژاپن و استرالیا، به ترتیب در رده‌های سوم تا دهم قدرت‌های سایبری قرار گرفته‌اند.

به طور معمول قدرت کشورهای چین، انگلیس، ایران، کره شمالی و روسیه در فضای سایبری برای همگان تثبیت شده است. اما این پژوهش نشان داد قدرت سایبری چین، طوری افزایش یافته که در حوزه نظارت، دفاع سایبری و همچنین تلاش برای ایجاد بخش سایبری تجاری رشد کرده و شکاف آن با آمریکا کمتر شده است.

اریک رزنباخ یکی از مدیران مرکز بلفر در این باره می‌گوید: بسیاری از افراد تصور می‌کنند آمریکا، انگلیس و فرانسه در حوزه قدرت سایبری از چین جلوتر هستند. اما تحقیق ما نشان داد این امر نه تنها صحت ندارد بلکه چین در این زمینه بسیار پیشرفت کرده و قدرت آن با رقیب خود یعنی آمریکا تقریباً برابری می‌کند.

از سوی دیگر این تحقیق نشان داد چند کشور دیگر جزو قدرت‌های سایبری در حال رشد هستند که از جمله آن‌ها امارات متحده عربی، ویتنام و سنگاپور است.

رزنباخ در این باره می‌گوید: این کشورها مشغول تربیت استعدادها، کارشناسان و توسعه قابلیت‌هایشان هستند.

گفتنی است که مالزی، سوئد و سوئیس نیز در حوزه‌های مختلف از جمله اطلاعات، نظارت، کنترل اطلاعات و رشد تجاری، جزو ۱۰ کشور برتر رده‌بندی قدرت سایبری قرار دارند.

منبع: مهر

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=68304
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن