صنعت-معدن-تجارت

ایجاد ارزش افزوده در استحصال عناصر کمیاب خاک

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی از ایجاد ارزش افزوده قابل توجه از محل دستیابی ایران به دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی خبر داد.

به گزارش  تفاهم آنلاین خداداد غریب‌پور در مراسم افتتاح طرح پایلوت استحصال عناصر نادر خاکی اظهار داشت:‌ قیمت هر کیلو از این عناصر بین 5 تا 60 دلار است که تولید آن در کشور می‌تواند ارزآوری زیادی را به همراه داشته باشد.

وی با بیان اینکه سالانه 180 تن از این عناصر به کشور وارد می‌شود، افزود: با حمایت وزارت صنعت از حوزه فناوری و تحقیقات،‌ توانستیم به دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی دست یابیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اکتشاف عمیق مواد معدنی را در دستور کار داریم افزود: شرکت تهیه و تولید موادمعدنی در ایران مرکزی تا عمق 3 هزار متر در حال انجام اکتشاف موادمعدنی است.

وی با بیان اینکه متدولوژی اکتشافات عمیق در کشور در حال تهیه است، گفت: کاهش گازهای گلخانه‌ای یکی از استراتژی‌های ماست که در این زمینه برای اولین بار یک طرح اقداماتی با همکاری دانشگاه‌ها در 44 واحد ایمیدرو در حال انجام است.

غریب‌پور با اشاره به اینکه در زمینه استحصال موادمعدنی باطله بزرگ فعال هستیم، افزود: ایمنی و بهداشت و واکنش سریع در شرایط اضطرار نیز یکی دیگر از استراتژی‌های مدنظر ایمیدرو است که در این زمینه بر روی استانداردسازی معادن فعال هستیم.

به گفته رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی تا کنون از 194 پایان‌نامه مرتبط با معدن و صنایع معدنی حمایت شده است.

وی ادامه داد:‌در انجام فعالیت‌های معدنی کمبود مهندس و کارگر نداریم ولی در زمینه تکنسین با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم که باید برای حل این مشکل تلاش کنیم.

وی همچنین از اجرای 56 درصد نقشه راه معدن طی سال جاری در کشور خبر داد.

 رحیمیان معاون رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم با تأکید بر اهمیت دستیابی به دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی گفت: یکی از مواردی که چین در جنگ اقتصادی علیه آمریکا از آن استفاده کرد تحریم صادرات عناصر نادر خاکی بود که این مسأله اهمیت این عناصر را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به دانش فنی استخراج این عناصر نادر خاکی دست یافته‌ایم گفت: معادن خوبی در حوزه عناصر نادر خاکی پیدا کرده‌ایم که اگر از مرحله پایلوت به کارخانه تبدیل شود ارزآوری خوبی برای کشور به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=12143

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن