اقتصادی

اوپک پلاس با افزایش تولید نفت موافقت کرد

پس از این که دولت بایدن در اقدامی مشابه دونالد ترامپ، از عربستان سعودی خواست قیمتهای انرژی را معقول نگه دارد، اوپک پلاس در نشست روز پنجشنبه وزیران این گروه با تسهیل تدریجی محدودیت عرضه از ماه مه موافقت کرد.

به گزارش تفاهم آنلاین، تحت محدودیت عرضه فعلی، اوپک و متحدانش شامل روسیه، تولیدشان را بیش از هفت میلیون بشکه در روز محدود کرده اند. به علاوه عربستان سعودی به صورت یکجانبه تولیدش را یک میلیون بشکه در روز کاهش داده است. این گروه در آوریل سال گذشته با اجرای محدودیت عرضه به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز معادل حدود ۱۰ درصد از تولید جهان از ماه مه موافقت کرده بود و با توجه به بهبود تقاضا، تسهیل تدریجی محدودیت عرضه را آغاز کرد. وزیران اوپک پلاس در نشست روز پنج شنبه توافق کردند محدودیت عرضه خود را به میزان ۳۵۰ هزار بشکه در روز در ماه مه، ۳۵۰ هزار بشکه در روز در ژوئن و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژوییه تسهیل کنند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران تایید کرد این گروه تولیدش را مجموعا ۱.۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد.

تحت توافق روز پنج شنبه، محدودیت عرضه اوپک پلاس در ماه مه اندکی بیش از ۶.۵ میلیون بشکه در روز در مقایسه با حدود هفت میلیون بشکه در روز در آوریل خواهد بود.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در کنفرانس خبری پس از این نشست اظهار کرد: تصور می کنم آنچه امروز انجام دادیم، یک تدبیر بسیار محافظه کارانه بوده است و سطح تولید در نشست بعدی این گروه که ۲۸ آوریل برگزار می شود همچنان ممکن است تغییر پیدا کند.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: تصمیم روز پنج شنبه اوپک پلاس تحت تاثیر مذاکرات با مقامات آمریکایی یا سایر کشورهای مصرف کننده نبوده است. وی همچنین اعلام کرد عربستان سعودی به صورت تدریجی کاهش تولید یکجانبه یک میلیون بشکه در روز را با افزودن ۲۵۰ هزار بشکه در روز در ماه مه، ۳۵۰ هزار بشکه در روز در ژوئن و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژوییه خاتمه خواهد داد.

اما کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت نظیر آمریکا و هند به دلیل نگرانی از افزایش فشارهای تورمی در سراسر جهان، خواستار کنترل روند افزایش قیمتها توسط اوپک پلاس بوده اند. نفت برنت حدود ۶۴ دلار در هر بشکه معامله می شود که بیش از ۲۰ درصد رشد از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون نشان می دهد و فاصله چندانی با رکورد قیمت ۷۱ دلار امسال ندارد. قیمتهای خرده فروشی بنزین هم به سرعت در حال افزایش بوده و به نگرانی مصرف کنندگان اضافه کرده است.

جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی جدید آمریکا که از سوی جو بایدن، رییس جمهور آمریکا منصوب شده است، پس از تماس با همتای سعودی خود، در توییتر نوشت: ما اهمیت همکاری بین المللی برای تضمین منابع انرژی مطمئن و مقرون به صرفه را مورد تاکید قرار دادیم.

خبر این تماس با نشانه های تغییر فضای مذاکرات غیررسمی میان اعضای اوپک پلاس مصادف شد. چند روز پیش از این تماس، نمایندگان اوپک پلاس اظهار کرده بودند این گروه با توجه به ابهاماتی که در بحبوحه موج جدید قرنطینه های وضع شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وجود دارد، محدودیت عرضه فعلی را حفظ می کند.

اما به گفته منابع آگاه، ۲۴ ساعت پیش از برگزاری این نشست، مذاکرات به سمت احتمال افزایش تولید چرخش پیدا کرد.

ترامپ در گذشته از نفوذ خود برای وادار کردن عربستان سعودی برای تغییر سیاست تولید نفت استفاده کرده بود. هنگامی که قیمتها افزایش یافت، رییس جمهور سابق آمریکا برای افزایش تولید اوپک اصرار کرد و زمانی که قیمتها در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد و تولیدکنندگان شیل آسیب دیدند، از این گروه خواست تولیدش را کاهش دهد.

بر اساس گزارش رویترز، تا پیش از این، دولت بایدن از بکارگیری چنین رویکردی خودداری کرده و در بحبوجه تحریم برخی از شهروندان سعودی در ارتباط با قتل جمال خاشقچی در سال ۲۰۱۸، فاصله خود را با ریاض حفظ کرده بود. حتی وقتی که اوپک پلاس در چهارم مارس تصمیم گرفت تولیدش را ثابت نگه دارد و باعث افزایش قیمتها شد، کاخ سفید در این باره اظهارنظر نکرد.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=67152
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن