گیلان

اولین موزه-مدرسه شمال کشور در رشت افتتاح شد

اولین موزه _ مدرسه شمال کشور در رشت در مدرسه ماندگار شهید بهشتی به همت اداره کل نوسازی مدارس استان گشایش یافت.

به گزارش تفاهم آنلاین، موزه-مدرسه سنجش و اندازه‌گیری گیلان در فضایی به وسعت ۴۰ متر مربع و با مساعدت ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی و گردشگری و انجمن دانش آموختگان دبیرستان ماندگار شهید بهشتی رشت گشایش یافت.

در این موزه انواع ظروف سفالی، وزنه، پیمانه و ترازوهایی متعلق به دوره های مختلف تاریخی با قدمتی نزدیک به ۶۰۰ سال در جوار مدرسه ماندگار شهید بهشتی رشت به نمایش گذاشته شده است.

در این موزه ابزارهای گوناگون سنجش و اندازه گیری طول، سطح، حجم و وزن در دوره های مختلف تاریخی به نمایش درآمده است. همچنین واحد وزن های روسی مانند: پوت، نیم پوت، گرونیکا و قپان های فلزی و چوبی و وسایل توزین ابریشم از نوع فلزی و چوبی نیز ارائه شده است.

«موزه _ مدرسه سنجش گیلان» با هدف آشنایی و آموزش بازدید کنندگان به ویژه دانش آموزان با انواع واحدها و ابزارهای اندازه گیری متریک و ابزارهای سنتی سنجش و اندازه گیری افتتاح شد که ۱۵۰ اثر تاریخی شامل: انواع وزنه ها، ترازو و پیمانه های برنجی و سفالی به نمایش گذاشته شده است.

گفتنی است که در حاشیه گشایش این موزه ضمن تقدیر از آقای امیر قربانی (بانی اصلی این موزه-مدرسه) از ۴ کتاب با عناوین: «میراث صنعتی گیلان»، «کاوش های ماسوله»، «جاذبه های گردشگری گیلان» و کتاب « گالش ها » رونمایی شد.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=48775
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن