اجتماعی

اهمیت کارآفرینی زنان روستایی

اهمیت کارآفرینی زنان روستایی از دیدگاه‌های مختلف قابل بررسی است. ما در این مطلب به بررسی این موضوع از دیدگاه‌های مختلف می‌پردازیم.

اهمیت کارآفرینی زنان روستایی در حقیقت به اهمیت نقش زنان روستایی باز می‌گردد. زنان روستا به طور سنتی پابه‌پای مردان همواره در حال تلاش و تکاپو هستند. به عبارت دیگر آنطور که در شهرها برخی زنان از فعالیت‌های اقتصادی دور هستند در روستا اینطور نیست. شاید به این دلیل که زندگی و کار مردم روستا در هم آمیخته است تقسیم وظایف میان زنان و مردان هم شکل دیگری دارد. اگر مردان پشم چینی می‌کنند زنان وظیفه ریسندگی، رنگرزی و بافندگی را برعهده دارد. اگر مردان زمین زراعی را آماده کاشت می‌کنند زنان هنگام برداشت و فرآوری محصولات نقش مؤثری دارند. به همین ترتیب حضور زنان و مردان روستا در کنار یکدیگر در تولید محصولات نهایی تأثیرگذار است. بنابراین نقش زنان در اقتصاد روستا را نمی‌توان نادیده گرفت. حال اگر کارآفرینی را بکارگیری نوآورانه منابع و کشف فرصت‌های جدید کسب و کار در روستا تعریف کنیم اهمیت کارآفرینی زنان روستایی مشخص می‌شود. این موضوع از دیدگاه‌های مختلف قابل بررسی است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

اهمیت کارآفرینی زنان روستایی
اهمیت کارآفرینی زنان روستایی

 

اهمیت کارآفرینی بانوان روستایی از لحاظ نیروی فعال

یکی از دلایل اهمیت کارآفرینی بانوان روستایی نقش آنها به عنوان نیروی فعال جامعه روستا است. به عبارت دیگر نیمی از نیروی کار روستا زنان روستایی هستند. بنابراین توسعه اقتصادی روستا با حذف زنان امکان‌پذیر نخواهد بود. در واقع نادیده گرفتن زنان نادیده گرفتن بخش عظیمی از استعدادها و توانایی‌های جامعه روستا است. ضمن اینکه در کارآفرینی روستایی به تخصص زنان روستا، خلاقیت و توانایی‌های آنها نیاز است.

اهمیت کارآفرینی زنان روستایی از لحاظ تأثیرگذاری اجتماعی

زنان در تمام جوامع پرورش دهنده نسل آینده جامعه هستند. پس هر تغییر و تحولی در ساختار اجتماعی، آداب و رسوم و عرف اجتماعی باید با همراهی زنان صورت گیرد. چه بسا زنان از تأثیرگذاری بسیار بیشتری نسبت به مردان برخوردارند. در همین راستا از نیروی زنان می‌توان برای ایجاد تحول در روستاها استفاده نمود. کارآفرینی زنان در روستایی با تقویت عزت نفس زنان و بهبود شرایط زندگی ایشان می‌تواند یک جریان اجتماعی برای تحول در روستاهای کشور ایجاد نماید.

همراهی زنان و مردان روستا
همراهی زنان و مردان روستا

اهمیت کارآفرینی زنان روستایی از لحاظ خودباوری روستاییان

در حال حاضر شرایط سخت زندگی مردم روستا سبب شده اغلب روستاییان تعلق خاطری به زادگاه خود نداشته باشند. شرایط به گونه‌ای است که مناطق روستایی معادل مناطق محروم شناخته می‌شوند. هر روز اخبار تازه‌ای از متروکه شدن روستایی به گوش می‌رسد. در بسیاری از روستاها نیز تنها افراد مسن روستا حضور دارند و جوانان به امید زندگی بهتر مهاجرت کرده‌اند. در حالی که در شهرها نیز شرایط بهتری در انتظار روستاییان نیست. اما به طور طبیعی زنان تعلق خاطر ویژه‌ای به زادگاه و آداب و رسوم و فرهنگ خود دارند. به همین دلیل زنان روستایی به ندرت مایل به ترک روستا و تغییر سبک زندگی خود هستند. کارآفرینی زنان در روستایی زمینه را برای افزایش خودباوری و پرورش توانمندی‌های زنان فراهم می‌سازد. ضمن اینکه اساساً کسب درآمد نقش مهمی در تقویت عزت نفس زنان دارد. بنابراین کارآفرینی زنان روستایی سبب می‌شود زنانی قوی‌تر و توانمندتر داشته باشیم. چنین زنانی به سادگی می‌توانند زمینه حل مشکلاتی چون مهاجرت روستاییان و آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور آنها در شهرها را فراهم سازند.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=82054
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن