گزارش

اهمیت تابلوخوانی در بورس

 هر سرمایه‌گذار باید قبل از ورود به بازارهای مالی، اطلاعاتی را در خصوص آن بازار کسب کند و به اصطلاح با مشت پر وارد بازار شود. در خصوص بازار سرمایه (بورس) نیز افراد باید به انواع روش‌های تحلیلی مثل تابلوخوانی، تکنیکال و بنیادی مسلط باشند. در این مقاله در خصوص اهمیت تابلوخوانی در بورس صحبت خواهد شد.

تابلوخوانی چیست؟

تعریف تابلو‌خوانی در خصوص بازار سرمایه ایران اندکی متفاوت است. به‌طور خلاصه تابلوخوانی در بورس ایران به‌معنی دانش تجزیه و تحلیل وب‌سایت «TSETMC.COM» است که این وب‌سایت توسط شرکت فناوری بورس تهران توسعه یافته است.

چرا تابلوخوانی در بورس اهمیت دارد؟

ممکن است افرادی که به‌تازگی قصد ورود به بورس را دارند تصور کنند که برای حضور موفق در بورس، تنها کسب یکی از دانش‌های تحلیلی تکنیکال، فاندامنتال یا هردوی آن‌ها کافی است و به تابلوخوانی اهمیت ندهند. این یک باور اشتباه است چرا که از تابلوخوانی می‌توان به عنوان دانشی برای شناسایی سهام ارزنده، یافتن بهترین زمان و نقاط ورود و خروج از سهم و … نام برد.

اهمیت تابلوخوانی زمانی مشخص می‌شود که برای مثال یک سرمایه‌گذار مشاهده می‌کند که در یک روز معاملاتی بخش عمده‌ای از بازار را صف‌های فروش سنگین تشکیل داده است. در همان زمان نیز صف‌های فروش نمادهای کوچک در حال جمع شدن هستند. در چنین شرایطی سرمایه‌گذار فرصت کافی برای انجام تحلیل‌ تکنیکال و بنیادی را ندارد. در چنین زمانی تابلوخوانی این امکان را به‌ سرمایه‌گذار می‌دهد تا در مدت زمان کمی بتواند از اطلاعات موجود در تابلوی نماد استفاده کند و با بررسی آن‌ها، تصمیمات بهتری اخذ کند.

تابلوخوانی در بورس با استفاده از سایت «Tsetmc.com»

اطلاعات شاخص‌های منتخب بازار و نمادهای پرتراکنش در بازار را می‌توان در صفحه اول سایت tsetmc.com مشاهده کرد. در این سایت سربرگ‌های مختلفی وجود دارد و در هر کدام از این سربرگ‌ها می‌توان اطلاعات خاصی را مشاهده کرد. به‌عنوان مثال در سربرگ «در یک نگاه» برخی از مهم‌ترین اطلاعات مربوط به بازار بورس و فرابورس نمایش داده می‌شود. همچنین وضعیت بازار، ارزش بازار، تعداد معاملات، ارزش معاملات، حجم معاملات و نمادهای پرتراکنش، از جمله مواردی است که در خصوص بازار بورس و فرابورس ارائه می‌شود. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به شاخص‌های منتخب بازار بورس مانند شاخص کل، شاخص قیمت و شاخص آزاد شناور نیز نشان داده می‌شود.

ابزارهای سایت tsetmc.com 

دیده‌بان یکی از ابزارهای موجود در سایت tsetmc.com است که از آن می‌توان برای نمایش معاملات و درخواست‌های خرید و فروش، تغییر چیدمان و ساخت سبد سهام استفاده کرد. لازم به ذکر است که اطلاعات هر نماد به صورت لحظه‌ای به‌روز می‌گردد.

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

شما می‌توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص سرمایه‌گذاری و معامله‌گری به وبسایت آموزش مفید مراجعه کنید. در این وبسایت بیش از ۱۲۰۰ مطلب در سه سطح «مبتدی»، «نیمه‌حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» به همراه دوره های مختلف آموزشی ارائه شده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=89051

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن