سیاسی

روحانی: انبارهای کشور به سامانه جامع تجارت متصل می‌شوند

رئیس جمهور گفت: انبارها، بخش گمرکات و بنادر کشور تا ۱۱ بهمن‌ماه سال جاری به سامانه جامع تجارت متصل می‌شوند.

به گزارش تفاهم آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در هجدهمین جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات (دولت الکترونیک) و بهره برداری از مرحله اول و مهم سامانه جامع تجارت اظهار کرد: طبق وعده‌ای که به مردم داده بودیم مبنی بر اینکه در تاریخ ۱۳۹۹/۹/۹ شاهد افتتاح سامانه بسیار مهم و جامع تجارت خواهیم بود، امروز شاهد افتتاح این سامانه بودیم که از همان دیروز آماده بود و امروز به وعده‌مان عمل کردیم.

وی با اشاره به اهمیت وعده دولت درباره راه‌اندازی این سامانه گفت: با آغاز فعالیت این سامانه جامع برای فعالیت تجار و بازرگانان همه مراحل تجارت کالا از ثبت سفارش و خرید کالا تا توزیع آن در کشور ثبت و قابل رهگیری خواهد بود.

رئیس جمهور اضافه کرد: این باعث می‌شود فردی که می‌خواهد کالایی را وارد کند، به خصوص کالاهای اساسی و ضروری که برای ما مهم است، بتواند به راحتی با ورود به این سامانه ثبت سفارش کرده و از طریق آن مجوزها و تائیدیه‌های لازم را اخذ و از طریق همین سامانه، تخصیص و تامین ارز از بانک مرکزی داده شود و در ادامه اقدامات لازم برای خرید کالا و ورود به بنادر و گمرکات انجام شده و بالاخره به بازار عرضه شود.

روحانی بیان کرد: هدف از راه‌اندازی این سامانه این است که جلوی سوء‌استفاده‌ها گرفته شود و فعالیت‌های اقتصادی کاملا شفاف شده و از کارت بازرگانی گرفته تا ثبت سفارش و در نهایت، ورود کالا و انبار شدن کالا و در اختیار مردم و مصرف‌کننده نهایی قرار بگیرد.

رئیس دولت تدبیر و امید اظهار داشت: با تلاش‌های انجام شده ۷۰ درصد این سامانه در اختیار و قابل استفاده است و ۳۰ درصد باقیمانده که مربوط به انبارها، بخش گمرکات و بنادر است که با پیگیری و انجام اقدامات لازم و اتصال کامل این مراکز به سامانه امیدواریم تا ۱۱ بهمن ماه سال جاری شاهد تکمیل سامانه باشیم.

روحانی با بیان اینکه این سامانه یک تحول بزرگی را ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: این سامانه فعلاً در زمینه واردات کالاهای خارجی و صادرات کالاهای داخلی خدمات می‌دهد. تا پایان سال در زمینه تولیدات داخلی به تدریج این سامانه تکمیل می‌شود و در مراحل مختلف، امیدواریم اقدامات لازم برای تجهیز این سامانه مهم انجام شود.

وی اضافه کرد: این سامانه از آرزوهای مهم دولت در زمینه دولت الکترونیک و از تاکیدات مقام معظم رهبری بود و این سامانه ایجاد شد تا کارها تسهیل شود و بتوانیم با قاچاق مبارزه کرده و جلوی سوءاستفاده‌های احتمالی را بگیریم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به افتتاح سامانه تأیید مدارک دیپلم وزارت آموزش و پرورش و اتصال آن به سامانه جامع، اظهار داشت: با افتتاح این سامانه که بعد از افتتاح و اتصال سامانه تأیید مدارک وزارت علوم انجام شده است، زنجیره اصالت‌بخشی مدارک تحصیلی در سامانه جامع تکمیل شد که گام مهمی در زمینه جلوگیری از سوء استفاده و جعل مدارک تحصیلی است.

روحانی همچنین افتتاح سه سامانه وزارت امور اقتصادی و دارایی، سامانه واریز سود سهام، سامانه مجامع الکترونیکی و همچنین سامانه خزانه داری الکترونیکی را مورد اشاره قرار داد و افزود: با بهره‌برداری و اتصال این سامانه‌ها به سامانه جامع، اقدامات این سه حوزه به صورت الکترونیکی بهتر و سریع‌تر انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اقدامات مربوط به دولت الکترونیک از اول، ضرورت دولت یازدهم و دوازدهم بود. از یک سال پیش تاکنون و بعد از شیوع بیماری کرونا، این ضرورت دوچندان شد.

رئیس دولت تدبیر و امید تصریح کرد: یکی از راه‌های مقابله با کرونا این است که خدمات را الکترونیکی انجام دهیم و در جلسه امروز مطرح شد که دولت از پنج هزار و ۷۰۰ خدمتی که به دولت مردم ارائه می‌کند، سه هزار و هفت خدمت می‌تواند به صورت الکترونیکی ارائه شود.

روحانی با بیان اینکه الان بخش بزرگی از خدمات دولت به صورت الکترونیک به مردم ارائه می ‌شود، گفت: بقیه خدمات دولت هم باید الکترونیکی شود، زیرا این کار موجب رفاه مردم، صرفه‌جویی در وقت و هزینه‌ها و جلوگیری از فساد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با دولت الکترونیک، در بسیاری از موارد دقت و امنیت کارها بالا می‌رود، افزود: جلوگیری از سوء استفاده دیگران و حفاظت این سامانه برابر حملات احتمالی و حفظ حریم خصوصی مردم به عنوان اصولی است که مورد توجه خواهد بود.

رئیس جمهور همچنین به تصویب و راه‌اندازی سامانه جامع رفاه ایرانیان در این جلسه اشاره کرد و گفت: انشاالله به زودی شاهد تکمیل و بهره‌برداری از این سامانه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است نیز خواهیم بود.
روحانی ابراز امیدواری کرد که با تلاش شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رفع موانع موجود بخش‌های مهم دیگری همچون سامانه سلامت و سامانه مالیات نیز تکمیل و به سامانه جامع متصل شود.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=56122
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن