نقش محیط یادگیری در ارتقاء آموزش
يادگيري، بخش مهمی از زندگي هر فرد میباشد، به گونهای که حتي مواقعی که به آن فکر هم نميکنيم باز رخ میدهد، محیط یادگیری یک زمینه فیزیکی یا مجازی است که در آن یادگیری رخ میدهد. محیط یادگیری یک عامل تعیینکننده مهم در رفتار است و از عناصري تشکيل میشود که در کنار یکدیگر معنا پیدا میکنند.
يادگيري، بخش مهمی از زندگي هر فرد میباشد، به گونهای که حتي مواقعی که به آن فکر هم نميکنيم باز رخ میدهد، محیط یادگیری یک زمینه فیزیکی یا مجازی است که در آن یادگیری رخ میدهد. محیط یادگیری یک عامل تعیینکننده مهم در رفتار است و از عناصري تشکيل میشود که در کنار یکدیگر معنا پیدا میکنند.
ويژگیهای هر کدام از اين عناصر نیز در شکلگيری رفتارهای متفاوت تاثیرگذار است. ویگوتسکی از معروفترین نظریه پردازان رشد شناختی بر این باور است که کنش متقابل میان یادگیرنده و محیط اجتماعی اش اهمیت زیادی دارد او اعتقاد داشت که رشد ذهنی کودکان، به مردمی که در دنیای اطراف آنها زندگی میکنند، وابسته است و افراد بسیاری تفکرات، نگرشها و ارزشهایشان را در تعامل و رابطه متقابل با دیگران ارتقا میبخشند.
حقیقت این است مدرسه تنها جایی نیست که آموزش و یادگیری در آن روی میدهد، بلکه دانشآموزان، از تعامل با محیط اطراف خود نیز چیزهایی را میآموزند. با قبول دیدگاه اکثر اندیشمندان، تعلیم و تربیت یک امر اجتماعی می باشد و بسیاری از استعدادهای انسان و فضایل اخلاقی به جز در متن جامعه و روابط متقابل اجتماعی با سایر افراد جامعه شکوفا نمی شود. به همین دلیل ارتقاء یادگیری و توسعه محیط یادگیری نیز به تعامل مدرسه و جامعه وابسته میباشد. در همین راستا، میتوان محیط خارج از مدرسه را جزء لاینفک فضای آموزشی به حساب آورد، به گونه ای که موجب توسعه محیط یادگیری دانشآموزان و نیز تعامل مدرسه و جامعه شود.
به همین دلیل نیز لازم است که والدین شرایط را ببرای فرزندان خود به گونه ای مهیا کنند که بتوان حداکثر بهره برداری را از استعداد فرزندانشان داشته باشند.
صفیه رجائی هرندی
E-mail: safiyehrajaee@gmail.com