بانک-بیمه-بورس

الكترونیكی شدن صدور بیمه‌نامه شخص ثالث، هیچ خدشه‌ای به شبكه فروش وارد نخواهد كرد

به گزارش تفاهم آنلاین، گزارش پژوهشی ” مزایا و نگرانی‌های شبکه فروش و بیمه‌گذاران از حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث “، با هدف بررسی مزایای الکترونیکی شدن صدور بیمه‌نامه شخص ثالث و بررسی دغدغه‌های شبکه فروش و بیمه‌گذاران از حذف نسخه فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث انجام شده است و بیمه شخص ثالث، به منظور سهولت دسترسی بیمه‌گذاران به اطلاعات بیمه‌ای خود، از اول خرداد 1399 بدون نسخه فیزیکی از سوی نمایندگان و شرکت‌های بیمه ارائه شده است.

شرکت‌های بیمه موظف هستند که بعد از صدور بیمه‌نامه، پیامکی حاوی کد یکتای بیمه‌نامه، لینک رویت نسخه قابل چاپ بیمه‌نامه و آدرس الکترونیکی سامانه استعلام اصالت بیمه‌نامه در سایت بیمه مرکزی را برای بیمه‌گذار ارسال کنند. به این ترتیب، بیمه‌گذار می‌تواند در سایت بیمه مرکزي از طریق کد یکتا، از اعتبار بیمه‌نامه‌ای که به صورت الکترونیکی براي او صادر شده است اطمینان حاصل کند و در صورت تمایل بیمه‌نامه خود را چاپ بگیرد (البته نداشتن نسخه فیزیکی بیمه‌نامه، هیچ مشکلی را برای وی ایجاد نخواهد کرد).
لازم به ذکر است که اعتبار بیمه‌نامه منوط به صدور کد ده رقمی یکتا از سوی شرکت‌های بیمه می‌باشد که در تمام دستگاه‌های مربوطه مانند پلیس راهنمایی و رانندگی قابل پیگیری و احراز است و هماهنگی‌های لازم با پلیس، قوه قضائیه، راهداری و وزارت کشور انجام شده است.
یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که، صدور نسخه دیجیتالی بیمه شخص ثالث فوایدی از جمله حل مشکل گم شدن بیمه‌نامه‌ها، حفظ منابع طبیعی و کاهش هزینه‌ها برای بیمه‌گذاران و بیمه‌گران، کاهش سطح ترافیک و کاهش شیوع کرونا در شرایط کنونی، سرعت در صدور بیمه‌نامه و سهولت در خرید آن را به دنبال خواهد داشت. همچنین استفاده از ظرفیت بالقوه از فضای مجازی، بهینه شدن مدیریت بایگانی اسناد، بازآرایی بهینه منابع انسانی و فضاي کاري، آزاد شدن منابع برای بازاریابی در سایر رشته‌ها و صرفه‌های جانبی الکترنیکی شدن صدور بیمه‌نامه، از دیگر مزایای آن است.
بر اساس نتایج حاصل از این گزارش، حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث با وجود مزایای متعدد، نگرانی‌هایی را برای شبکه فروش و بیمه‌گذاران به همراه دارد.
نگرانی شبکه فروش نسبت به حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث، به دلیل شفاف نبودن نحوه کارکرد نمایندگی‌ها پس از حذف فیزیکی بیمه‌نامه شخص ثالث، کاهش درآمد نمایندگی‌ها، عدم امکان بازاریابی در سایر رشته‌های بیمه‌ای و تردید در خصوص وجود زیرساخت‌های مناسب است.
از سوی دیگر، عدم هماهنگی شرکت‌های بیمه با نیروی انتظامی و مراجع قضایی، عدم دسترسی به تلفن‌های هوشمند، عدم آشنایی با روش‌های خرید اینترنتی بیمه‌نامه و پذیرش یک تعهد یک‌ساله تنها با دریافت یک کد ده رقمی (بدون دریافت رسید کاغذی با مهر و امضای شعبه)، نگرانی‌هایی را در بیمه‌گذاران ایجاد کرده است.
بر اساس یافته‌های این گزارش، الکترونیکی شدن هیچ خدشه‌ای به شبکه فروش وارد نخواهد کرد و تنها با تغییر شیوه فروش بیمه‌نامه، همچنان بیمه‌گذاران برای دریافت خدمات تخصصی نمایندگان، خرید بیمه‌نامه را از طریق نمایندگی انجام خواهند داد. بیمه شخص ثالث، عمدتاً به صورت یک ساله خریداری می‌شود و در این مدت ممکن است شرایط بیمه‌نامه تغییر کند (مانند انتقال خودرو، بالابردن تعهد، تغییر شماره شاسی و …) که این تغییرات نیازمند مراجعه به کاربر تخصصی است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=34141
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن