اقتصادیبانک-بیمه-بورس

اقدام بی‌سابقه بانک مرکزی آمریک

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، با محکم تر شدن جای پای کووید-۱۹ در آمریکا، بانک مرکزی این کشور در اقدامی غیر قابل انتظار و بی سابقه نرخ بهره را با یک درصد کاهش به محدوده صفر درصدی تا ۰.۲۵ درصدی کاهش داد. در نتیجه این اقدام ۷۰۰ میلیارد دلار نقدینگی در بازار این کشور تزریق خواهد شد که ۰.۵ تریلیون دلار برای خرید اوراق قرضه و ۲۰۰ میلیارد دلار به شکل وام های کم بهره خواهد بود.

اقدام کاملا غیر منتظره بانک مرکزی آمریکا که تنها چند ساعت بیشتر از انجام آن نمی گذرد همین حالا هم بازارها را به هم ریخته است چرا که نشان می دهد ریسک وقوع رکود در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان حالا تا چه حد جدی شده است. فدرال رزرو در بیانیه خود اعلام کرده است: تا زمانی که مطمئن شویم رویدادهای اخیر را پشت سر گذاشته ایم نرخ بهره در همین سطح باقی خواهد ماند.

کووید-۱۹ با گرفتن جان ۶۸ نفر در آمریکا، این کشور را به هفتمین کانون مرگبار خود تبدیل کرده است. مدارس و دانشگاه ها در برخی از ایالت ها تعطیل و در سراسر کشور حالت اضطراری اعلام شده است. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفته است که هر کار لازم باشد برای باز نگه داشتن بازارهای مالی انجام خواهد شد.

کاهش شدید درآمد کسب و کارها به دنبال اخلال جدی در زنجیره تامین و تداوم تعطیلی‌ها باعث شده است تا بسیاری از شرکت ها در خطر ورشکستگی و تعدیل نیرو قرار گیرند. مارک زندی، کارشناس مسائل اقتصادی در موسسه ” مودی آنلتیکس” گفت: بر روی سطح نازکی از یخ در حال راه رفتن هستیم و حس من این است که همه دست پاچه شده اند؛ نظام مالی آن طور که باید، کار نمی‌کند و حالا نهادها سعی دارند تا کمی آرامش به فعالان ببخشند.

اکنون دستاوردهای اخیر در حوزه رشد اقتصادی و پایین نگه داشتن نرخ بیکاری که باعث شده بود وضعیت اقتصادی آمریکا در یکی از بهترین حالات نیم قرن اخیر قرار گیرد در معرض تهدید است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=17979
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن