کارآفرینی

افزایش نرخ بیکاری در ۶ استان کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور از افزایش نرخ بیکاری در 6 استان کشور خبر داد.

به گزارش تفاهم آنلاین، بابک دین‌پرست در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: میانگین نرخ بیکاری کشور در پاییز سال ۱۳۹۸، ۱۰.۶ درصد بوده که در پاییز ۱۳۹۹ این عدد به ۹.۴ درصد رسیده است، یعنی ۱.۲ واحد درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: در ۶ استان آذربایجان غربی، خوزستان، قزوین، کردستان، هرمزگان و همدان با افزایش نرخ بیکاری مواجه بودیم و ۲۵ استان دیگر کاهش نرخ بیکاری دارند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور افزود: بالاترین نرخ بیکاری پاییز ۹۹ مربوط به آذربایجان‌غربی با ۱۵ درصد و خوزستان ۱۴.۹ درصد و کمترین نرخ بیکاری مربوط به استان خراسان رضوی ۵.۱ درصد است.

دین‌پرست با اشاره به نرخ مشارکت اقتصادی کشور در پاییز ۹۹ گفت: نرخ مشارکت اقتصادی کشور در پاییز ۹۹ برابر ۴۱.۴ درصد و در پاییز ۹۸ برابر ۴۳.۳ درصد بوده است. به عبارت دیگر، نرخ مشارکت اقتصادی کشور در پاییز سال ۹۹ نسبت به پاییز سال ۹۸ دقیقاً ۲.۹ واحد درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به واحدهای اقتصادی مشکل‌دار و بحرانی گفت: در سطح کشور ۱۲۹۹ واحد مشکل‌دار با اشتغال ۱۴۱ هزار و ۵۷۹ نفر تا پایان شهریور ۹۹ موجود بوده است. همچنین تعداد ۱۹۸ بنگاه اقتصادی بحرانی با اشتغال ۳۸ هزار و ۵۳۹ نفر تا پایان شهریور ۹۹ موجود بوده است که با تدابیر ابلاغی از سوی وزیر کشور، به استانداران و فرمانداران و همچنین مصوبه ماه گذشته ستاد تسهیل و رفع و موانع تولید، استانداران و فرمانداران موظف به مراقبت و صیانت از این واحدها شدند.

دین‌پرست اظهار کرد: اولین آمارهای ما در پایان سال ۹۶ در حوزه واحدهای تملک شده توسط شبکه بانکی به ۲۰۲۶ واحد هم رسید و در این سه سال شاهد فراز و نشیب‌هایی در روند تملک و احیاء این واحدها بوده‌ایم.

وی ادامه داد: وزارت امور اقتصادی و دارایی تاکنون سه رقم ۱۷۱۸ واحد، ۲۳۶۵ واحد و آخرین‌بار هم رقم ۱۸۰۳ واحد تولیدی تحت تملک ۱۲ بانک را به ستاد ارائه کردند که در نهایت بانک مرکزی به عنوان مسئول مستقیم این کار متعهد شد که ظرف دو هفته نسبت به ارائه آخرین و دقیق‌ترین امر واحدهای تحت تملک و آخرین وضعیت آن‌ها اقدام کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور تأکید کرد: پس از چهار سال پیگیری، آئین‌نامه نحوه واگذاری دارایی‌های غیرضرور و اماکن رفاهی بانک‌ها تغییر و نام آن به دستورالعمل نحوه واگذاری اموال مازاد مؤسسات اعتباری تغییر کرد.

دین‌پرست با اشاره به موضوع ساماندهی معادن گفت: تعداد معادن دارای پروانه بهره‌برداری کشور بالغ بر ۱۲ هزار و ۸۸ معدن بوده است که از این تعداد ۵۶۶۸ معدن فعال و ۶۴۲۰ معدن یعنی معادل ۵۴ درصد غیرفعال هستند. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد که در صورت احیای این معادن در سطح کشور شاهد اشتغال‌زایی پایدار ۸۸۸ هزار نفر خواهیم بود که از این تعداد، ۱۱۱ هزار شغل مستقیم و ۷۷۷ هزار شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: با فعال‌سازی این معادن راکد، ظرفیت تولید کشور به میزان ۳۲۷ میلیون تن افزایش خواهد یافت که این رقم معادل ۴۵ درصد تولید سالانه خواهد بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به موضوع ساماندهی فعالیت‌های کولبری گفت: با توجه به اینکه اجرای آئین‌نامه ساماندهی مبادله در بازارچه‌های غیررسمی موقت مرزی (کولبری)، موضوع ‌امه شماره ۵۴۲۳۱/ ت ۵۳۲۴۲ ه مورخ ۰۷/‏۰۵/‏۹۶‬ هیأت محترم وزیران و اصلاحیه‌های بعدی آن، علی‌رغم اعلام رسمی مسئولین وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، سازمان گمرک ایران و بانک مرکزی مبنی بر فراهم بودن تمامی زیرساخت‌ها و اعلام آمادگی کامل برای اجرای مفاد آئین نامه مصوب دولت، پس از حدود سه سال از زمان ابلاغ، درهیچ یک از استان‌های مشمول اجرایی نشده و کاملاً متوقف و مسکوت مانده بود، بنابراین موضوع در جلسه مورخ ۲۶/‏۰۶/‏۹۹‬ مطرح و تصمیماتی در این خصوص اتخاذ شد. همچنین گزارش مربوطه طی نامه شماره ۹۷۰۰۹ مورخ ۲۹/‏۰۶/‏۹۹‬ جهت استحضار معاون اول رئیس جمهور ارسال شد.

دین‌پرست خاطرنشان کرد: بنابر آخرین آمار و اطلاعات اخذ شده از استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی، موضوع در استان‌ها در حال اجرا است. در استان کردستان این موضوع در بازارچه مرزی سیرانوند در شهرستان بانه از دو ماه قبل آغاز و در این مدت تعداد ۱۶۵۰ نفر مرزنشین از این تسهیلات استفاده و تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار دلار کالا از این بازارچه‌ها ترخیص شده‌اند.

به گفته وی، فعالیت مربوطه در دو بازارچه «خانم شیخان» در شهرستان مریوان و بازارچه «ملخورد» در شهرستان سروآباد از روز گذشته (سه شنبه)آغاز و چهار محموله وارد این دو بازارچه شده‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزیر کشور با اشاره به وضعیت ساماندهی فعالیت‌های کولبری در استان کرمانشاه گفت: ۵۴۹ خانوار با مجموع ۱۸۵۰ نفر موفق به واردات ۵۰ محموله کالا با مبلغ حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و با تخفیف ۱.۵ میلیارد تومان سود بازرگانی از طریق بازارچه‌های مرزی شیخ صله شهرستان ثلاث‌باباجانی و شوشمی در شهرستان پاوه به کشور شده‌اند. همچنین روند واردات کالا در حال اجراست.

دین‌پرست با اشاره به وضعیت ساماندهی فعالیت‌های کولبری در استان آذربایجان غربی اعلام کرد: در این استان ۶۹۲۸ نفر از کارت مبادلات مرزی استفاده کرده و موضوع در بازارچه مرزی تمرچین پیرانشهر و کیله شهرستان سردشت درحال اجرایی شدن است. همچنین در سه ماهه گذشته حجم مبادلات تجاری از این دو گذرگاه بالغ بر چهار میلیون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=62416
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن