کارآفرینی

افزایش بیکاری فارغ‌التحصیلان دکترا

مطابق گزارش ارائه شده از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، طی سال‌های اخیر میزان اشتغال در مقطع دکترا کاهش یافته است و همین موضوع باعث افزایش بیکاری فارغ‌التحصیل دکتری شده است.

به گزارش تفاهم آنلاین به نقل از تسنیم، چالش اصلی در حوزه بیکاری وجود یک‌هزار جوان فارغ‌التحصیل بیکار آماده به بازار کار است. اما به دلیل بالا بودن میزان تقاضاهای کار، بسیاری از آن‌ها بیکاری‌های طولانی مدت را تجربه می‌کنند.

در بازار کار، برخی به دلیل داشتن تخصص‌ها و مهارت‌های ویژه یا گاهی شانس، پارتی و آشنابازی و مواردی از این دست فوراً جذب بازار کار می‌شوند ولی با شرایط فعلی برخی فارغ‌التحصیلان آمادگی ورود به بازار کار با شرایط پارتی و آشنابازی و… را ندارند و به دلیل بالا بودن میزان تقاضاهای کار، بیکاری آن‌ها طولانی مدت می‌شود.

در بهار 99 سهم جمعیت بیکارفارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران 36.0 درصد بوده است، این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است.

بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 4.4 درصد کاهش داشته است.

در بهار 99 سهم جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل آموزش عالی از کل شاغلان 25.2 درصد بوده است، این سهم در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بالاتر است.

بررسی تغییرات این شاخص نشان می‌دهد که نسبت به فصل مشابه سال قبل 0.7 درصد افزایش داشته است. آمارها  نشان می‌دهد که در بهار99، 902 هزار و 410 نفر فارغ‌التحصیل آموزش عالی بیکار بوده‌اند.

مقایسه بیکاران فارغ‌التحصیل 15 ساله و بیشتر مراکز آموزش عالی در بهار 98 و 99 بیانگر این است که در بهار امسال 308 هزار و 427 نفر از این افراد شغل و فعالیتی را شروع کردند و از جرگه بیکاران خارج شدند. آخرین گزارش‌های مرکز آمار از بیکاری فارغ‌التحصیلان بیانگر این است که در بهار 99؛ نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان 3.3 درصد کم شده است.

نکته قابل توجه این است که تغییرات نرخ بیکاری در بازه زمانی بهار 98 تا 99 در بین زنان بیشتر از مردان است، به گونه‌ای  که نرخ بیکاری زنان 5.2 درصد و مردان 2.2 کم شده است.

نرخ بیکاری مردان فارغ‌التحصیل در بهار امسال 10.2 و زنان 20.2 بوده است. بررسی نرخ بیکاری جمعیت 15 ساله و بیشتر فارغ‌التحصیلان آموزش عالی نشان می‌دهد که 13.5 درصد از جمعیت فعال فارغ‌التحصیلان آموزش عالی بیکار بودند، این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است.

بررسی روند تغییرات این حاکی از کاهش 3.3 درصدی در بهار 99 نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

گفتنی است که منصوری غلامی-وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با حضور در گفت‌وگوی خبری سیما اظهار داشت که به تدریج در سال‌های اخیر اشتغال دکتری کاهش پیدا کرده، ولی افزایش اشتغال در بخش کارشناسی داشتیم.

وی بیان کرد: فارغ‌التحصیلان کارشناسی نزدیک به 60 درصد اشتغال داشتند، این آمار مربوط به آن‌هایی است که سال‌های 95 و 96 فارغ‌التحصیل شده‌اند. غلامی اضافه کرد: فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد، بالای 70 درصد اشتغال داشتند و فارغ‌التحصیلان مقطع دکتری در سال‌های 95 و 96 بالای 90درصد اشتغال داشتند.

به تدریج در سال‌های اخیر اشتغال دکتری کاهش پیدا کرده، ولی افزایش اشتغال در بخش کارشناسی داشتیم.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=42284
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن