اجتماعی

اضطراب و تاثیر آن بر امتحانات دانش آموزان

انسان ها در زندگی زمانی که با موقعیت و مکانی جدیدی روبه رو می شوند دچار ترس و نگرانی می شوند که به این ترس و نگرانی اضطراب می گویند.

به گزارش تفاهم آنلاین، انسان ها در طول زندگیشان با اتفاقات و حوادث گوناگونی روبرو هستند که این اضطراب به آنها  برای ادامه زندگی کمک می کند. اما زمانی که این استرس و اضطراب از کنترل خارج شود و زندگی فرد را  مختل کند  وی دچار بیماری اختلال اضطراب شده است.

با توجه به اینکه فصل امتحانات نزدیک است بسیاری از دانش آموزان در این دروه دچار ترس و استرس می شوند به طوری که این اضطراب باعث ایجاد اختلال در روند امتحان دادن دانش آموز می شود و فرد به قدری دچار استرس و نگرانی می شود که ممکن است هر چه را خوانده فراموش کند. در این گزارش سعی شده اطلاعاتی به والدین داده شود تا فرزندانشان احساس راحتی بیشتری کنند و امتحانات را به خوبی پشت سر گذارند.

فضای منزل را برای دانش آموزان آماده کنید، خانه را در آرامش و سکوت قرار دهید تا دانش آموزان بتواند روی مطالب تمرکز کند البته به سبک های یادگیری دقت کنید. مطمئن شوید که دانش آموز به خوبی درس خوانده و آمادگی امتحان را دارد، خلاصه نویسی را به او آموزش دهید به طوری که بتواند بعد ازپایان هر فصل نکات مهم و کلیدی را خلاصه نویسی کند، دوره کردن کتاب را در هرفصل به گوشزد کنید برخی از دانش آموزان چندین بار باید دوره خوانی کنند تامطالب در ذهنشان باقی بماند. برنامه درسی برای دوره امتحانات تنظیم کنید و از او بخواهید با توجه به برنامه ریزی درس بخواند اگر موفق شد زودتر از برنامه درس را به پایان ببرد اورا تشویق کنید، از دانش آموز بخواهید مطالبی را که خوانده برای شما توضیح دهد و در مواقعی که اشتباه می کند اشتباهات اورا اصلاح کنید، از روش های مطالعه استفاده کنید به دانش آموز آموزش بدهید که برای هر فصل سوال طراحی کنند سپس به سوالات پاسخ دهد.

به دانش آموز اطمینان دهید که می تواند امتحانش را به خوبی بگذارند و به او بگویید که درس مورد نظر را با او تمرین خواهید کرد. تمرین های آرام بودن را با او انجام بدهید از او بخواهید بر روی زمین یا تخت خواب دراز بکشد و سکوت کند این سکوت به دانش آموز کمک می کند تمرکز خود را بدست آورد. از او بخواهید  به فضاهای آرام بخش فکر کند یا به چیزی که باعث ایجاد آرامش می‌شود مثلا دریا. از او بخواهید دستش را روی شکمش بگذارد عضلات شکم را منقبض کند هوا را درون خود نگه دارد و سپس  همزمان با شل شدن شکمش به آرامی  هوا را  خارج کند.

مورد دیگری که والدین می توانند به دانش آموزان کمک کنند تا امتحانات را به خوبی بگذارنند تغذیه است. خوردن  غذاهای  پروتئینی می تواند منجر به هوشیاری و تمرکز بهتر مغز شود. غذاهای سالم در روز امتحان تخم مرغ، آجیل، ماست می باشد. خوردن ماهی، گردو، بلوبری، دانه های آفتابگردان، تخم کتان، میوه های خشک، انجیر خشک، انجیر و آلو می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در روزهایی امتحان از خوردن کلوچه و کیک ها پرهیز کنند چرا که این مواد غذایی نیاز به زمان زیادی  برای هضم دارند. همچنین از خوردن  شکلات، دسرها و آب نبات ها پرهیز کنند. در دوره امتحانات آب کافی بنوشند کم آبی باعث می شود تا دانش آموزان احساس ضعف کنند و انرژی خود را ار دست بدهند در این دوره به اندازه کافی آب بنوشندو  از خورن قهوه پرهیز کنند. نوشابه ها نیز نوشیدنی مناسبی برای این دوره نمی باشند پس بهتر است از نوشیدن آنها نیز دوری کنند. حتما شب قبل از امتحان به قدر کافی بخوابند، خواب کافی باعث ایجاد احساس آرامش در دانش آموزان می شود و باعث تمرکز در زمان امتحان می شود.

میترا اکبری خاتون آبادی

mitraakbari824@gmail.com

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=66160
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن