اجتماعی

اشتغال زنان بی‌ سرپرست زیر سایه مشکلات شخصی

اشتغال زنان بی‌ سرپرست از نیازهای ضروری هر جامعه است. اما این گروه از جامعه ویژگی‌های شخصیتی خاصی دارند. این ویژگی‌ها به طور مستقیم بر عملکرد و میزان موفقیت آنها تأثیرگذار است. لذا شرایط اشتغال باید با در نظر گرفتن شرایط خاص این زنان مهیا شود. ارائه مشاوره در مراحل مختلف از جمله مواردی است که تأثیر بسزایی در این حوزه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تفاهم آنلاین؛ اشتغال زنان بی‌سرپرست از جمله نیازهای ضروری کشور است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. حمایت از زنان بی سرپرست از وظایف دولت و نهادهای حمایتی به شمار می‌رود. اما با وجود آمار روزافزون محرومین در کشور قاعدتاً این حمایت‌ها کفایت نمی‌کند. البته اصولاً توانمندسازی زنان بی سرپرست از ارائه حمایت‌های موردی و موقتی کارایی بیشتری دارد. اما یکی از مشکلاتی که در مسیر اشتغال زنان بی‌سرپرست وجود مشکلات شخصیتی آنهاست که ما در این مطلب به بررسی آن می‌پردازیم.

فقدان اعتماد به نفس

زنان بی سرپرست یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه محسوب می‌شوند. در اغلب موارد حوادث ناگوار، غیر مترقبه و کنترل‌ناپذیری مانند طلاق، بیماری یا فوت آنها را در چنین شرایطی گرفتار کرده است. هجوم ناگهانی مشکلات اقتصادی و روانی، اثرات مخربی بر روح و روان این افراد می‌گذارد. در نتیجه در وهله اول اغلب این زنان اعتماد به نفس کافی برای ورود به اجتماع را ندارند. به همین خاطر یکی از مسائل مهم در حوزه اشتغال زنان بی‌سرپرست آمادگی شخصی ایشان برای پذیرفتن سبک جدید زندگی است. در همین راستا شاید توسعه مشاغل خانگی برای زنان بی سرپرست بهترین گزینه باشد.

مقاومت در برابر مشکلات

زنان بی سرپرست هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ شخصیتی بسیار آسیب‌پذیر هستند. آنها به ندرت می‌توانند مشکلات و شکست‌های احتمالی در زمینه کسب و کار را تحمل کنند. به همین دلیل این موضوع از مواردی است که در زمینه اشتغال زنان بی‌سرپرست باید در نظر گرفته شود. سازمان‌ها و اشخاصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید تلاش کنند تا زنان بی سرپرست کمترین ریسک و فشار را تحمل کنند. به عنوان مثال در حوزه صنایع دستی و محصولات خانگی زنان بی سرپرست به ندرت می‌توانند بازاریابی و فروش موفقی داشته باشند. بنابراین اگر یک حامی تهیه مواد اولیه و سپس فروش محصولات را برعهده بگیرد نتیجه کار رضایت‌بخش خواهد بود.

اشتغال زنان بی‌سرپرست
حمایت از زنان بی سرپرست

اهمیت آموزش در اشتغال زنان بی‌ سرپرست

اغلب این زنان از تحصیلات و مهارت تخصصی بی‌بهره هستند. در شرایط سنی، اجتماعی و اقتصادی آنها نیز امکان ادامه تحصیل وجود ندارد. لذا ایجاد شرایط مناسب برای آموزش زنان بی سرپرست در حوزه کسب و کار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اما این آموزش باید در شرایط اختصاصی و با محتوای مناسب آنها صورت گیرد. زیرا همانطور که گفتیم اغلب این افراد از لحاظ شخصی برای حضور در جامعه تردید دارند.

روابط اجتماعی محدود

به طور کلی ورود به اجتماع و اشتغال با روابط اجتماعی ارتباط مستقیم دارد. ولی به خاطر موقعیت اجتماعی و دیدگاه جامعه، اغلب زنان بی سرپرست روابط اجتماعی محدودی دارند. بنابراین در زمینه اشتغال نباید شرایط برای زنان عادی و زنان بی سرپرست یکسان باشد. در زمینه اشتغال زنان بی‌سرپرست باید شرایط ویژه آنها در نظر گرفته شود.

نتیجه‌گیری

با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد در زمینه اشتغال زنان بی‌سرپرست مشاوره‌های تخصصی اهمیت خاصی دارد. این زنان برای راه‌اندازی مشاغل خانگی یا ورود به محیط‌های کاری پیش از هر چیز به حمایت روحی نیاز دارند. اگر زنان بی سرپرست از لحاظ روحی برای تغییر سبک زندگی آماده شوند احتمال موفقیت آنها افزایش می‌یابد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=72579
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن