صنعت-معدن-تجارت

اشتغالزایی و درآمدزایی بالای صنعت قالیبافی

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف، صنعت قالیبافی را تنها صنعت بومی کشور دانست که در صورت حمایت، اشتغالزایی و درآمدزایی بالایی دارد.

عبداله بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا، از واگذاری صدور مجوزها به این اتحادیه خبر داد و اظهار کرد: در راستای حمایت و هدایت از تشکل‌های تعاونی و اتحادیه‌های فرش دستباف، ساماندهی صدور مجوزهای قانونی برای فعالیت واحدهای تولید فرش دستباف و کمک به رشد و اعتلای بخش تعاون، صدور مجوز تاسیس و پروانه بهره‌برداری تعاونی‌ها و اتحادیه‌های فرش دستباف در سراسر کشور به این اتحادیه واگذار شد.

وی توانمندسازی اتحادیه فرش دستباف، تقویت واحدهای فرش دستباف در حوزه تعاون و تسریع در صدور مجوزها را از جمله اهداف واگذاری صدور مجوز برشمرد و تصریح کرد: اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف با بهره مندی از ابزارها و روش‌های نوین ارتباطی و نظارتی و همچنین راه اندازی سامانه جامع فرش دستباف، تلاش کرده خدمات مورد نیاز بخش‌های تعاونی را به سرعت و با کمترین هزینه ممکن ارائه دهد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف در ادامه نداشتن پوشش بیمه‌ای قالیبافان و حذف معافیت فرش دستباف از  مالیات بر ارزش افزوده را از مهمترین مشکلات هنرصنعت فرش برشمرد.

وی افزود: علیرغم آنکه فرش دستباف تمام شاخص‌های سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی نظیر انعطاف‌پذیری، فرصت سازی و مولد بودن را دارد و چند میلیون نفری از آن ارتزاق می‌کنند اما متاسفانه به دلیل برخی بی مهری‌ها امروز حال و هوای خوبی در حوزه تولید و صادرات ندارد.

بهرامی درعین حال به بیمه قالیبافان اشاره و خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۸ قانون بیمه قالیبافان در مجلس تصویب شد که به موجب آن هر سال ۱۰۰ هزار هنرمند قالیباف و در یک افق ۱۰ ساله بیش از یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه قالیبافان قرار بگیرند و مقرر شد تا سال ۱۳۹۸ حداقل یک میلیون قالیباف بیمه شوند ولی متاسفانه این امر محقق نشد و تا سال ۱۳۹۳، تنها ۴۵۰ هزار نفر مشمول بیمه قالیبافی شدند.

به گفته وی از سال ۱۳۹۳ تاکنون افراد جدید به سختی توانستند تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و عمدتا به دلایل مختلف از پوشش بیمه حذف شدند به نحوی که هم اکنون در کل کشور ۲۵۰ هزار نفر بیمه شده قالیباف وجود دارد و نزدیک به ۲۰۰ هزار قالیباف ریزش کردند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای فرش دستباف در پایان، صنعت قالیبافی را تنها صنعت بومی کشور دانست که در صورت حمایت، اشتغالزایی و درآمدزایی بالایی دارد.

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=28247

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن