اقتصادی

ارز دیجیتال چیست و چگونه کار می کند؟

تفاهم آنلاین_ ارزهای دیجیتال، رمزارزها، ارزهای رمز نگاری شده، ارز مجازی و… همه  برگردان واژه انگلیسی کریپتوکارنسی هستند، واژه CRYPTO به معنای رمزنگاری و CURRENCY به معنای ارز می باشد و صحیح ترین معنی لغوی آن ارز رمزنگاری شده است.

ارزهایی که بر بستر تکنولوژی بلاکچین عرضه شده اند، ویژگی های منحصربفردی نظیر غیرمتمرکز بودن و محرمانگی آنها را نسبت به پول های فیات و ارزهای ملی مجزا می کند. blockchain از دو کلمه بلاک (Block) و چین (Chain) تشکیل شده است که به معنی زنجیره بلوک اما این تکنولوژی دقیقا چیست و چگونه کار میکند؟

روی این نوع سیستم، میان همه اعضای یک شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. با استفاده از رمزنگاری و توزیع داده‌ها، امکان هک، حذف و دستکاری اطلاعات ثبت‌شده، تقریباً از بین می‌رود. برای درک بهتر بلاکچین به مثال زیر توجه کنید:

من در یک جمع ۱۰۰ نفری، برگه‌ای حاوی اطلاعات را بالا می‌گیرم و همه با تلفن همراه‌شان از آن برگه عکس می‌گیرند. حالا اگر من آن اطلاعات را نابود کنم، یا تغییری در آن بدهم، برای آن جمع قابل پذیرش نیست، چون آن‌ها یک کپی از نسخه اصلی را دارند، مگر اینکه موبایل همه را بگیرم و آن عکس را حذف کنم.

بیت کوین اولین و معروف ترین کریپتوکارنسی و مهم ترین کاربرد تکنولوژی بلاکچین تا به امروز است. در سال 2008  و همزمان با بحران اقصادی و مالی جهانی، فرد یا گروه ناشناسی به نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ایده بیت کوین را ارائه داد. پولی که هیچ بانک یا دولتی نمی‌تواند آن را کنترل کند. شبکه‌ای که بدون نیاز به هیچ واسطه‌ای می‌تواند مقدار زیادی پول را به صورت خیلی سریع و ارزان از یک نقطه به نقطه دیگری منتقل کند.

چند سال پس از ظهور بیت کوین، یک نابغه روسی به نام ویتالیک بوترین، با هدف تمرکززدایی در تمام اینترنت و با شعار اینکه مردم برای انجام امورات روزمره به غیر از خود به هیچ بانک و سازمانی نیاز ندارند اتریوم را معرفی کرد. تا قبل از اتریوم هر ارزی باید بلاکچین اختصاصی خودش رو تولید میکرد اما اتریوم بستری رو برای میزبانی ارزها، پروژه ها و قراردادهای هوشمند فراهم کرد. مفهوم قرارداد هوشمند را با مثالی مرور می کنیم

تصور کنید از تاکسی اینترنتی یک خودرو درخواست می‌کنید و یک ماشین خودران (بدون راننده) شما را سوار می‌کند. تاکسی شما را به مقصدتان می‌رساند و کرایه سفرتان هم بصورت خودکار از کیف پول الکترونیکی‌ شما پرداخت می‌شود. در زمانی که تاکسی در حال رساندن شما به مقصد است، به صورت خودکار هزینه بیمه سالیانه و بدهی ماهانه مالک خود را هم می‌پردازد.

شاید فکر کنید این‌ها صحنه‌ای از یک فیلم علمی و تخیلی باشد، اما این آینده جهانی است که تکنولوژی بلاکچین و قرارداد هوشمند برای ما می سازد. قرارداد هوشمند یک کد برنامه‌نویسی است که پس از اجرا شدن روی بلاک چین دیگر نمی‌توان آن را متوقف کرد و جلوی اجرای آن را گرفت. هر وقت شرایط قرارداد رخ دهد، مفاد قرارداد بدون شک اجرا خواهد شد. با استفاده از قرارداد هوشمند می‌توان برنامه غیرمتمرکز ساخت.

از نظر تئوری زمانی که یک برنامه غیرمتمرکز روی بلاک چین اتریوم اجرا شود، دیگر قابل توقف یا کنترل توسط یک شخص خاص نیست. حالا که کمی با مفاهیم بلاکچین و ارزهای دیجیتال آشنا شدید، به معرفی معروف‌ترین ارزهای دیجتال دنیا خواهیم پرداخت:

بیت کوین

اولین ارز دیجیتال است و در سال ۲۰۰۸ توسط خالق ناشناس خود به نام ساتوشی ناکاموتو معرفی شد.

اتریوم

دومین ارز دیجیتال پر ارزش بازار که با امکاناتی نظیر قراردادهای هوشمند، امکان ساخت برنامه‌های مختلفی را به وجود آورده است. اتریوم را می‌توان جدی‌ترین رقیب بیت کوین دانست.

تتر

اولین ارز دیجیتال با مقدار ثابت یا استیبل کوین بازار کریپتو است. استیبل کوین به ارزهای دیجیتالی گفته می‌شود که ارزش آنها برابر با میزان ارزش ارزهای فیات است. ارزش هر تتر معادل یک دلار آمریکا است.

کاردانو یا Cardano

چارلز هاکینسون، یکی از بنیانگذاران اتریوم، در ماه سپتامبر سال 2017 این ارز دیجیتال را معرفی کرد. این ارز توجه بسیاری را به خود جلب کرد چرا که قابلیت های ارز دیجیتال اتریوم و سایر ارزها را دارا می باشد. با وجود قابلیت های جدیدی که در این ارز رمزنگاری شده در نظر گرفته شده است، انجام پرداخت های بین المللی در چند ثانیه قابل انجام است.

مونرو یا Monero

مونرو یک ارز امن، خصوصی و غیرقابل شناسایی است. این ارز متن باز که از سال 2014 فعالیت خود را آغاز کرده است، خیلی زود توجه جوامعی که در حوزه ارز رمزنگاری شده فعالیت می کنند را به خود جلب کرده است.

Basic Attention Token (BAT)

بت (Bat) یک ارزدیجیتال است که در مرورگر Brave و جهت پرداخت دستمزد تولید کنندگان محتوا و افرادی که در فضای آنلاین خدماتی را ارائه میدهند از آن استفاده میشود. ارز دیجیتالBAT  نوسانات قیمتی فراوانی دارد ولی همواره در میان 50 ارز دیجیتال برتر بازار از نظر قیمت قرار داشته است و از این رو سرمایه گذاران همواره این ارز دیجیتال را برای سرمایه گذاری در نظر میگیرند.

لایت کوین

لایت کوین یکی از شناخته شده‌ترین‌ها و قدیمی‌ترین‌های بازار ارزهای دیجیتال است. لایت کوین در مقابل بیت کوین که به طلای ارزهای دیجیتال معروف است، حکم نقره را در این حوزه دارد. بنیانگذار آن چارلی اصالتا چینی و از مهندسین قدیمی گوگل و صرافی کوین‌بیس بوده است

ترون

ترون از ابتدا با هدف ایجاد اینترنت غیرمتمرکز ایجاد شد. به بیان ساده‌تر تلاش ترون ایجاد یک سیستم تولید محتوای جهانی رایگان با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین بوده است. این پروژه قصد دارد تا برای کاربران این امکان را فراهم کند که بتوانند محتوای مورد نظر یا اپلیکیشن‌های مورد نظرشان را بدون وابسته بودن به سرویس‌های متمرکز ایجاد کنند.

دوج کوین

دوج کوین (Dogecoin) یا دوژکوین، که فقط برای یک شوخی و به عنوان یک ارز دیجیتال فان ایجاد شده بود، اکنون از ارزش بازار 30 میلیارد دلار عبور کرد. این موضوع به خوبی میزان رشد ارزهای مجازی از سال ۲۰۰۹ به بعد را نشان می‌دهد.  همچنین در نظرسنجی ها به عنوان محبوب ترین و پرفروش ترین ارزدیجیتال در بین کابران ایرانی شناخته شده است.

خالق دوج کوین بدون در نظر گرفتن پذیرش آن توسط مردم ، با استفاده از لوگویی برگرفته از عکس «سگ شیبا اینو» قصد ایجاد یک میم اینترنتی محبوب و یک سیستم پرداخت آنلاین دوستانه را داشت.

سید حسین قریشی
Sh.ghoreyshi@gmail.com

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=68989
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن