اقتصادی

ارتباط صنعت و دانشگاه به لطف کرونا

ارتباط صنعت و دانشگاه گرچه مزایای فراوانی برای هر دو گروه دارد اغلب به بهانه‌های واهی نادیده گرفته می‌شود. شیوع ویروس کرونا فرصتی بود تا دوباره نیاز فوری جامعه این پیوند را ایجاد کند. حساسیت و فوریت موضوع سبب شد تا هر دو گروه قوانین دست و پاگیر را رها کرده بر حصول نتیجه تمرکز کنند.

به گزارش تفاهم آنلاین، ارتباط صنعت و دانشگاه ضرورتی است که به بهانه‌های مختلف نادیده گرفته می‌شود. واحدهای صنعتی در بهترین حالت، توسعه بخش تحقیقات خود را ترجیح می‌دهند و محققان دانشگاهی نیز اعتماد کافی به مسئولین صنعتی ندارند.

اما یکی از معدود اتفاقات مبارکی که بر اثر شیوع ویروس کرونا رخ داد تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه بود. حساسیت و فوریت مسئله کرونا سبب شد هر دو گروه، قوانین و آداب دست و پاگیر همکاری را کنار گذاشته و بر حصول نتیجه تمرکز کردند. این همکاری اورژانسی نتایج مطلوبی به همراه داشت که در این مطلب مهمترین آنها را مرور می‌کنیم.

واکسن کرونا حاصل ارتباط صنعت و دانشگاه

پیش از این ماجرا نیز تولید انواع دارو و واکسن، حاصل ارتباط مؤثر صنعت و دانشگاه بود. کارخانجات تولیدی با همکاری محققان دانشگاهی تلاش می‌کردند نقش خود را در عرصه سلامت به خوبی ایفا کنند. اما در جریان همه‌گیری ویروس کرونا همه می‌دانستند که هر لحظه درنگ و هر گونه کوتاهی می‌تواند منجر به فاجعه‌ای انسانی شود.

البته فروش قطعی و تضمینی واکسن کرونا در تمام دنیا نیز در این مسئله بی‌تأثیر نبود. لذا کارخانجات تولیدی در حوزه سلامت با سخاوت تمام از تمامی محققان دانشگاهی برای همکاری دعوت کردند.

محققان دانشگاهی نیز از این فرصت به بهترین وجه استفاده نمودند تا در نهایت واکسن کرونا در اسرع وقت به دنیا عرضه شود. البته در حوزه سلامت تنها تولید واکسن کرونا نبود، تولید راههای جدید و سریع برای کشف و شناسایی بیماران، دیگر نتیجه ارتباط صنعت و دانشگاه بود.
توسعه پلتفرم‌های مجازی تعطیلی گسترده و قرنطینه دوران کرونا دومین زمینه ارتباط صنعت و دانشگاه را فراهم کرد.

نیاز گسترده به پلتفرم‌های مجازی در سراسر دنیا فرصتی بود که محققان دانشگاهی و استارتاپ‌ها ایده‌های خود را به عرصه ظهور برسانند. پلتفرم‌های متنوع و متعددی که برای آموزش و کار از راه دور عرضه شدند به خوبی توانستند نیازهای جامعه را برآورده سازند. ابزارها و امکانات جدید و بروزرسانی‌های متعددی که به طور پیوسته عرضه می‌شد نشان از پشتیبانی تحقیقاتی از این پروژه‌ها بود.

تدارک زیرساخت‌ها و تداوم تولید

مبارزه با ویروس کرونا در کنار اقدامات درمانی به زیرساخت‌ها و تجهیزات خاصی نیاز داشت. با توجه به نیاز تمام کشورها به این موارد بهترین کار راه‌اندازی کارگاه‌های تولید داخلی بود.

از موارد ساده‌ای مانند ماسک و مواد ضدعفونی گرفته تا تجهیزات بیمارستانی، نیاز تمام کشورها بود که راه‌اندازی فوری کارگاه‌های تولیدی آن از عهده صنعت به تنهایی برنمی‌آمد. محققان دانشگاهی با تبدیل کارگاه‌های تولیدی قدیمی و کشف روشهای جدید و فرمول‌های تازه فرایند تولید این محصولات را تسریع و تسهیل کردند.

درخشش محققان ایرانی

گرچه موارد فوق تقریباً در میان تمام کشورها مشترک بود ولی نتایج درخشان ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ارزش بیشتری داشت. ویروس کرونا می‌توانست همان تیر خلاصی باشد که کشور زخم خورده از تحریم ما را کاملاً از پا درآورد.

در ابتدای این جریان، تمام کشورها در انتظار خبرهای بد و شکست ایران بودند. اما محققان جوان و باغیرت ایرانی حتی تحت شدیدترین تحریم‌های ظالمانه توانستند نیاز کشور در حوزه سلامت را تأمین کنند. کاری که اگر در حوزه تولید ماسک، مواد ضدعفونی کننده و انواع دارو قابل تحسین است در حوزه تولید واکسن کرونا حقیقتاً شاهکار است و موجب شگفتی تمام دنیا شده است.

 

لینک کوتاه خبر : https://tafahomonline.ir/?p=62573
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن