اجتماعی

احداث خط 10 متروی پایتخت، نیازمند 30 هزار میلیارد تومان اعتبار

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: احداث خط 10 متروی تهران به بیش از 30 هزار میلیارد تومان منابع نیاز دارد.

به گزارش تفاهم آنلاین، سید مناف هاشمی در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث خط ۱۰ مترو و توسعه شمالی خط ۷ مترو با بیان اینکه خط ۱۰ مترو به عنوان یکی از طولانی‌ترین خطوط مترو شناخته می‌شود که از نظر تأمین بار مالی نیز یکی از بزرگترین پروژه‌ها محسوب می‌شود و کار سختی است، اظهار داشت: این خط با ۷ ایستگاه تبادلی تعداد سفرها را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ما به مردم قول دادیم که تا پایان سال 1412 ایستگاه مترو در خط شش و هفت را تکمیل کنیم و با قیمت دلار امروز هر ایستگاه مترو بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، افزود: برآورد مالی هفت ماه پیش ما نشان می‌داد که خط ۱۰ مترو به بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان منابع مالی احتیاج دارد، اما حالا به نظر می‌رسد که بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داشته باشیم.

هاشمی بیان کرد: حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان منابع مالی از طریق اوراق مشارکت برای سال ۹۷ و ۹۸ تأمین شده، اما به زودی نامه شهردار تهران در خصوص اجازه انتشار ۴۰۰۰ میلیارد تومان برای اورهال کردن ۴۴ قطار متروی فرسوده به سازمان برنامه و بودجه ارسال می‌شود.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه برای خرید ۶۳۰ واگن با طرف چینی قرار داد بسته شده و نماینده بانک مرکزی نیز برای مذاکرات اعزام شده است، گفت: اما لازم است که دولت وارد عمل شود چرا که در مرحله‌ای هستیم که بیشتر از این اختیارات شهرداری جوابگو نیست.

هاشمی با بیان اینکه ۱۵۰۰ دستگاه واگن کسری داریم که اگر تأمین شود تعداد جابجایی مسافران از دو میلیون نفر به ۶ الی ۷ میلیون سفر می‌رسد، افزود: ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس داریم که سن عمده آن‌ها بالای ۱۲ سال است و فرسوده هستند و ۴۰۰۰ دستگاه اتوبوس نیز کسری داریم.

هاشمی با اشاره به اینکه در ۱۰ سال گذشته هیچ اتوبوسی به وارد کشور نشده و ما مجبوریم از اتوبوس‌های آلوده استفاده کنیم، ابراز داشت: هر چند که تلاش‌های خوبی صورت گرفته و توانستیم با ایران‌خودرو قرارداد تولید اتوبوس امضاء کنیم، اما از آن جایی که پرداخت صد درصد بهای اتوبوس بر عهده شهرداری‌ها است، این مسئله از توان ما خارج است.

معاون شهردار تهران گفت: ما در شرایط کرونایی درآمد ناچیزمان از مترو و اتوبوس کمتر شده و به یک سوم رسیده است، به گونه‌ای که در گذشته ما ماهانه به طور متوسط ۸۰ میلیارد تومان از شهرداری کمک می‌گرفتیم، اما حالا این رقم به ۱۳۰ میلیارد تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه ۴۰ هزار تاکسی فرسوده در شهر داریم که سعی کردیم از محل وجوه اداره شده شهرداری به آن‌ها وام دهیم، ادامه داد: امیدواریم ایران‌خودرو نیز به ما کمک کند و دولت هم نیم نگاهی به این مسئله داشته باشد تا بتوانیم ۱۵ هزار تاکسی فرسوده را نوسازی کنیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا